Tytuł projektu:
Rozmawiam chociaż nie mówię - alternatywne porozumiewanie się uczniów Zespołu Szkół nr 26 w Toruniu.
Program Operacyjny:
Priorytet IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”
9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”
9.1.2 „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”
Źródła finansowania:
Europejski Fundusz Społeczny (85%), Budżet Państwa (15%)
Wartość projektu:
289 442,23 zł
Kwota dofinansowania:
289 442,23 zł
Realizator:
Zespół Szkół Nr 26 w Toruniu
Termin realizacji:
od 18 sierpnia 2008 r. do 9 października 2009 r.
Cel:
Głównym celem projektu była poprawa jakości komunikowania się niemówiących uczniów przez wykorzystanie innowacyjnych alternatywnych sposobów komunikowania się oraz technologii informacyjnej w trakcie udziału w zajęciach.
Grupa docelowa:
- 69 niemówiących dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębszym z terenu Torunia, jak również z obszarów wiejsko - miejskich woj. kujawsko – pomorskiego,
- 21 nauczycieli - terapeutów prowadzących zajęcia specjalistyczne w ramach działań zaplanowanych w projekcie.
Główne działania:
- Wybór grupy Beneficjenów Ostatecznych i grupy rezerwowej na podstawie m.in. analizy dokumentów szkolnych, orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej, analizy wywiadów z wychowawcami, niezbędnych testów i badań.
- Przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń dla nauczycieli w zakresie nauczania alternatywnych i wspomagających sposobów komunikowania się.
- Realizacja zajęć. W pierwszym etapie dzieci zostały wdrożone do pracy z piktogramami, w oparciu o albumy, potem rozpoczęły prace z komunikatorem zastępującym mowę ludzką. Ostatni etap stanowiła praca z komputerem.
- Promocja mająca na celu rozpropagowanie alternatywnych metod komunikowania się. Wyniki projektu rozpowszechnione były poprzez wydanie materiałów informacyjnych w postaci broszur.
Osiągnięte rezultaty:
Rezultaty twarde projektu:
- dla 90% uczniów (62 osoby) powstały książki komunikacyjne,
- 90% (62 osoby) uczniów podjęło pracę edukacyjną z komputerem,
- 85% (59 osób) wykorzystało komunikatory do porozumiewania się w sytuacjach społecznych,
- 90% spośród 69 uczniów niemówiących ukończyło cały cykl zajęć specjalistycznych,
- 100% nauczycieli (21 osób) pogłębiło kwalifikacje w zakresie pracy edukacyjnej z uczniem niepełnosprawnym z wykorzystaniem komputera.
Rezultaty miękkie projektu:
- umożliwienie podejmowania ról społecznych,
- umiejętność wyrażania potrzeb w sposób czytelny i społecznie akceptowany,
- kształtowanie poczucia mocy sprawczej,
- doświadczania bycia zrozumianym,
- ochrona dziecka przed społeczną izolacją,
- umożliwienie współpracy z otoczeniem,
- poprawa samooceny dziecka niepełnosprawnego,
- aktywne uczestniczenie w codziennych zajęciach w szkole, domu, poza szkołą,
- czynne uczestniczenie w dialogu,
- pogłębienie kwalifikacji nauczycieli w zakresie wykorzystywania alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się oraz technologii komunikacyjnej w zakresie objętym projektem.
Wyróżnienia:
- Projekt został wyróżniony w konkursie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego „Dobre praktyki EFS 2009” tytułem „Najlepsza inwestycja w człowieka”.
- Projekt został nagrodzony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Komisję Europejską tytułem „Lidera Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji”.
- Projekt otrzymał nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego „Innowacyjni - europejska nagroda regionu 2010”.
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.