Mury obronne | www.torun.pl

Serduszko w kolorze ukraińskiej flagi - niebieski i żółty, poziomy pas.

Flaga Unii Europejskiej. Żółte gwiazdki ułożone w okrąg na niebieskim tle. Pod flagą napis Unia Europejska.

Turystyka

Mury obronne

Mury obronne

Początek budowy murów miejskich w Toruniu sięga lat sześćdziesiątych XIII wieku. Bogacące się miasto handlowe i ważny ośrodek wojskowo-administracyjny państwa krzyżackiego został otoczony systemem ceglanych murów baszt, bram i fos, z których wiele można oglądać do dzisiaj.

Do średniowiecznego Starego Miasta Torunia prowadziło 8 bram: od strony Wisły - Klasztorna, Żeglarska, Łazienna i Mostowa, od wschodu, czyli od strony Nowego Miasta Torunia - Paulińska i Kotlarska, od zachodu Brama Starotoruńska (okolice dzisiejszego skrzyżowania ulic Pod Krzywą Wieżą i Kopernika), a od północy Chełmińska (na wysokości skrzyżowania ul. Chełmińskiej z Fosą Staromiejską).

W systemie murów obronnych starego Torunia na uwagę zasługuje też kilka baszt obronnych o oryginalnych nazwach: Koci Łeb, Gołębnik, Monstrancja, a także Krzywa Wieża - odchylona od pionu o 1,4 m.

Obwarowania Nowego Miasta Torunia były znacznie skromniejsze - od strony południowo-wschodniej wznosiły się mury i Brama św. Jakuba, a głównym wjazdem do miasta od wschodu była Brama św. Katarzyny (skrzyżowanie dzisiejszej ul. Św. Katarzyny i ul. Szumana).

Do dzisiaj spośród średniowiecznych, toruńskich bram zachowały się trzy: Klasztorna - której nazwa pochodzi od nieistniejącego klasztoru i kościoła p.w. Ducha Św., Brama Żeglarska - Toruń był przez wiele stuleci portem wiślanym - i Mostowa, upamiętniająca swą nazwą istnienie w tym miejscu XV-wiecznego, drewnianego mostu na Wiśle, spalonego w 1877 r. Natomiast bramy Paulińska, Kotlarska, Starotoruńska, Chełmińska, św. Katarzyny i św. Jakuba zostały wraz z przyległymi murami rozebrane w XIX w.

Drugi etap fortyfikowania rozpoczął się w 1629 r., kiedy podjęto budowę nowoczesnych, ziemnych fortyfikacji bastionowych poza ówczesnymi murami miasta. Dziś łącznie z umocnieniami średniowiecznymi tworzą one tzw. pierścień wewnętrzny fortyfikacji Torunia, którego pozostałości widać wśród zieleni miejskiej. Przez blisko trzy wieki umocnienia te stanowiły główną siłę obronną - były wielokrotnie bronione i zdobywane, przebudowywane i wzmacniane przez Polaków, Szwedów, Francuzów, Rosjan i Prusaków. Najbardziej ucierpiały podczas wojen napoleońskich, dlatego od 1818 r. do 1864 r. Prusacy - uznając strategiczne znaczenie twierdzy nadgranicznej - sukcesywnie je rekonstruowali i rozbudowywali. W tym okresie powstały m.in.: Fort św. Jakuba przy ul. gen. J. Sowińskiego (ok. 1830), Przyczółek Mostowy (na południe od dzisiejszego Dworca Głównego PKP – 1824-1840) oraz - w związku z powstaniem linii kolejowej do Warszawy - Fort Kolejowy (1863).

W kolejnych dziesięcioleciach liczne wynalazki militarne: proch bezdymny, kruszące materiały wybuchowe, stalowa lufa gwintowana i działa o wiele większym zasięgu i celności, wymusiły na projektantach stworzenie nowej koncepcji obronnej. Odstąpiono od budowy ciągłych obwałowań liniowych na rzecz samodzielnych fortów - obiektów oddalonych od siebie, rozrzuconych pierścieniem w promieniu 3 - 4 km od bronionego centrum. Szybko okazało się ceglane konstrukcje są nieodporne na nowe rodzaje amunicji, dlatego rozpoczęto ich wzmacnianie i zagęszczanie nowymi stanowiskami międzypolowymi.

Według tego modelu została zbudowana Twierdza Toruń, czyli zewnętrzny pierścień fortyfikacji - jeden z potężniejszych zespołów obiektów militarnych w Polsce i Europie. Decyzję o nowoczesnym ufortyfikowaniu Torunia Prusacy podjęli po wygranej wojnie z Francją, w obliczu pogarszających się stosunków z Rosją. Toruń miał doskonałe położenie strategiczno-operacyjne - leżał w pobliżu granicy z Rosją i był miejscem przeprawy kolejowo-drogowej przez wielką rzekę. Prace projektowe i przygotowawcze trwały pięć lat. Budowa rozpoczęła się w 1877 r. i była prowadzona etapami aż do wybuchu pierwszej wojny światowej. Najpierw zaprojektowano siedem fortów głównych, jeden fort pośredni i jedną wielką baterię. Jednak już po kilku latach, w związku z szybkim rozwojem artylerii obiekty te stały się przestarzałe i znacznie większe pieniądze niż budowa, pochłonęło ich wzmocnienie i modernizacja oraz dobudowanie kolejnych fortów pośrednich, przeznaczonych dla piechoty. W sumie do pierwszej wojny światowej w dzisiejszych granicach administracyjnych Torunia powstało ok. 200 obiektów fortecznych, z których do dzisiaj zachowało się prawie 150.

Wśród nich jest kilkanaście potężnych fortów, które otoczyły miasto pierścieniem długości około 22,5 km. Toruńska twierdza kosztowała cesarstwo niemieckie 60 mln marek i nigdy nie sprawdziła się w boju. Być może jednak dzięki jej odstraszającej sile Toruń ocalał z dwóch wielkich wojen XX w. bez większych strat

Najczęściej czytane aktualności

  • 20.03.2024 r. - protesty rolników
    Miasto
    20 marca 2024 r. w Toruniu i okolicy rolnicy zaplanowali kolejne akcje protestacyjne. Spodziewane są utrudnienia w ruchu.
  • Miasto
    Oświadczenie prezydenta Michała Zaleskiego dot. nieuprawnionego wykorzystania jego podpisu w materiałach wyborczych.
  • Rolnicy zablokują drogi - będą utrudnienia
    Miasto
    Rolnicy po raz kolejny wyjadą na drogi dojazdowe do Torunia i na znak protestu będą je blokować. Utrudnienia w ruchu spodziewane są 15 I 20 marca 2024 r.
  • Na zdjęciu: prezydent Michał Zaleski przemawia, obok stoi uczeń w białej koszuli, w tle samochód marki syrena z otwartą maską
    Miasto
    Zespół Szkół Samochodowych obchodził 18 marca 2024 r. swoje coroczne święto. Obchody zostały połączone z Akademią Mechanika On-Tour.
  • Na zdjeciu: pawilon za nim mury Torunia
    Miasto
    1 kwietnia 2024 r. ruszy działalność gastronomiczna w pierwszym pawilonie na Bulwarze Filadelfijskim. Miasto podpisało umowę koncesji na usługi utrzymania i zarządzania infrastrukturą znajdującą się na tym nadwiślańskim obszarze z firmą Zeiko S.C.
  • Protest rolników: będą utrudnienia w komunikacji
    Miasto
    Na najbliższy piątek 15 marca planowany jest kolejny protest rolników. Z tego powodu należy spodziewać się problemów w funkcjonowaniu miejskiej komunikacji autobusowej, zwłaszcza na liniach podmiejskich 111 i 112. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu, tak jak przy poprzednich protestach, będzie starał się na bieżąco informować, jak funkcjonuje...
  • Zawodniczka Centurii Toruń, Gabriela Wrzeszcz, wywalczyła złoty medal podczas turnieju taekwondo olimpijskiego w belgijskim Lommel.
  • 14. Halowe Mistrzostwa Europy w Lekkiej Atletyce Masters w 2024 roku rozgrywane są w Toruniu. Uroczysta inauguracja wydarzenia odbyła się 16 marca 2024 r. w Arenie Toruń.
  • Międzynarodowy Turniej Minihokeja „Sponsors Cup” rozpoczął się 16 marca 2024 r. na toruńskim lodowisku Tor-Tor.
  • Tomasz Dalasiński, poeta związany z Toruniem, znalazł się w gronie twórców literackich, których utwory zostały zakwalifikowane do Nagrody im. Wisławy Szymborskiej.
  • Spółki miejskie Urbitor i Miejski Zarząd Dróg wydały wspólny komunikat odnoszący się do pojawiających się w przestrzeni publicznej informacji dotyczących budowy Trasy Staromostowej na odcinku od pl. Niepodległości do ul. Dekerta i związanych z tym nieprawdziwymi stwierdzeniami o rzekomym zagrożeniu tej inwestycji dla funkcjonowania targowiska...
  • W Ratuszu Staromiejskim w Toruniu 10 toruńskich par odebrało Medale za Długoletnie Pożycie Małżeńskie. Uroczystość odbyła się 15 marca 2024 r.
  • Toruńskie Centrum Usług Społecznych rozpoczyna nabór do Programu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej "Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością" dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2024.
  • „100 przeszczepień w Specjalistycznym Szpitalu Miejskim im. Mikołaja Kopernika w Toruniu” – konferencja pod takim tytułem odbyła się w tej toruńskiej placówce.