Miasto chce pomóc mieszkańcom Torunia, którzy zamierzają usuwać materiały zawierające azbest z połaci dachowych i elewacji jedno i wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Na wrześniowej sesji Rada Miasta zajmie się drugim czytaniem projektu w tej sprawie.
Dotowanie przez gminę usuwania szkodliwego dla zdrowia azbestu byłoby nowością. Zgodnie z projektem uchwały gmina miałaby prawo dofinansować zadania zmierzające do usuwania z terenu Torunia materiałów budowlanych zawierających azbest. Pieniądze pochodziłyby ze środków Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Miejskie wsparcie pokrywałoby częściowo koszty demontażu, transportu i umieszczenia na składowisku odpadów niebezpiecznych, płyt cementowo azbestowych, zdjętych z połaci dachowych i elewacji jedno i wielorodzinnych budynków mieszkalnych. Dofinansowanie odbywać się będzie na podstawie umowy cywilno – prawnej zawartej przez Gminę Miasta Toruń z władającym nieruchomością, przed przystąpieniem do robót budowlanych, które obejmować będą demontaż pokryć dachowych i elewacyjnych zleconych przedsiębiorcy, posiadającemu ważne zezwolenie Prezydenta Miasta Torunia na działalność, obejmującą wytwarzanie odpadów zawierających azbest. Projekt regulaminu przewiduje również m.in., że przekazanie przyznanej dotacji nastąpi po zgłoszeniu wykonania robót. Wysokość przyznanej dotacji stanowić miałaby iloczyn masy odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, określonej w tonach i stawki bazowej przysługującej za 1 tonę w wysokości 450 zł, jednak nie więcej niż 30% poniesionych kosztów.
Projektem tym zajmie się jeszcze raz Rada Miasta. W przypadku zaakceptowania przez radnych zasad dotacji, uchwała trafi jeszcze do wojewody, a wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko–Pomorskiego.