24 lipca 2003 r. Rada Miasta Torunia przyjęła uchwałę w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości gruntów i budynków wielomieszkaniowych przeznaczonych na wynajem lub do przydziału na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na cele mieszkalne. Uchwała wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia jej treści w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Uchwała przewiduje:
Zwalnia się od podatku od nieruchomości grunty przeznaczone pod budynki wielomieszkaniowe, w których lokale mieszkalne przeznaczone zostaną pod wynajem lub do przydziału na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.
Zwolnienie obejmuje grunty dla których uzyskano pozwolenie na budowę.
Przysługuje ono na czas inwestycji nie dłuższy niż 2 lata, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskano pozwolenie na budowę.
Zwolnienie przysługuje pod warunkiem wynajmu lub przydziału na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu ponad 50% lokali mieszkalnych w budynku i wynosi 100% należnego podatku. Poza tym przysługuje wyłącznie na pisemny wniosek podatnika, złożony wraz z oświadczeniem dotyczącym procentowego udziału w budynku lokali mieszkalnych, przeznaczonych pod wynajem lub do przydziału na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.
Zwalnia się od podatku od nieruchomości przekazane do użytkowania budynki wielomieszkaniowe wraz z zajętymi pod nie gruntami, w których oddano w najem lub przydzielono na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, lokale mieszkalne.
Zwolnienie przysługuje na okres 10 lat , licząc od dnia 1 stycznia roku następującego po roku, w którym rozpoczęto użytkowanie budynku.
Wysokość tego zwolnienia wynosi: 100 % należnego podatku przez okres 5 lat; 50 % należnego podatku przez następne 5 lat pod warunkiem wynajmu lub przydziału na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu ponad 50% lokali mieszkalnych w budynku.
Zwolnienie przysługuje wyłącznie na pisemny wniosek podatnika złożony wraz z dokumentami potwierdzającymi przekazanie budynku do użytkowania i wynajęcie lub przydzielenie na zasadach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, lokali mieszkalnych w wymienionej wyżej ilości.
Wnioski w tej sprawie powinny być złożone przez podatnika w terminie 30 dni od wypełnienia warunków kwalifikujących do zwolnienia.
Tego terminu należy przestrzegać, gdyż jego przekroczenie powoduje skrócenie okresu zwolnienia odpowiednio do liczby miesięcy pozostawania w zwłoce.
Podatnik korzystający ze zwolnienia, będzie składał w czasie trwania zwolnienia w terminie do 31 stycznia każdego roku oświadczenie w sprawie spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia od podatku.
Omawiane zwolnienie nie przysługuje podatnikowi przedsiębiorcy, jeżeli wartość udzielonej mu pomocy publicznej w okresie trzech kolejnych lat poprzedzających złożenie wniosku przekroczyła 100 tys. euro.
Dlatego podatnik przedsiębiorca musi załączyć do wniosku informację o wysokości pomocy publicznej uzyskanej w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku, o której mowa w ustawie o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców. Obowiązek składania informacji trwa przez cały okres korzystania ze zwolnienia.
Przedsiębiorca traci prawo do zwolnienia, jeżeli w okresie trzech kolejnych lat uzyskał pomoc publiczną o wartości przekraczającej 100 tys. euro.
W uchwale opisano również m.in. okoliczności utraty prawa do zwolnienia, liczenia przekroczenia kwoty udzielonej pomocy oraz prawo kontroli spełniania przez podatnika warunków uprawniających do zwolnienia.
Przypominamy, że zainteresowani mogą zapoznawać się z pełnymi tekstami uchwał Rady Miasta, a więc także z wymienioną uchwałą, w internecie na stronie Biuletynu Informacji Publicznej UMT, www.bip.torun.pl w dziale „Prawo lokalne > Uchwały RMT