Nowe tory i sieć trakcyjna, zielone torowiska, odnowiony, bezpieczniejszy układ drogowy i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej – takie efekty przynosi prowadzona w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” modernizacja torowisk. Część zadań została już zakończona, jedno jest w trakcie, a ostatnie właśnie się zaczyna. Jak poprawiła się torowa infrastruktura, można zobaczyć na filmie.
Modernizacja torowisk to pakiet zadań wchodzących w skład jednego z największych w ostatnich latach projektu z dofinansowaniem z Unii Europejskiej, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, zaś realizacją zadań zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.
Projekt zakłada modernizację czterech odcinków toruńskich torowisk:
Dwa pierwsze zadania zostały już zakończone, a trzecie – wzdłuż ul. Bydgoskiej – jest w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia to sierpień 2022 r.
Modernizacja tego ostatniego torowiska właśnie się zaczyna. Prowadzone są już prace przy budowie nowego oświetlenia, a na budowę zwieziono już szyny. Zakres zadania obejmuje modernizację prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda bp. Chrapka do przejazdu torowo-drogowego ulicy Podgórnej i Kościuszki. Modernizowane torowisko będzie wykonane w większości w technologii zielonego torowiska (ponad 735 mtp). Ponadto wyremontowane zostaną perony, tramwajowe, a na przystankach zamontowane będą tablice informacji pasażerskiej. Zgodnie z umową termin zakończenia prac modernizacyjnych to 12 miesięcy od daty podpisania umowy. Prace modernizacyjne planuje się skoordynować z budową nowej linii tramwajowej tak, by powodowały jak najmniej uciążliwości w ruchu drogowym.
Wykonawcą prac na wszystkich czterech odcinkach jest firma Balzola, a łączna wartość kontraktu to niemal 130 mln zł brutto.
W ramach wszystkich czterech zadań modernizacyjnych kompleksowa przebudowa obejmuje prawie 9,5 tys. metrów toru pojedynczego torowisk. W efekcie Toruń zyska m.in. nowe tory i sieć trakcyjną, zielone torowiska i nowe nasadzenia, odnowione jezdnie i chodniki, nowe przystanki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.
Co ważne, większość nowych torowisk budowana jest w technologii zielonej. I tak na ul. Bydgoskiej na przykład zwykłe torowisko będzie tylko w miejscach przejazdów drogowo-torowych i na przystankach. Podobnie na ulicach Lubickiej, Kraszewskiego czy Warneńczyka.
Fot. Adam Zakrzewski