15 marca 2007 r. przypada Światowy Dzień Konsumenta. Warto w tym dniu przypomnieć, jakie problemy najczęściej zgłaszane są do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
W 2006 r. Miejski Rzecznik Konsumentów udzielił 1835 porad, informacji, wyjaśnień i jest to liczba, która systematycznie wzrasta. Około 80% mieszkańców zgłaszających się do rzecznika to konsumenci dokonujący zakupów różnego rodzaju towarów. Napotykane przez nich trudności dotyczą przede wszystkim braku zgodności towarów z umową oraz sposobu załatwiania reklamacji. Podstawowym źródłem tych nieporozumień niezadowalający stan znajomości przepisów prawnych, zarówno ze strony konsumentów jak i przedsiębiorców. Reklamacje najczęściej dotyczyły obuwia, sprzętu AGD, RTV, telefonów komórkowych oraz sprzętu komputerowego.
W 2006 roku do rzecznika dość często zgłaszali się interesanci w sprawach, które nie miały charakteru konsumenckiego – były to sprawy członków spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, najemców mieszkań w domach komunalnych, często zgłaszały się po poradę również osoby prowadzące działalność gospodarczą. Wśród wniosków o podjęcie interwencji wzrósł też odsetek spraw, w których zarzuty konsumentów wobec przedsiębiorców są nieuzasadnione i rzecznik nie ma podstaw do podjęcia interwencji, bądź w wyniku jej podjęcia wyłania się inny stan faktyczny niż wskazany przez konsumenta.
W umowach o dzieło często zdarzało się, że ich warunki nie były do końca określone. Często nie zawierano ich na piśmie, co stwarzało ogromne trudności w dochodzeniu roszczeń. Miało to miejsce szczególnie przy usługach remontowo-budowlanych, montażu okien, drzwi i instalacji gazowej.
Nowymi sprawami, jakie pojawiły się u rzecznika w roku 2006 były reklamacje usług transportowych i przewozowych. Dotyczyły one m.in. odstąpień od umowy przewozu i problemów odzyskaniem ceny biletu, nieinformowania konsumentów o pełnej cenie biletu, pobierania dodatkowych opłat manipulacyjnych, itp. Odrębną kategorią usług, które były przedmiotem wielu reklamacji składanych przez mieszkańców naszego miasta były usługi telekomunikacyjne.
Miejski Rzecznik Konsumentów podkreśla, że wielu problemów można uniknąć.
- Należy zawsze żądać rachunku za towar i pełnej informacji o nim. Trzeba ostrożnie podchodzić do wszelkich przecen i promocji. Powinniśmy się także wystrzegać kupowania towarów poza siedzibą firmy, szczególnie wtedy, gdy ktoś przychodzi z ofertą do naszego domu. No i zawsze zachowujmy dowód zakupu – przestrzega Alicja Kolańska.