Radiowe i telewizyjne spoty, ulotki i szkolenia dla sprzedawców alkoholu to elementy ogólnopolskiej akcji profilaktyczno-edukacyjnej "Sprawdź, czy Twoje picie jest bezpieczne". Toruń, jako jeden z blisko 1.400, samorządów, już od czerwca bierze udział w kampanii.
Jej celem jest ograniczenie liczby osób pijących ryzykownie i szkodliwie, a także przekazanie wiedzy na temat szkód zdrowotnych i społecznych, jakie wiążą się z piciem alkoholu.
Kampania adresowana jest do dorosłych konsumentów napojów alkoholowych - także do tych, którym wydaje się, że piją niewiele. Z badań przeprowadzonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że populacja osób pijących ryzykownie i szkodliwie sięga ok. 4 mln i jest ponad cztery razy większa niż liczba osób uzależnionych od alkoholu (szacowana na ok. 863 tys.).
Według danych GUS w Polsce spożycie 100 proc. alkoholu na jednego mieszkańca wzrosło w ostatnich latach z 7,02 l w 1998 r. do 9,21 l w 2007 r. Rośnie udział napojów spirytusowych w strukturze spożycia, a także liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
Badania CBOS z 2008 r. pokazują, że w społeczeństwie funkcjonuje stereotyp dotyczący piwa jako najmniej szkodliwego alkoholu. Tymczasem - wypijając szklankę piwa (250 ml), lampkę wina (100 ml) lub kieliszek wódki (30 ml) - wprowadzamy do organizmu taką samą ilość alkoholu etylowego. Właśnie to ma uświadomić społeczeństwu kampania "Sprawdź, czy Twoje picie jest bezpieczne".
- Naszym celem nie jest nakłanianie do całkowitej abstynencji, choć ta w przypadku niektórych osób, np. młodzieży i kobiet w ciąży czy kierowców, jest konieczna, ale pokazanie, kiedy picie staje się ryzykowne i jakie są granice tego ryzyka - wyjaśnia Małgorzata Skibicka z Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej UMT. - Włączając się w kampanię chcemy zachęcić mieszkańców Torunia do oceny własnego modelu picia oraz do odpowiedzi na pytanie, czy moje picie jest bezpieczne? Chcemy ostrzec przed zagrożeniami, jakie mogą pojawić się w związku z piciem alkoholu i pokazać, jak nie przekraczać granicy picia o niskim ryzyku szkód.
Narzędziami wykorzystywanymi w kampanii są m.in. spoty telewizyjne i radiowe, ulotki, broszury i plakaty. Akcja realizowana będzie do końca roku.
- Obecnie emitujemy spoty w Telewizji Kablowej Toruń oraz w Radio Plus. Tak będzie w lipcu i w sierpniu. Potem, w październiku i listopadzie, gdy do miasta zjadą studenci, spoty emitowane będą także w studenckim Radio Sfera - mówi Małgorzata Skibicka. - Ponadto telewizyjne materiały lecą również w holu Cinema City, a przy tamtejszych kasach rozdawane są ulotki. Od 16 lipca spoty puszczane też będą na monitorach w autobusach miejskich.
Kampania to jednak nie tylko spoty czy ulotki. 21 i 23 lipca organizowane jest specjalne szkolenie dla sprzedawców alkoholi. Będzie na nim mowa o aspektach prawnych, np. sprzedaży wyskokowych trunków nieletnim. Będzie też część warsztatowa, gdzie ekspedienci będą się uczyć, jak się zachować w sytuacji, gdy alkoholu żąda osoba nietrzeźwa bądź grupa nieletnich. Planuje się, że łącznie przeszkolonych zostanie 80 toruńskich sprzedawców.
Do akcji przyłączył się Miejski Ośrodek Edukacji i Profilatyki Uzaleznień w Toruniu, który prowadzi antyalkoholowe szkolenia dla przyszłych kierowców. Kursanci nie tylko słuchają wykładów na temat zagrożeń, z jakimi wiąże się jazda "na podwójnym gazie", ale biorą też udział w prezentacji działania alkoholu i jego wpływu na zmysły uczestnika ruchu drogowego przy użyciu specjalnych autogogli.
W ramach kampanii specjalny przekaz profilaktyczny został skierowany do młodzieży. Z myślą o niej powstała strona internetowa: www.niebotak.pl, która pokazuje, że najbardziej bezpieczne dla osoby niepełnoletniej jest zachowanie abstynencji.
Organizatorem akcji jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przedsięwzięciu patronuje m.in. Senat Rzeczpospolitej Polskiej, Biuro Światowej Organizacji Zdrowia w Polsce oraz Kolegium Lekarzy Rodzinnych.
Więcej informacji o kampanii na stronie: www.wyhamujwpore.pl.