Strategia rozwoju miasta Torunia 2002 -

Wprowadzenie

Strategie rozwoju sporządzane przez samorządy terytorialne różnych szczebli są podstawowymi dokumentami programowania rozwoju w krajach Unii Europejskiej. W naszym państwie do jej opracowania jest zobowiązany mocą ustawy jedynie samorząd województwa. Należy sądzić, że już w najbliższej przyszłości wymóg programowania rozwoju obejmie pozostałe szczeble samorządu terytorialnego. Zabieganie o fundusze z zewnętrznych źródeł, w tym zwłaszcza o fundusze pomocowe, musi wynikać z dokumentów o charakterze planów strategicznych. Strategie wytyczają priorytety rozwoju dla danych społeczności i są podstawą do opracowania programów bardziej szczegółowych, operacyjnych. Należy równocześnie pamiętać, że proces programowania jest procesem ciągłym, co wynika ze zmian wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju.

Przesłanki opracowania strategii rozwoju Torunia

  • potrzeba jednego, wspólnego drogowskazu dla wszystkich zainteresowanych pomyślnym rozwojem naszego miasta,
  • działalność samorządu miasta w warunkach ograniczonych środków finansowych na rozwój i jego odpowiedzialność za optymalne wydatkowanie środków publicznych,
  • potrzeba posiadania społecznie uprawomocnionej legitymacji upoważniającej do występowania o środki finansowe pozabudżetowe, z budżetu państwa za pośrednictwem kontraktu regionalnego a także o środki funduszów wsparcia Unii Europejskiej i innych instytucji wspierających rozwój lokalny,
  • istnienie dokumentów wyższego poziomu tj. strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego, planów strategicznych organów centralnych państwa.

Cel sporządzania strategii rozwoju

Strategia jest propozycją odpowiedzi na trzy podstawowe pytania:

  • Do czego winniśmy dążyć w kształtowaniu rozwoju miasta, jaką wizję jego przyszłości rysujemy w czasie jej tworzenia?
  • Co powinniśmy starać się osiągnąć w czasie 10–15 lat, tzn. jakie są nasze cele strategiczne?
  • W jaki sposób chcemy nasze cele osiągać, jakie działania i zadania zamierzamy realizować?

Strategia rozwoju miasta jest adresowana do wszystkich, którzy mają wolę
uczestniczyć w jego rozwoju:

  • mieszkańców miasta we wszystkich formach organizacyjnych,
  • władz samorządu miasta, samorządu wojewódzkiego, władzy państwowej tak regionalnej jak i centralnej,
  • podmiotów gospodarczych tak lokalnych jak i zewnętrznych, instytucji wspierających gospodarkę i rozwój lokalny,
  • banków i instytucji finansowych, w tym dysponujących funduszami wspierania rozwoju tak krajowymi jak i zagranicznymi,
  • instytucji użyteczności publicznej,
  • naszych przyjaciół i partnerów zagranicznych.

Strategia rozwoju miasta Torunia ma do spełnienia trzy podstawowe funkcje:

  • winna być bezpośrednią podstawą działalności samorządu miasta i jego organów,
  • pośrednio winna oddziaływać na inne autonomiczne podmioty (informacją, inspiracją, organizacją, edukacją, wsparciem) aby one - realizując cele własne - służyły jednocześnie rozwojowi miasta,
  • winna dokumentować, potwierdzać kompetencje samorządu w działaniach na rzecz rozwoju, być użytecznym narzędziem w staraniach o środki finansowe ze źródeł zewnętrznych.

Wyzwania

Przystępując do sporządzenia strategii rozwoju Torunia wnikliwie przeanalizowano zarówno wnioski z diagnozy dotychczasowego jego rozwoju jak i potrzeby, dążenia, oczekiwania a nawet marzenia artykułowane przez mieszkańców miasta, ich zbiorowości, postulowane przez zlokalizowane w nim instytucje, podmioty gospodarcze itp.