
Tytuł projektu:
Artysta vs. A.I.
Program:
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki inwestycja”
Inwestycja A2.5.1 „Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych na rzecz stymulowania ich rozwoju”
Realizator:
Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
Dane finansowe:
Koszt całkowity projektu: 30 321 zł brutto
Wydatki kwalifikowalne: 29 700 zł
Kwota dofinansowania: 23 760 zł (80%)
Źródła finansowania: Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (80%), wkład własny Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy (20%)
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
12.03.2025 r.
Termin realizacji:
1.01.2025 r. - 30.06.2025 r.
Opis projektu:
Celem projektu jest wyjście naprzeciw aktualnym potrzebom edukacyjno-kulturalnym oraz podniesienie poziomu kompetencji cyfrowych i ekologicznych w sektorze kultury i sektorze kreatywnym.
Przedsięwzięcie w ramach projektu odbyło się w dniach 1-4 maja 2025 r. w konwencji ok. 20 minutowych prezentacji, przeprowadzanych w przestrzeniach otwartych Centrum Nowoczesności. Wydarzenie dostępne było dla szerokiej publiczności, dedykowane uczniom, nauczycielom, dzieciom, rodzinom oraz wszystkim pasjonatom sztuki, zapewniając niepowtarzalne i angażujące sensorycznie doświadczenie.
Performerzy, wspierając się m.in. modelami językowymi (LLM), narzędziami generowania mowy oraz technologiami text-to-image czy image-to-image, nie tylko stworzyli dzieła inspirowane przez samych uczestników wydarzenia, ale również wprowadzili odbiorców w merytoryczne tajniki działania „kreatywnej” sztucznej inteligencji oraz w zagadnienia z dziedzin historii sztuki czy kultury. Profesjonalni artyści zainspirowali tym samym ambicje kreatywne obserwatorów, a zarazem w znacznym stopniu poszerzyli wiedzę zainteresowanych w zakresie teorii sztuk wizualnych. Przeprowadzając swój performens, połączyli bagaż osiągnięć tradycyjnego malarstwa ze światem nowoczesnego, udoskonalonego cyfrowo, progresywnego artyzmu. Wystąpienia plastyków były interaktywnym, angażującym publiczność wydarzeniem, mającym na celu zaprezentowanie procesu twórczego w czasie rzeczywistym.
Działania w projekcie poświęcone były architekturze, projektowaniu i sztuce kreatywnej, aby pomóc artystom i projektantom w rozwijaniu ich umiejętności ekologicznych i cyfrowych. Wykorzystano technologie przełomowe, takie jak sztuczna inteligencja, łańcuch bloków oraz internet rzeczy, w sektorze kultury i sektorze kreatywnym. Prezentowano je wyłącznie w formie wirtualnej albo jednocześnie w formie stacjonarnej i wirtualnej. Miały na celu wspieranie współpracy oraz wymianę wiedzy i umiejętności między sektorem kultury i sektorem kreatywnym, a sektorami nauki, technologii i przedsiębiorstw.
Organizowany performance w znaczny sposób podniósł kompetencje cyfrowe odbiorców. Kontakt z wieloma przedstawicielami branży w skali krajowej, pozwolił również pobudzić świadomość kulturowego kapitału regionu oraz jego mieszkańców. Pozwoliło także rozwinąć umiejętności uwzględniające nie tylko wspomniany horyzont kulturowy uczestnika, ale również jego kompetencje naukowo-edukacyjne. Atrakcyjność wydarzenia jako formy przekazu opisywanych treści, ułatwiło przepływ i przyswajanie prezentowanych grupie docelowej informacji.
Informacje o projekcie na stronie Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy.
Dane kontaktowe realizatora:
Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy
ul. Władysława Łokietka 5, 87-100 Toruń
tel. 56 690 49 90 wew. 513
e-mail: centrum@centrumnowoczesnosci.org.pl
p.czachor@centrumnowoczesnosci.org.pl
#KorzyściDlaCiebie
#NextGenerationEU
#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie
Metryczka projektu
