Miasto pozyskało dodatkowe 25 mln zł na budowę nowej linii tramwajowej na północ Torunia. Fundusze są przeznaczone na dofinansowanie trwającej obecnie inwestycji oraz na jej drugi etap – przedłużenie nowej linii do pętli przy ul. Heweliusza. Dziś (21 kwietnia 2022 r.) decyzję o przyznaniu dodatkowych pieniędzy na rozwój ekologicznego transportu prezydentowi Torunia Michałowi Zaleskiemu przekazał Minister Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorz Puda.
- Z wielką radością i dumą przyjmuję decyzję pana ministra funduszy i polityki regionalnej Grzegorza Pudy o przyznaniu kolejnych środków finansowych w wysokości 25 mln zł na potrzeby infrastruktury tramwajowej w naszym mieście. Dzięki nim zakończymy projekt, który aktualnie realizujemy - budowa nowej linii tramwajowej na północ Torunia. 11,5 km toru pojedynczego uzupełnione zostanie o 1,4 km torów zamykających pętlę, a więc umożliwiających swobodne komunikowanie, bez konieczności przejeżdżania z toru na tor. Uzupełnienie projektu stanowi infrastruktura taka jak m.in. przystanki, zaplecze socjalne dla pracowników, dyżurka oraz punkt sprzedaży biletów – mówi prezydent Michał Zaleski. – Takie projekty jak ten realizujemy po to, aby mieszkankom i mieszkańcom żyło się w Toruniu wygodniej, a miliony turystów, które przyjeżdżają do nas, miały dobrą infrastrukturę techniczną – dodał prezydent.
W Toruniu, w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, powstaje nowa linia tramwajowa łącząca centrum z nowo powstającym, dynamicznie rozwijającym się osiedlem w północno-wschodniej części miasta. Będzie ona przebiegać z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego.
Obecnie realizowany projekt zakładał, że nowa linia tramwajowa miała się kończyć na wysokości ul. Strobanda, ale miasto starało się o zewnętrzne dofinansowanie, które pozwoliłoby na kontynuację budowy torowiska aż do ul. Heweliusza, gdzie zaplanowano pętlę z zapleczem socjalnym i punktem obsługi pasażerów. Zabiegi przyniosły skutek i dziś decyzja została ogłoszona przez Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej Grzegorza Pudę.
„Budowa linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do Osiedla Jar w Toruniu - Etap II” to odrębny projekt, dofinansowany – tak jak „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Przedsięwzięcie obejmie budowę nowej linii tramwajowej na odcinku od skrzyżowania ul. Henryka Strobanda – Łukasza Watzenrodego (bez tego skrzyżowania) do nowo projektowanej pętli przy ul. Jana Heweliusza.
W ramach projektu zrealizowane zostaną:
Całkowita szacunkowa wartość projektu to ok. 24,6 mln zł, a wnioskowana kwota dofinansowania – ok. 17 mln zł.
Nowy projekt pozwoli na udostępnienie pasażerom kompletnej linii tramwajowej, bez konieczności realizacji rozwiązań tymczasowych planowanych wcześniej w etapie I (rezygnacja z wykonania trójkąta torowego służącego do zawracania tramwajów na wysokości ul. Strobanda, kontenerowego budynku socjalnego w jego sąsiedztwie oraz peronów tymczasowych), co przyczyni się do wygenerowania oszczędności na poziomie ok. 2 mln zł. Zwiększy się także komfort podróżnych, którzy będą mieli dostęp do punktu obsługi pasażerów znajdującego się na pętli tramwajowej. Wygodniej będzie także motorniczym, którzy będą korzystali z części socjalnej budynku.
Pozostałe pozyskane dodatkowo fundusze – ok. 8 mln zł - zasilą trwający obecnie pierwszy etap budowy nowej linii tramwajowej.
Nowe projekty muszą teraz przejść proces włączenia do POIiŚ. Wymaga to podjęcia prac przez samorząd w zakresie aktualizacji strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) i ujęcia w niej nowych propozycji. Z chwilą akceptacji zmienionej strategii ZIT przez MFiPR, projekty wpisane zostaną na Wykaz Projektów Zidentyfikowanych do POIiŚ, a następnie przejdą ocenę w CUPT.
Obecne pozyskanie dodatkowego dofinansowania to kolejny sukces w staraniach o większe pieniądze na budowę nowej linii tramwajowej. Projekt „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, w ramach którego powstaje pierwszy etap budowy nowego torowiska i infrastruktury towarzyszącej, jest współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z ośmiu zadań, dzięki którym usprawniany jest transport publiczny w mieście (budowa nowej linii tramwajowej - etap I, modernizacja infrastruktury tramwajowej, zakup taboru tramwajowego, nowych autobusów z napędem elektrycznym i hybrydowym oraz pojazdów technicznych). Część zadań zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji.
3 sierpnia 2017 roku w Ministerstwie Rozwoju w Warszawie Prezydent Torunia Michał Zaleski podpisał umowę o dofinansowanie inwestycji w wysokości 195,6 mln zł. Gdy tylko zaistniała możliwość, miasto zaczęło ubiegać się o zwiększenie tej kwoty. W efekcie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zwiększyło dofinansowanie i 5 czerwca 2020 r, zawarto stosowny aneks z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W jego myśl kwota dofinansowania zwiększyła się wówczas o ponad 17,7 mln zł i wynosiła 213,3 mln zł. Teraz miasto pozyskało jeszcze dodatkowe 8 mln zł dla tego etapu, więc dofinansowanie wyniesie ok. 221,3 mln zł.
Fot. Piotr Żurek