Dwa listy intencyjne dotyczące rozbudowy DK91 na odcinku Toruń-Łysomice oraz DK 10 w Lubiczu podpisano 19 maja 2025 r.
Podpisane 19 maja 2025 roku w Szkole Podstawowej nr 1 w Lubiczu listy intencyjne dotyczą dwóch zadań:
- przygotowania inwestycji drogowej realizowanej w województwie kujawsko-pomorskim
na terenie powiatu toruńskiego, której realizacja wpłynie na poprawę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego i komfortu mieszkańców tego regionu, w szczególności na poprawę bezpieczeństwa na wlocie podporządkowanym skrzyżowaniu DK 91 z DW 552 oraz DK 91 z DG 100640C w miejscowości Łysomice. - rozbudowy DK10 w Lubiczu i poszerzenie istniejącego obiektu mostowego w Lubiczu.
- Warte podkreślenia jest to, że współpracujemy z samorządami, ponieważ te inwestycje, które poprawiają sprawy komunikacji, są często realizowane dzięki środkom zarówno rządowym, jak i samorządowym. Taki doskonały przykład mamy właśnie w Toruniu – mówił Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury i Pełnomocnika Rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
W podpisaniu listów intencyjnych udział wzięli także: ministrowie Grzegorz Karpiński i Arkadiusz Myrcha, senator Ryszard Bober, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki, prezydent Torunia Paweł Gulewski wraz z zastępcą Rafałem Pietrucieniem, toruński radny Michał Rzymyszkiewicz oraz przedstawiciele samorządów partycypujących w zadaniach.
- To, że jesteśmy tutaj dzisiaj i w kilka samorządów udało nam się dojść do porozumienia w zakresie dwóch inwestycji, które nie łączą się ze sobą, ale przechodzą przez część gmin partycypujących w przedsięwzięciu, stanowi dużą zasługę Metropolii Toruńskiej i stowarzyszenia, które już funkcjonuje i działa – podkreślił prezydent Paweł Gulewski.
Pierwsze z podpisanych porozumień dotyczy określenia zasad współpracy i partycypacji w kosztach inwestycji pn. „Rozbudowa DK91 na odcinku Toruń - Łysomice”. Sygnatariuszami porozumienia są: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (inwestor) oraz 6 samorządów: województwo kujawsko-pomorskie, powiat toruński, Gmina Miasta Toruń, gmina Łysomice, Gmina Miasta Chełmża oraz gmina Chełmża.
Szacunkowy koszt realizacji zadania to 150 mln zł, z czego udział 6 gmin wynosi 24 mln zł.
GDDKiA w ramach tej inwestycji za kwotę 126 mln zł wykona następujące zadania: opracowanie kompleksowej dokumentacji projektowej, nabycie nieruchomości, sprawowanie nadzoru inwestorskiego i inne ewentualne okołokontraktowe, związane z realizacją przedsięwzięcia oraz sfinansowanie kosztów robót budowlanych. Zgodnie z harmonogramem całość ma być realizowana w latach 2027-2029.
Z partycypacji w kosztach jest wyłączona Gmina Miasta Toruń, która, w ramach uzupełnienia ciągłości układu DK91, planuje zrealizować 600-metrowy odcinek tej drogi - od północnej granicy miasta do ul. Strobanda. Szacowana wartość tej inwestycji to 12-15 mln zł.
W ramach zadania wykonana zostanie rozbudowa ulicy Grudziądzkiej do układu 2/2, powstanie infrastruktura podziemna, odwodnienie, oświetlenie, infrastruktura dla pieszych i rowerzystów oraz budowa bezkolizyjnego przejścia dla pieszych na wysokości przystanku kolejowego Katarzynka (przy założeniu, że pozyskane będzie dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, planowana jest budowa w tym miejscu tunelu). Prace projektowe dotyczące tego odcinka miałyby się rozpocząć już w 2025 r.
Drugi z projektów obejmuje rozbudowę DK 10 w dwóch aspektach:
- budowa rond na skrzyżowaniach w Lubiczu Dolnym - ul. Warszawskiej z ul. Dworcową i Lubiczu Górnym - ul. Warszawskiej z ul. Lipnowską/Nową – szacunkowy koszt realizacji robót budowlanych to ok. 85,7 mln zł,
- poszerzenie istniejącego obiektu mostowego w m. Lubicz DK10 wraz z rozbudową dojazdów do obiektu – szacunkowy koszt realizacji robót budowlanych to ok. 34 mln zł,
Współpraca przy realizacji tego projektu została zawarta pomiędzy GDDKiA a 6 samorządami: województwem kujawsko-pomorskim, powiatem toruńskim, Gminą Miasta Toruń, gminą Lubicz, gminą Obrowo, gminą Czernikowo.
Porozumienie przewiduje partycypację samorządów w kosztach realizacji zadania 1 – ok. 20 mln zł, a zadania 2 – ok. 15 mln zł. Udział finansowy poszczególnych samorządów w realizacji projektu będzie uwarunkowany stosownymi uchwałami Rad Miasta, Rad Gmin o zapewnienie środków na dofinansowanie zadań w latach 2028-2030.
Inwestycja byłaby realizowana w latach 2028-2030.
Aktualny stan prac na przebudowywanym odcinku DK 91 w rejonie skrzyżowania z ul. Strobanda:
- W 2024 roku wykonano nawierzchnię jezdni wschodniej (od strony cmentarza) do warstwy wiążącej, co pozwoliło jeszcze w grudniu na przełożenie ruchu samochodowego na nową nawierzchnię i rozbiórkę starej drogi. W roku 2024 wykonano większość kanalizacji deszczowej (kanał główny w całości i wpusty po stronie wschodniej). Zamontowano również oświetlenie tej części drogi oraz wykonano kanał technologiczny.
- Dzięki łagodnej zimie w okresie grudzień 2024 – luty 2025 udało się wykonać roboty rozbiórkowe starej jezdni oraz prace przy budowie wpustów deszczowych jezdni zachodniej. Wykonano także prace ziemne (wykopy i nasypy) pod przyszłą ulicę.
- W marcu 2025 wykonano podbudowę jezdni – stabilizację gruntu cementem. Od połowy miesiąca rozpoczęto następnie ustawianie obramowania ulicy (krawężników wraz z opaską).
- Dzięki dużemu zaangażowaniu sprzętu i ludzi już od końca kwietnia trwają roboty bitumiczne na jezdni zachodniej. Obecnie droga posiada już dwie warstwy bitumiczne – podbudowę i warstwę wiążącą. W ostatnim tygodniu trwał montaż krat żeliwnych na wpustach deszczowych oraz przygotowanie nawierzchni do ułożenia ostatniej warstwy asfaltowej, tzw. warstwy ścieralnej.
- Równolegle trwały prace na ścieżce pieszo rowerowej po wschodniej stronie odcinka. Wykonano warstwę wiążącą i ścieralną na całym docinku ścieżki.
- Wykonano dotychczas także: oświetlenie jezdni zachodniej, zatokę autobusową przy ul. Strobanda oraz nawierzchnię pierścienia ronda z kostki kamiennej.
Najbliższe plany:
- W przyszłym tygodniu (19-23 maja), w zależności od warunków pogodowych, planowane jest rozpoczęcie prac przy układaniu warstwy ścieralnej jezdni zachodniej. Planowane zakończenie do końca tygodnia. Następnie po ok. tygodniu przerwy technologicznej wykonana zostanie część prac przy poziomym oznakowaniu tego odcinka drogi, by już 3 czerwca oddać do ruchu jezdnię zachodnią. W tym etapie ruch na jezdni zachodniej będzie odbywał się w kierunku Torunia jednym pasem. Przejazd nowym rondem będzie możliwy na wprost jadąc od Łysomic, otwarty będzie również skręt od Łysomic w prawo na JAR i wyjazd z ul. Strobanda w prawo na miasto.
- Powyższy układ ruchu będzie obowiązywał około 1,5 tygodnia, do czasu wykonania środkowego pasa w miejscu zejścia łącznic od strony Łysomic.
- Kolejnym krokiem będzie przerzucenie obu kierunków ruchu na jezdnię zachodnią i przygotowywanie jezdni wschodniej do wykonania warstwy ścieralnej, którą planujemy wykonać jeszcze w czerwcu.
- Wykonawca planuje na przełomie lipca i sierpnia 2025 roku zakończyć zasadnicze prace drogowe, a więc z minimum 3,5 miesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do terminu umownego tj. 16.11.2025.
Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0