1 stycznia 2009 r. weszła w życie nowa ustawa o pracownikach samorządowych. Ustawodawca zrezygnował z mianowania jako formy nawiązania stosunku pracy, wprowadził obowiązek odbycia służby przygotowawczej przez nowozatrudnionych urzędników, dopuścił także możliwość zatrudnienia cudzoziemców na stanowiskach urzędniczych.
Nowa ustawa została przyjęta przez Sejm RP 21 listopada 2008 r. Wiele dotychczasowych rozwiązań pozostało bez zmian, niektóre kwestie zostały uregulowane na nowo.
Ustawodawca zrezygnował z mianowania jako podstawy prawnej nawiązania stosunku pracy. Przewidział również miożliwość zatrudnienia na stanowisku urzędniczym osób nieposiadających obywatelstwa polskiego, a na stanowiskach kierowniczych i administracyjnych także osób bez stażu w administracji samorządowej.
Ustawa wprowadziła także obowiązek zatrudnienia sekretarza w każdej jednostce samorządu terytorialnego. Określiła jego zadania i kompetencje.
Od tego roku nabór pracowników odbywa się według elastyczniejszych zasad. Nowe przepisy określają także reguły przyznawania nagród jubileuszowych, odpraw i dodatków stażowych.
Ponadto nowozatrudniani urzędnicy muszą odbyć służbę przygotowawczą, którą kończy egzamin. Dopiero po złożeniu ślubowania pracownik samorządowy może przystąpić do wykonywania obowiązków służbowych.
Więcej na temat nowej ustawy o pracownikach samorządowych czytaj w serwisie Dokumentacja kadrowa.