Tytuł projektu:
Wszechstronny absolwent z uprawnieniami zawodowymi
Program Operacyjny:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020
Działanie 10.1 „Kształcenie ogólne i zawodowe w ramach ZIT”
Poddziałanie 10.1.3 „Kształcenie zawodowe w ramach ZIT”
Schemat: Projekty w zakresie poprawy jakości, efektywności i atrakcyjności kształcenia zawodowego w ramach ZIT
Realizator:
Gmina Miasta Toruń - Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu oraz Centrum Kształcenia Zawodowego w Toruniu
Dane finansowe:
Koszt całkowity: 3 230 925,63 zł
Kwota dofinansowania: 2 742 290,95 zł
Źródła finansowania: Europejski Fundusz Społeczny (85%), wkład publiczny niepieniężny (15%)
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
23 października 2017 r.
Termin realizacji:
1.10.2017 r. – 30.09.2023 r.
Opis projektu:
Cele projektu:
- rozwój doradztwa zawodowego w szkołach uczestniczących w projekcie, wspomaganie szkolnych doradców zawodowych przez dwóch konsultantów zatrudnionych w Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu oraz Centrum Kształcenia Praktycznego w Toruniu;
- zdobywanie dodatkowych uprawnień przez uczniów szkół zawodowych;
- podniesienie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli poprzez studia podyplomowe, kursy i staże;
- zwiększenie szans na rynku pracy uczniów poprzez współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym w zakresie doposażenia szkół i realizacji staży, praktyk zawodowych, kursów i szkoleń oraz podniesienie kwalifikacji lub kompetencji nauczycieli.
Działania:
Projekt był skierowany do 1047 uczniów i 36 nauczycieli toruńskich szkół zawodowych. Zakładał zdobycie przez uczniów dodatkowych uprawnień, kwalifikacji, kompetencji i doświadczenia poprzez udział w różnego rodzaju kursach, szkoleniach, stażach/praktykach zawodowych realizowanych w szkole lub na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Nauczyciele zdobyli lub podwyższyli kwalifikacje lub kompetencje uczestnicząc w studiach podyplomowych, kursach oraz stażach.
W projekcie uczestniczyło 8 szkół toruńskich:
- Zespół Szkół Samochodowych – Technikum i Zasadnicza Szkoła Zawodowa;
- Zespół Szkół Mechanicznych, Elektrycznych i Elektronicznych – Technikum;
- Zespół Szkół Technicznych – Technikum;
- Zespół Szkół Inżynierii Środowiska – Technikum;
- Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich – Technikum;
- Zespół Szkół Ekonomicznych – Technikum;
- Centrum Kształcenia Zawodowego.
Uczniowie odbyli 150 godzinny staż zawodowy w przedsiębiorstwach oraz otrzymali stypendium stażowe w wysokości 1 500 zł. Staże nauczycieli trwały 40 godzin. Część kursów prowadzonych było w Centrum Kształcenia Praktycznego (na potrzeby tych kursów Centrum zostało doposażone w panele operatorskie do nauki programowania i obsługi obrabiarek sterowanych numerycznie), część w szkołach uczestniczących w projekcie, niektóre były zlecane podmiotom zewnętrznym.
W szkołach działały Szkolne Punkty Informacji i Kariery (SPInKa). Zostały doposażone zgodnie z indywidualną diagnozą potrzeb przeprowadzoną w każdej szkole. W Centrum Kształcenia Ustawicznego i Centrum Kształcenia Praktycznego zatrudnieni byli konsultanci - doradcy zawodowi, którzy wspierali dyrektorów szkół w przeprowadzeniu diagnozy stanu doradztwa edukacyjno-zawodowego. Na tej podstawie opracowano we współpracy ze szkołą plan zewnętrznego wsparcia. Zawierał on propozycje działań służących poprawie jakości świadczonych usług. Przy wdrożeniu i realizacji planu wsparcia wykorzystano potencjał i zasoby szkoły. Zaangażowane także były instytucje zewnętrzne: poradnia psychologiczno-pedagogiczna, urzędy pracy, agencje head-hunter, przedstawiciele instytucji otoczenia społeczno-gospodarczego, pracodawcy, przedsiębiorcy. Plan ten był realizowany przez doradców zawodowych w każdym SPInKa przy wsparciu organizacyjnym i merytorycznym doradcy-konsultanta.
Kursy dla uczniów:
- na piły spalinowe do ścinki drzew,
- operator koparko-ładowarki,
- na wózki jezdniowe,
- montażysta rusztowań budowlano-montażowych metalowych,
- dekarza z uprawnieniami na montaż rusztowań,
- prawa jazdy kat. B,
- kwalifikacji wstępnej dla kierowców,
- barmana,
- baristy,
- operatora maszyn budowlanych,
- CCNA CISCO Exploration,
- CCNA CISCO Security,
- e-urzędnik (zajęcia w szkole),
- eksploatacja urządzeń do 1 kV,
- spawania MAG i TIG,
- obsługi obrabiarek CNC,
- florystyczny podstawowy,
- projektowania krajobrazu,
- obsługa programu C-GEO,
- AutoCad,
- graficzny zapis konstrukcji w AutoCad,
- instalator sieci światłowodowych,
- mechatronika w robotyce mobilnej,
- elektronika w robotyce mobilnej,
- modelów obiektów na potrzeby druku 3D,
- marketing w Internecie.
W wyniku realizacji projektu uczniowie oraz nauczyciele uzyskali kwalifikacje zawodowe poświadczone świadectwem kwalifikacji lub certyfikatem nadającym uprawnienia oraz nabyli kompetencje, wiedzę lub umiejętności praktyczne. Ponadto w szkołach rozwinęło się doradztwo edukacyjno-zawodowe.
Projekt zakończony pod względem rzeczowym i finansowym.