23.11. (piątek)
Przedstawienie złożone z wierszy Sergiusza Jesienina. Wiersze układają się w historię o dojrzewaniu, o nadchodzeniu mądrości i roztropności, wreszcie o wspomnieniach czasu
minionego. Spektakl pomyślany w dwóch planach: filmowym, z młodym Andrzejem Grabowskim recytującym wczesne poematy Jesienina oraz współczesnym, w którym Andrzej Grabowski - po latach inny człowiek, inny aktor - interpretuje i śpiewa poezję Jesienina, wracając także do własnych wspomnień.
Na podstawie poematu Juliusza Słowackiego Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską i książki Jacka Dehnela Matka Makryna. Spektakl Teatru Studio w Warszawie
24.11. (sobota)
Scenariusz na motywach obrazów Marii Wnęk z kolekcji Bolesława i Liny Nawrockich oraz Leszka Macaka: Magdalena Drab. Spotkanie podczas wernisażu wystawy malarki naiwnej Marii Wnęk staje się przyczynkiem do rozważań na temat relacji społecznych i postrzegania osób z marginesu. Spektakl stara się zmierzyć z problemem autentyzmu emocji i formalizacji relacji społecznych.
Monodram wystawiany w Teatrze Loch Camelot w Krakowie. Bohaterka – aktorka po 30 latach pracy scenicznej zamierza krańcowo odmienić swój wizerunek zawodowy. Komediowy i pozornie absurdalny układ początkowych scen, kursu tańca dla kobiet bez różnicy wieku, gdzie bohaterka symultanicznie odgrywa konflikt trzech pokoleń - prowadzi do bolesnej retrospekcji, refleksji i decyzji. Jest to udział w castingu na reklamę, zamiast do serialu Szekspirowskiego.
Kim jest ta dziwaczna Starsza Pani, która utknęła na rozdrożach świata i skrzyżowaniach historii, zawisła między niebem a ziemią, opętaniem a przytomnością, poezją a prozą? W czasach Różewicza mówiono o absurdalności świata, dziś mówimy o jego hybrydowości... To, być może, warto przestać „wysiadywać” i nareszcie „wysiąść” z tego świata, powiedzieć mu „a fe” i „pa, pa”?
25.11. (niedziela)
Warszawa. Wrzesień 1968 r. Centralne Uroczystości Dożynkowe na Stadionie Dziesięciolecia.
Bohaterski akt, radykalny i ostateczny gest sprzeciwu Ryszarda Siwca wobec interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji staje się punktem zwrotnym w karierze oficera Służby Bezpieczeństwa. Dziś, zepchnięty na margines historii, (anty)bohater minionego systemu, pozbawiony przywilejów i władzy - próbuje zrekonstruować swoją drogę, odzyskać ciągłość własnej biografii, zrozumieć i zdefiniować swoją tożsamość. Obecnie spektakl w repertuarze Teatru Ateneum w Warszawie.
Monodram został napisany na podstawia powieści Marii Kuncewiczowej. Jest to jeden z bardziej fascynujących portretów kobiecych, jakie powstały w literaturze nie tylko polskiej, ale chyba i światowej. Dotyczy on poczucia wyobcowania i inności spowodowanych emigracją.
Czy jednak to emigracja była powodem frustracji naszej bohaterki? Czy inna mentalność, tęsknota za ojczyzną może doprowadzić do tak skrajnego wyobcowania i poczucia wyższości „nad marnościami tego świata”? Przez życie Róży Żabczyńskiej poprowadzi nas trochę z humorem a trochę przez łzy, autorka i aktorka tego spektaklu Joanna Stanecka, która sama mieszkała 20 lat poza granicami Polski.
Monolog Szymona Majewskiego, który na przykładzie swojego małżeństwa opowiada o kłopotach i radościach współczesnego związku, relacji kobieta - mężczyzna, mąż - żona. To złożona z przykładów i prawdziwych, zabawnych sytuacji, opowieść o uczuciu bezkompromisowym. Ciepła, ironiczna, autoironiczna, złośliwa i bardzo prawdziwa opowieść o kobiecie. Opowieść męża - zależnego od humorów żony i jej sposobu myślenia, zakochanego, mierzącego się ze współczesnymi stereotypami i popularnymi uprzedzeniami zarówno swojej żony, jak i jej koleżanek.
Wydarzenia towarzyszące:
Bilety, rezerwacje i zapisy na warsztaty na: bajpomorski.art.pl/repertuar, Dział Organizacji Widowisk 56 652-20-29, wew. 35,36, 54