
Tytuł projektu:
Realizacja działań miasta Torunia na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego i wspieranie zielonej transformacji poprzez budowę infrastruktury rowerowej
Program:
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Inwestycja B3.4.1. „Inwestycje na rzecz zielonej transformacji miast”
Beneficjent:
Projekt realizowany przez Gminę Miasta Toruń (Miejski Zarząd Dróg w Toruniu)
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 6 163 052,71 zł brutto
Kwota dofinansowania (pożyczka): 5 010 611,96 zł netto
Źródło finansowania: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, wkład własny GMT
Termin realizacji:
1.04.2020 r. – 31.12.2024 r.
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
16 lipca 2025 r.
Opis projektu:
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym. Pożyczka została udzielona przez Bank Gospodarstwa Krajowego w formie refinansowania poniesionych wydatków.
Przedmiotem projektu była budowa kluczowych dróg rowerowych z całą niezbędną infrastrukturą. W ramach inwestycji w różnych częściach miasta powstało osiem odcinków dróg rowerowych, stanowiących uzupełnienie infrastruktury pieszo-rowerowej przebiegającej w strategicznych obszarach Torunia. Drogi rowerowe zostały zrealizowane głównie w centralnej części miasta, wzdłuż ważnych ciągów komunikacyjnych o dużym znaczeniu dla mieszkańców i użytkowników układu drogowego.
Celem projektu była poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów korzystających ze zmodernizowanych dróg oraz zmniejszenie ruchu samochodowego oraz poprawa jakości środowiska naturalnego.
Rosnąca liczba pojazdów i duże natężenia ruchu powodują, że w wielu obszarach miasta występuje przeciążenie układu komunikacyjnego. Szczególnie obciążone są centrum miasta i przylegające do niego osiedla, na których brakuje odpowiedniej infrastruktury pieszo-rowerowej. Intensywny ruch samochodowy przyczynia się do coraz większych emisji zanieczyszczeń i hałasu, a w ślad za tym ma negatywny wpływ na środowisko naturalne. Warunkiem niezbędnym do poprawy jakości przestrzeni miejskiej oraz redukcji uciążliwości ruchu drogowego jest zmniejszenie zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście poprzez stworzenie atrakcyjnej alternatywy w stosunku do komunikacji samochodowej tj. budowy infrastruktury pieszo-rowerowej. W stanie istniejącym przed realizacją projektu, przy poszczególnych ośmiu odcinkach dróg, brakowało wydzielonych dróg rowerowych, umożliwiających pieszym i rowerzystom bezpieczne przemieszczanie się oraz wspierających zieloną transformację na terenach miejskich.
W ramach projektu zrealizowano 8 zadań w zakresie infrastruktury rowerowej:
1. Rozbudowa ul. Wielki Rów w Toruniu na odcinku od ul. Grudziądzkiej do ul. Pod Dębową Górą poprzez budowę drogi rowerowej.
2. Zaprojektowanie oraz budowa drogi rowerowej/ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Polnej na odcinku od ul. Legionów do ul. Szosa Chełmińska.
3. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Niesiołowskiego na odcinku od ul. Bukowej w kierunku ul. Olsztyńskiej.
4. Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Chrobrego na odcinku od Trasy Prezydenta Raczkiewicza do ul. Polnej w Toruniu.
5. Zaprojektowanie oraz budowa ciągu pieszo-rowerowego łączącego osiedle Jar z ul. Forteczną w Toruniu.
6. Przebudowa ulicy Batorego na odcinku od Trasy Średnicowej do ul. Towarowej w Toruniu poprzez budowę drogi rowerowej.
7. Budowa mostków pieszo-rowerowych przez Strugę Toruńską w ciągu ul. Wierzbowej i w ciągu ul. Palmowej.
8. Uzbrojenie terenów na osiedlu JAR w obrębie ul. Watzenrodego, ul. Strobanda i ul. Heweliusza wraz z drogą dojazdową – budowa infrastruktury pieszo-rowerowej i zagospodarowanie zieleni.
Rezultaty projektu:
- poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów,
- ograniczenie emisji zanieczyszczeń, zatłoczenia i hałasu,
- ograniczenie wykorzystania samochodów osobowych,
- łagodzenie zmian klimatu i adaptacja do nich,
- szersze wykorzystanie zeroemisyjnego transportu,
- zagospodarowanie i uporządkowanie oraz nadanie nowych funkcji terenom zielonym.
#KorzyściDlaCiebie
#NextGenerationEU
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Metryczka projektu
