25 grudnia 2014 r. weszła w życie ustawa o prawach konsumenta. Zmieniły się zasady dotyczące sprzedaży przez Internet, na pokazach, prezentacjach, a także w sklepach tradycyjnych. Prawa kupujących i obowiązki sprzedających są identyczne w całej Unii Europejskiej. Dzięki temu dokonywanie zakupów w sieci jest bezpieczniejsze.
Nowa ustawa gwarantuje konsumentom otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych w kontekście jej zawarcia. Co ważne, uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało konsumentowi również w odniesieniu do umów zawieranych w sposób tradycyjny czyli w sklepie stacjonarnym.
Umożliwia to konsumentowi bardziej świadome podjęcie decyzji o zawarciu umowy.
Szerszych informacji na ten temat mozna szukać na: www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl. Jeśli jesteś konsumentem lub przedsiębiorcą, koniecznie odwiedź ten adres. Strona internetowa opisuje stan prawny obowiązujący od 25 grudnia 2014, ze szczególnym uwzględnieniem praw konsumentów i obowiązków sprzedawców.
Najważniejsze zmiany:
- Wybór dochodzonego roszczenia
Konsument będzie mógł dochodzić swoich praw wybierając między: wymianą, naprawą, obniżeniem ceny i – gdy wada jest istotna - odstąpieniem od umowy, czyli zwrotem pieniędzy. Jeżeli przedsiębiorca nie zgodzi się z tym wyborem, będzie mógł zaproponować inne rozwiązanie. Jednak, gdy rzecz ponownie się zepsuje lub sprzedawca nie wywiąże się ze swoich obowiązków i nie usunie wady, klient będzie miał prawo żądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i jego roszczenie musi być spełnione.
- Koniec z "Kup teraz"
Popularny obecnie wśród sklepów internetowych przycisk dokonywania zakupów „Kup teraz” będzie musiał zniknąć. Od momentu obowiązywania nowej ustawy, konieczne będzie zastąpienie go informacją o tytule: "Zamówienie z obowiązkiem zapłaty".
- Dłuższy czas na odstąpienie od umowy i zwrot towaru
Przedsiębiorcy muszą dostosować się również do zasady wydłużającej z 10 do 14 dni możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyny i ponoszenia kosztów. Jeśli sprzedawca nie dopełni obowiązku informacyjnego dotyczącego prawa do odstąpienia od umowy, konsument będzie mógł dokonać rezygnacji w ciągu 12 miesięcy.
- Zmniejszenie wartości rzeczy
Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, nie może używać jej dowolnie. Gdy tak się stanie i klient będzie chciał odstąpić od umowy, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru. Istotnym jest fakt, iż jeśli przedsiębiorca nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia do umowy, konsument w tej kwestii nie poniesie żadnej odpowiedzialności.
- Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru
Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
- Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu
Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
- Dodatkowe koszty zakazane
Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata, np. za płatność kartą, nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.
Źródło: www.uokik.gov.pl
Chcesz wiedzieć więcej?
Zajrzyj na stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów