Kontrolę biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu prowadzi Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o., działająca w imieniu i na rzecz Gminy Miasta Toruń.
Biuro Kontroli Biletów znajduje się w budynku Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia:
- ul. Legionów 220 pok. 1 (obok zajezdni autobusowej)
- tel. 56 611 83 39; 56 611 88 23
- e-mail: kontrola.biletow@um.torun.pl
Biuro Kontroli Biletów czynne jest w:
- poniedziałki, środy, czwartki, piątki w godz. 7:30 – 15:30
- wtorki w godz. 7:30 – 17:00
Wpłaty opłat z tyt. wezwań do zapłaty, wystawionych w przypadku nie uiszczenia opłaty bezpośrednio u kontrolera podczas przeprowadzania czynności kontrolnych, można dokonać:
- Wpłaty bezgotówkowe w Biurze Kontroli Biletów
ul. Legionów 220 w Toruniu, parter, p. 1, w godz. urzędowania biura; - Wpłaty gotówkowe w kasie biletowej MZK (wyłączając opłaty manipulacyjne):
ul. Legionów 220 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 9:15 – 17:00;
ul. Szosa Okrężna 62-82 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 7:45 – 15:30;
ul. Sienkiewicza 24/26 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 6:00 – 17:30. - Na rachunek bankowy Gminy Miasta Toruń:
Bank Millennium S.A. 73 1160 2202 0000 0003 8995 2100
(w tytule należy wpisać: nr wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej oraz imię i nazwisko)
Do zadań kontrolera biletów należy w szczególności:
- kontrola biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu na wszystkich liniach kursujących w granicach administracyjnych miasta oraz na terenie innych gmin, na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych;
- nakładanie i pobieranie opłat dodatkowych i przewozowych za brak odpowiedniego dokumentu przewozu lub brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu, za nie zapłacenie należności za zabrane ze sobą do pojazdu zwierzęta, bądź naruszenie przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt, za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy przejazdu pojazdu komunikacji miejskiej w Toruniu (w tym także naliczania odsetek ustawowych z tytułu nie zapłaconych należności), a także opłat manipulacyjnych za anulowanie opłat dodatkowych.
Do zadań Biura Kontroli Biletów należy w szczególności:
- prowadzenie windykacji opłat, określonych w pkt. powyżej;
- rozpatrywanie reklamacji, odwołań i skarg pasażerów dotyczących czynności kontrolnych;
- wykonywanie dodatkowych czynności związanych z kontrolą biletów.
Kontrolerzy biletów podczas wykonywanych czynności służbowych kierują się obowiązującymi przepisami prawa, w tym m.in.:
- uchwałą nr 950/22 Rady Miasta Torunia z dnia 20 października 2022 r. w sprawie ustalenia cen urzędowych za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym i sposobu ustalania opłat dodatkowych;
- Regulaminem przewozu osób i bagażu w lokalnym publicznym transporcie zbiorowym w Toruniu, wprowadzonym Zarządzeniem nr 394 Prezydenta Miasta Torunia z dnia 7 grudnia 2022 r. z późn. zm.;
- uchwałą nr 777/17 Rady Miasta Torunia z dnia 28 grudnia 2017 r. w sprawie przepisów porządkowych obowiązujących w publicznym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Miasta Toruń
Reklamacje od wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 24 lutego 2006 r. w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego (Dz. U. Nr 38 poz. 266 z późn. zm.) podróżny może złożyć reklamację, w trybie i na zasadach w nim określonych w:
- Biurze Kontroli Biletów (budynek WGK - obok zajezdni autobusowej)
ul. Legionów 220, parter, pok. 1.
Reklamacje składa się w formie pisemnej, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
Złożenie reklamacji nie wstrzymuje biegu terminu ustalonego na uiszczenie nałożonej opłaty dodatkowej i przewozowej.
Wzór identyfikatora
uprawniającego kontrolera do przeprowadzania kontroli biletów w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu:
Kontrolerzy biletów posiadają upoważnienie do kontroli biletów we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu oraz na terenie innych gmin, na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego.
Co może kontroler zgodnie z przepisami prawa?
Kwestia uprawnień uregulowana została w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8). Kontroler ma prawo (art. 33a. ust. 7):
- w razie odmowy zapłacenia należności - żądać okazania dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego;
- w razie niezapłacenia należności i nieokazania dokumentu - ująć podróżnego i niezwłocznie oddać go w ręce Policji lub innych organów porządkowych, które mają zgodnie z przepisami prawo zatrzymania podróżnego i podjęcia czynności zmierzających do ustalenia jego tożsamości;
- w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu;
W przypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, do czasu przybycia funkcjonariusza Policji lub innych organów porządkowych, podróżny obowiązany jest pozostać w miejscu przeprowadzania kontroli albo w innym miejscu wskazanym przez przewoźnika lub organizatora publicznego transportu zbiorowego albo osobę przez niego upoważnioną (art. 33a ust. 8).
W myśl art. 87a cyt. uchwały podróżny, który w czasie kontroli dokumentów przewozu osób lub bagażu, mimo braku odpowiedniego dokumentu przewozu, odmawia zapłacenia należności i okazania dokumentu, umożliwiającego stwierdzenie jego tożsamości, podlega karze grzywny. Orzekanie w sprawach określonych powyżej następuje w trybie Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia (art. 87c).
Jechałeś bez biletu lub bez wymaganego dokumentu i musisz zapłacić karę?