W 2025 roku Toruń przeznaczy rekordowe 496,6 mln zł na inwestycje. Najwięcej środków trafi na budowę dróg, rozwój mieszkań komunalnych, modernizację szkół i ochronę zdrowia. To największy program inwestycyjny miasta w ostatnich latach. Na początek przedstawiamy inwestycje w infrastrukturze drogowej.

REKORDOWE INWESTYCJE - NAJWAŻNIEJSZE LICZBY

W porównaniu do 2024 roku nastąpił wzrost wydatków na inwestycje o blisko 138 mln zł. Natomiast w porównaniu do 2016 roku wysokość środków zwiększyła się aż o 358 mln złotych. 

- Jeszcze nigdy w historii Torunia nie przeznaczyliśmy tak dużych środków na rozwój naszego miasta. W 2025 roku została przekroczona bariera prawie pół miliarda złotych na inwestycje. To rekordowe wydatki, które pokazują, że mamy jasny plan i go realizujemy - mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. - Myślimy strategicznie. Inwestujemy w to, co realnie poprawia jakość życia mieszkańców: w nowoczesne drogi i transport publiczny, budownictwo komunalne, w szkoły, przedszkola i żłobki, a także w zieleń i infrastrukturę sportową. Ten budżet inwestycyjny nie jest przypadkiem. To efekt odpowiedzialnego planowania i skutecznego sięgania po środki zewnętrzne, krajowe i unijne. Naszym celem jest, by Toruń był miastem nowoczesnym, wygodnym i zrównoważonym - miejscem, w którym mieszkańcy widzą, że każda złotówka jest inwestowana z myślą o ich codziennych potrzebach i przyszłości naszego wspólnego miasta - wskazuje Paweł Gulewski.

Warto wspomnieć, że od maja 2024 roku złożono 86 wniosków (część z nich otrzymała już dofinansowanie, pozostałe czekają na ocenę), których koszt całkowity wynosi 1 050 778 100,37 zł, natomiast kwota dofinansowania to 547 466 459,43 zł. 

Wydatki inwestycyjne Gminy Miasta Toruń w latach 2016-2024

BUDUJEMY I POPRAWIAMY INFRASTRUKTURĘ DROGOWĄ

Blisko 143 mln zł wydatków zaplanowano w celu poprawy infrastruktury drogowej miasta oraz sieci komunikacji zbiorowej. Pierwszą pozycję zajmuje rozbudowa ul. Olsztyńskiej na odcinku od ul. Czekoladowej do granic miasta w ciągu drogi krajowej 15. W budżecie miasta na rok 2025 zaplanowano na ten cel ponad 53 mln zł. Ponad 53 mln zł pochodzą z dofinansowania z subwencji ogólnej budżetu państwa oraz ponad 51 mln preferencyjnej pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy w ramach Zielonej transformacji miast. 

Czytaj: BUDUJEMY OLSZTYŃSKĄ

Za ponad 17 mln zł udało się zrealizować zadanie związane z poprawą bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego poprzez przebudowę DK 91 w rejonie skrzyżowania z ul. Strobanda i DW 553 od Pl. Niepodległości do ul. Dekerta. W sierpniu br. do użytku został oddany do ruchu odcinek drogi krajowej nr 91 w rejonie skrzyżowania z ul. Strobanda. Prace zakończyły się trzy miesiące przed umownym czasem na realizację inwestycji, która kosztowała blisko 15 mln zł i została dofinansowana ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład - Programu Inwestycji Strategicznych.

Czytaj: BEZPIECZENIEJ NA STROBANDA

Program Budowy Dróg Lokalnych na lata 2025-2027 tylko w 2025 roku to wydatek prawie 9,7 mln złotych. Kwota ta obejmuje budowę nowych dróg lokalnych i przygotowanie dokumentacji projektowej dla nowych zadań (1,7 mln zł). Obecnie trwa budowa ulicy Rypińskiej, Sieradzkiej, Przyjemnej, Rodzinnej i Mistrza Twardowskiego.  

Realizowana od kwietnia 2025 r. rozbudowa ul. Sobieskiego poprzez budowę drogi rowerowej na odcinku od pl. Pokoju Toruńskiego do ul. Żółkiewskiego kosztuje 7,5 mln zł (zewnętrzne dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 w ramach działań na rzecz zrównoważonego transportu to 6,5 mln zł). Inwestycja o długości około 1,4 km zakłada budowę i modernizację infrastruktury pieszo-rowerowej, co znacząco poprawi bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu. Po wschodniej stronie powstaje nowa droga rowerowa oraz chodnik, natomiast po stronie zachodniej istniejący chodnik przebudowywany jest do parametrów ciągu pieszo-rowerowego.

W ramach budowy i przebudowy kluczowych odcinków dróg w celu poprawy funkcjonowania układu miasta w tym roku zakończyliśmy przebudowę Szosy Okrężnej. Inwestycja kosztowała 18,9 mln zł

Miejski Zarząd Dróg w Toruniu realizuje także program poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Wydatki to ponad 4,5 mln zł. Do tej pory przebudowano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu Lelewela-Legionów oraz zrealizowano projekt z budżetu obywatelskiego W końcu bezpieczne przejście przy Macieju. Zadanie poprawiło bezpieczeństwo pieszych w okolicy pawilonu handlowego Maciej na osiedlu Na Skarpie.  Powstało w tym miejscu wyniesione skrzyżowanie. Takie przejście wygląda i działa jak wysoki próg spowalniający z szerokim przejściem dla pieszych na górze - auta muszą zwolnić prawie do zera, a piesi przechodzą bezpiecznie po równej nawierzchni. Zadbano o bezpieczeństwo dzieci, uczęszczających do nowo otwartej szkoły podstawowej na osiedlu Jar. Przy ul. Grassera wykonano wyniesione przejście dla pieszych. 

W tym roku  zostaną doświetlone przejścia dla pieszych. Na skrzyżowaniu ul. Polnej i ul. Legionów powstało rondo. Z kolei na ul. św. Józefa na wysokości nr 93 powstanie wyniesione przejście dla pieszych. 

W 2025 roku za ponad 3 mln zł została przeprowadzona modernizacja oświetlenia drogowego. W Toruniu wymieniono stare lampy o dużej mocy na energooszczędne diody LED. Wdrożenie rozwiązań opartych na nowej technologii znacznie wydłuży czas pracy lamp, co przełoży się na dużą oszczędność i wysoką niezawodność.

W ramach modernizacji wymieniono 3600 opraw oświetleniowych, z czego 300 to oprawy stylizowane, adekwatne do zabytkowej infrastruktury miejskiej. Nowe oprawy przyniosą redukcję zużycia energii o 55%. Są one wyposażone w zmienny profil mocy, co oznacza, że w określonych porach doby, gdy natężenie ruchu drogowego jest najmniejsze, moc opraw może zostać dodatkowo zmniejszona. - Przełoży się to na spadek kosztów utrzymania oświetlenia na terenie miasta oraz znacząco poprawi jakość oświetlenia i komfort użytkowania toruńskich ulic. Światło o barwie neutralnej, dostarczane z opraw gwarantujących równomierny rozsył strumienia, poprawi widoczność na jezdni oraz znacząco zmniejszy występowanie zjawiska stroboskopu (naprzemiennie występujących oświetlonych i nieoświetlonych fragmentów powierzchni) - mówi Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu.

Za pół miliona przeprowadzono działania w zakresie oświetlenia ulic, m.in. na ul. Turystycznej 114 c, Przy Skarpie 21-16, Rydygiera 19  oraz przy ul. Chopina na odcinku od ul. Bydgoskiej do Alei 500-lecia. 

Z budżetu miasta jest realizowana budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Poznańskiej na odcinku od ul. Andersa do ul. Szubińskiej. Prace na odcinku 1,9 km rozpoczęły się w lipcu br. a powinny zakończyć się na koniec bieżącego roku. Gmina Miasta Toruń na przeprowadzenie prac wzdłuż ul. Poznańskiej pozyskała dofinansowanie na poziomie 85% z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego. Całkowity koszt zadania wynosi ponad 3,3 mln zł

Czytaj: BUDOWA DROGI ROWEROWEJ WZDŁUŻ UL. POZNAŃSKIEJ

W 2025 roku Miejski Zarząd Dróg w Toruniu przeprowadził prace związane z budową parkingów, zatok autobusowych, chodników oraz tablic informacyjnych o wartości 1,24 mln zł ze środków miasta. Wybudowano m.in. chodnik przy ul. Bażyńskich (między sklepem Biedronka a garażami). Wykonano renowację chodnika przy Domu dla osób najuboższych przy ul. Dybowskiej 1.

W drugiej połowie roku poinformowano o dofinansowaniu projektu PLK S.A. - "Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny - Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu - BiT City II" - w kwocie  550,6 mln zł. 

Czytaj: PONAD PÓŁ MILIARDA NA INWESTYCJE KOLEJOWE I DROGOWE W TORUNIU

Miasto Toruń, jako partner projektu, realizuje zadania o łącznej wartości ponad 23 mln zł, z czego 13,2 mln zł stanowi dofinansowanie z UE i budżetu państwa. Zakres prac obejmuje m.in.:

Budowę ul. Sowińskiego

  • nowy odcinek drogi gminnej (ok. 333 m),
  • parkingi, plac manewrowy,
  • przebudowę sieci: kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, energetycznej i telekomunikacyjnej.

Rozbiórkę i budowę nowej kładki Garbaty Mostek

  • połączenie ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego,
  • budowę dwóch wind, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
  • nowe oświetlenie i odwodnienie.

Rozpoczęcie prac przewidziano na początek 2026 r. Zakończenie wszystkich prac projektowych i budowlanych zaplanowano na sierpień 2028 roku. 

Na przygotowanie dokumentacji projektowej dla tego projektu zaplanowano w budżecie miasta blisko 2,1 mln zł. 
W ramach uzbrojenia terenów inwestycyjnych w Toruniu przeprowadzono budowę ul. Świdnickiej, na którą z budżetu przekazano 1,1 mln zł.


Fot. © UMT 2025, autor: EwCe, licencja: CC BY-NC 4.0