Dzięki staraniom kierownictwa Urzędu Miasta Torunia udało się zawrzeć porozumienie z PKP PLK S.A., umożliwiające przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej nr 353, jak również innych działań mających na celu polepszenie infrastruktury drogowej. 

Wielokrotnie zapewniałem, że będziemy patrzeć odważnie na inwestycje w Toruniu, na jego rozwój. Mierzymy wysoko. Jednym z przykładów tego typu działań, jeżeli otrzymamy dofinansowanie we wspólnym projekcie z PKP PLK, będzie budowa kładki pieszo-rowerowej przez Wisłę, czyli nowoczesnej infrastruktury podwieszonej pod most kolejowy – mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia

Pod koniec stycznia 2025 roku PKP PLK S.A. złożyły wniosek na realizację projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. 

Całkowita wartość projektu: 685 739 912,24 zł brutto, a wkład własny GMT: 10 185 122,12 zł brutto.

Zawarcie tego kluczowego porozumienia było pierwszym krokiem, który być może umożliwi budowę nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury kolejowej, drogowej i pieszo-rowerowej – mówi Paweł Gulewski. – Działania obejmują modernizację kluczowych odcinków kolejowych, remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego oraz budowę kładki pieszo-rowerowej na Wiśle. Z naszej strony mielibyśmy zrealizować przebudowę kładki Garbaty Mostek oraz ulicy Sowińskiego, co znacznie poprawi dostępność i bezpieczeństwo komunikacji w naszym mieście. Konieczność tych działań wynika z troski o rozwój Torunia, poprawę infrastruktury oraz komfort życia mieszkańców – dodaje. 

Po stronie PKP PLK S.A. znalazły się następujące działania: 

  • modernizacja linii kolejowych na odcinku Toruń Miasto–plac Pokoju Toruńskiego, 
  • modernizacja linii kolejowych na odcinku plac Pokoju Toruńskiego-Toruń Wschodni, 
  • remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego, 
  • budowa kładki pieszo-rowerowej na Wiśle.

Po stronie Gminy Miasta Toruń znalazły się następujące działania: 

  • przebudowa kładki Garbaty Mostek, łączącej ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego,
  • przebudowa ul. Sowińskiego na odcinku od ronda na placu Pokoju Toruńskiego do mostu kolejowego – powiązanie obszarowe ze stacją Toruń Miasto.

W związku przejęciem przez PKP PLK zadania GMT - budowa kładki pieszo rowerowej na Wiśle, gmina zobowiązała się do realizacji zadań poprawiających bezpieczeństwo na skrzyżowaniach infrastruktury kolejowej z drogową: 

  • budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27, 
  • budowy bezkolizyjnego dojścia do peronu przystanku „Toruń Katarzynka” od strony osiedla mieszkaniowego Jar, 
  • aktualizacji dokumentacji dla budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w ciągu ul. Równinnej z linią kolejową nr 353.

Zgodnie z harmonogramem ocena wniosków ma potrwać do 29 czerwca 2025 roku. Natomiast do 10 lipca br. Centrum Unijnych Projektów Transportowych sporządzi listę ocenionych projektów.