Realizując wytyczne Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej z dnia 31 października 2016 r. w sprawie podejmowania działań mających na celu minimalizację zagrożeń dla ludności stwarzanych przez warunki atmosferyczne występujące w sezonie zimowym, Wydział Ochrony Ludności Urzędu Miasta Torunia przypomina właścicielom, zarządcom i administratorom nieruchomości, że spoczywają na nich obowiązki dotyczące utrzymania stanu sprawności technicznej budynków i instalacji.
Zgodnie z obowiązującym prawem właściciele, zarządcy i administratorzy nieruchomości muszą:
Ponadto, na właścicielach, zarządcach i administratorach nieruchomości obiektów budowlanych o powierzchni zabudowy przekraczającej 2000 m kw. oraz innych obiektów budowlanych o powierzchni dachu przekraczającej 1000 m kw. ciąży obowiązek poddania budynku kontrolom stanu technicznego - co najmniej dwa razy w ciągu roku, a osoba dokonująca kontroli jest obowiązana bezzwłocznie pisemnie zawiadomić właściwy organ o przeprowadzonej kontroli. Obiekt powinien podlegać kontroli również w sytuacji wystąpienia m.in. intensywnych opadów śniegu - w przypadku, gdy może to spowodować powstanie zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska.
Podstawa prawna: ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r., poz. 290 z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719).