Trwa przebudowa drogi krajowej 91 w rejonie skrzyżowania ul. Strobanda. Według deklaracji wykonawcy prace powinny zakończyć się na przełomie lipca i sierpnia bieżącego roku.
Przypomnijmy. W połowie kwietnia 2024 roku Balzola Polska sp.zo.o. podpisała z Miejskim Zarządem Dróg w Toruniu umowę na realizację dwóch zadań: przebudowy drogi krajowej nr 91 w rejonie skrzyżowania z ul. Strobanda (o wartości: 14 702 546,17 zł) oraz przebudowy drogi wojewódzkiej nr 553 od pl. Niepodległości do ul. Dekerta (o wartości: 18 179 459,50 zł).
Umowa otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład, Program Inwestycji Strategicznych w wysokości 30 mln zł.
W ramach inwestycji przewidziano realizację następujących zadań:
- budowę ronda turbinowego na skrzyżowaniu Strobanda-Grudziądzka,
- dwie jezdnie po dwa pasy ruchu na kierunku północ-południe,
- przebudowę i budowę uzbrojenia podziemnego,
- chodniki dla pieszych na dojściach do zatok autobusowych,
- ciąg pieszo-rowerowy o szer. 3 m po wschodniej stronie jezdni, po zachodniej stronie uciąglenie istniejącej ścieżki rowerowej,
- zieleń drogową.
Termin zakończenia obu zadań to 16 listopada 2025 roku. W przypadku przebudowy drogi krajowej nr 91 wykonawca deklaruje, że prace zakończą się w na przełomie lipca i sierpnia br. W przypadku odcinka trasy staromostowej prace zostaną wydłużone ze względu na wprowadzone do projektu korekty.
Stan prac na chwilę obecną:
- W 2024 roku wykonano nawierzchnię jezdni wschodniej (od strony cmentarza) do warstwy wiążącej, co pozwoliło jeszcze w grudniu na przełożenie ruchu samochodowego na nową nawierzchnię i rozbiórkę starej drogi. W roku 2024 wykonano większość kanalizacji deszczowej (kanał główny w całości i wpusty po stronie wschodniej). Zamontowano również oświetlenie tej części drogi oraz wykonano kanał technologiczny.
- Dzięki łagodnej zimie w okresie grudzień 2024-luty 2025 udało się wykonać roboty rozbiórkowe starej jezdni oraz prace przy budowie wpustów deszczowych jezdni zachodniej. Wykonano także prace ziemne (wykopy i nasypy) pod przyszłą ulicę.
W marcu 2025 wykonano podbudowę jezdni – stabilizację gruntu cementem. Od połowy miesiąca rozpoczęto następnie ustawianie obramowania ulicy (krawężników wraz z opaską). - Dzięki dużemu zaangażowaniu sprzętu i ludzi już od końca kwietnia trwają roboty bitumiczne na jezdni zachodniej. Obecnie droga posiada już dwie warstwy bitumiczne – podbudowę i warstwę wiążącą. W ostatnim tygodniu trwał montaż krat żeliwnych na wpustach deszczowych oraz przygotowanie nawierzchni do ułożenia ostatniej warstwy asfaltowej, tzw. warstwy ścieralnej.
- Równolegle trwały prace na ścieżce pieszo rowerowej po wschodniej stronie odcinka. Wykonano warstwę wiążącą i ścieralną na całym docinku ścieżki.
- Wykonano dotychczas także: oświetlenie jezdni zachodniej, zatokę autobusową przy ul. Strobanda oraz nawierzchnię pierścienia ronda z kostki kamiennej.
Plany na najbliższy czas:
- W tym tygodniu, w zależności od warunków pogodowych, planowane jest rozpoczęcie prac przy układaniu warstwy ścieralnej jezdni zachodniej. Planowane zakończenie do końca tygodnia. Następnie po ok. tygodniu przerwy technologicznej wykonana zostanie część prac przy poziomym oznakowaniu tego odcinka drogi, by już 3 czerwca oddać do ruchu jezdnię zachodnią. W tym etapie ruch na jezdni zachodniej będzie odbywał się w kierunku Torunia jednym pasem. Przejazd nowym rondem będzie możliwy na wprost jadąc od Łysomic, otwarty będzie również skręt od Łysomic w prawo na JAR i wyjazd z ul. Strobanda w prawo na miasto.
- Powyższy układ ruchu będzie obowiązywał około 1,5 tygodnia, do czasu wykonania środkowego pasa w miejscu zejścia łącznic od strony Łysomic.
- Kolejnym krokiem będzie przerzucenie obu kierunków ruchu na jezdnię zachodnią i przygotowywanie jezdni wschodniej do wykonania warstwy ścieralnej, którą planujemy wykonać jeszcze w czerwcu.
19 maja 2025 roku Prezydent Torunia Paweł Gulewski podpisał dwa listy intencyjne dotyczące rozbudowy DK91 na odcinku Toruń-Łysomice oraz DK 10 w Lubiczu. Piszemy o tym szerzej TUTAJ.
Fot. © UMT 2025, autor: MC, licencja: CC BY-NC 4.0