Urzędnicy, którym w grudniu 2002 roku prezydent polecił wybrać - albo praca na etacie w Urzędzie Miasta Torunia albo działalność gospodarcza, wybrali pracę w samorządzie.
Dwudziestu pięciu, spośród 28 pracowników urzędu prowadzących działalność gospodarczą poinformowało o zrezygnowaniu z tej formy zarobkowania. Pozostałe trzy przypadki zostaną wyjaśnione w najbliższym czasie - dwóch pracowników poprosiło prezydenta o przedłużenie terminu podjęcia decyzji, w przypadku trzeciej osoby trwają ustalenia czy wykonywana przez nią działalność jest zbieżna z obowiązkami służbowymi w magistracie.
Nikt nie zrezygnował z pracy etatowej w Urzędzie Miasta Torunia.
Przypominamy, że kontrola w tym zakresie została przeprowadzona na zlecenie Prezydenta Michała Zaleskiego w grudniu 2002 roku. Zebrano informacje na temat wszelkich dodatkowych form zatrudnienia pracowników samorządowych, w tym także prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Zamiarem działań kontrolnych było ujawnienie i wyeliminowanie przypadków, w których charakter dodatkowej działalności pokrywa się lub jest zbliżony do zakresu obowiązków wykonywanych w ramach pracy etatowej w Urzędzie Miasta lub w jednostce podległej urzędowi. Zgodnie z obowiązującym prawem sytuacja taka rodzi bowiem podejrzenie stronniczości lub interesowności pracownika samorządowego, co nie powinno mieć miejsca.
Wyboru pomiędzy pracą etatową w samorządzie i prowadzeniem działalności gospodarczej musiało dokonać także 7 osób z jednostek podległych gminie. W trzech przypadkach nie ma jeszcze informacji na temat decyzji podjętej przez te osoby.