Uniwersytet Mikołaja Kopernika | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi

Nauka

Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Logo UMK

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu powstał w 1945 roku. Kształci obecnie blisko 20 tysięcy studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych, zatrudnia prawie 4400 pracowników, w tym 2364 nauczycieli akademickich. Oferta studiów obejmuje ponad 100 kierunków.

Uczelnia liczy obecnie 16 wydziałów. 13 z nich znajduje się w Toruniu (Wydział Chemii, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, Wydział Humanistyczny, Wydział Matematyki i Informatyki, Wydział Nauk Biologicznych i Weterynaryjnych, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, Wydział Nauk Historycznych, Wydział Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie, Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Wydział Prawa i Administracji, Wydział Sztuk Pięknych, Wydział Teologiczny), natomiast trzy medyczne w Collegium Medicum w Bydgoszczy (Wydział Farmaceutyczny, Wydział Lekarski, Wydział Nauk o Zdrowiu).

Toruński Uniwersytet kształci obecnie blisko 20 tysięcy studentów, doktorantów i słuchaczy studiów podyplomowych, zatrudnia prawie 4400 pracowników, w tym 2364 nauczycieli akademickich. Oferta studiów obejmuje ponad 100 kierunków.

W 2019 roku UMK, jako jedna z dziesięciu polskich szkół wyższych, uzyskał status uczelni badawczej. Uniwersytet Mikołaja Kopernika za swoje kluczowe cele uznał zwiększenie umiędzynarodowienia, interdyscyplinarności, innowacyjności i wewnętrznej integralności. Zaproponował także wyłonienie pięciu Priorytetowych Obszarów Badawczych:

1. Astrofizyka i astrochemia;
  2. Od optyki fundamentalnej do zastosowań biofotonicznych;
  3. Dynamika, analiza matematyczna i sztuczna inteligencja;
  4. W kierunku medycyny spersonalizowanej;
  5. Interakcje – umysł, społeczeństwo, środowisko.

Jako jedyny uniwersytet z Polski i jako jedna z dziesięciu uczelni europejskich UMK jest członkiem Konsorcjum Młodych Uniwersytetów dla Przyszłości Europy (Young Universities for the Future of Europe – YUFE).

Na UMK działa program Erasmus+, który na każdym stopniu studiów (licencjackich/magisterskich/doktoranckich) umożliwia wyjazdy na studia lub praktyki aż do 34 krajów. Celem programu jest mobilność edukacyjna, współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk oraz wsparcie reform w obszarze edukacji.

Uniwersytet posiada nowoczesną infrastrukturę badawczą i dydaktyczną. W 2013 roku na UMK zostało oddane do użytku Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii. Głównym celem tego projektu był wzrost współpracy sfery nauki, badań i rozwoju z przedsiębiorstwami w zakresie transferu wiedzy, co skutkuje poprawą potencjału firm i ich wydajności, wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań, udoskonaleniem oferowanych produktów, a także wpływa na poprawę konkurencyjności oraz rozwój ekonomiczny regionu.

UMK dysponuje również bogatym zapleczem sportowym w postaci Uniwersyteckiego Centrum Sportowego, które realizuje wizję rozwoju aktywności fizycznej UMK. Służą temu strategiczne działania wspierające zrównoważony rozwój społeczności uniwersyteckiej w zakresie aktywności fizycznej i sportu akademickiego.

Uniwersytet Mikołaja Kopernika posiada także własne Obserwatorium Astronomiczne - w Piwnicach koło Torunia, które kształci studentów Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej, a także służy obserwacji kosmosu, badaniom naukowym oraz popularyzacji wiedzy o wszechświecie.

Ważną rolę w życiu Uniwersytetu i miasta pełni Akademickie Centrum Kultury i Sztuki "Od Nowa". W jego rozbudowanym gmachu znajdziemy salę kinowo-widowiskową na ponad 300 miejsc, szatnie, kasy oraz obszerne foyer, gdzie mieści się Galeria Dworzec Zachodni. Wiosną i latem działa również scena plenerowa.

UMK prowadzi, unikalne w skali kraju Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące, które zostało uznane za najlepsze liceum w Polsce w rankingu "Perspektywy 2020". Poza tym Uniwersytet wraz z Urzędem Miasta Torunia i Towarzystwem Naukowym w Toruniu organizuje co roku imprezę popularnonaukową pod nazwą Toruński Festiwal Nauki i Sztuki. Specjalną ofertę dla absolwentów Uczelni opracował Program "Absolwent UMK", który funkcjonuje od 2001 r. i był pierwszą tego rodzaju inicjatywą w Polsce. Posiadaczy bezpłatnej Karty Absolwenta UMK, która zapewnia liczne przywileje, jest już ponad 32000.