Strategia rozwoju miasta Torunia 2002 -
Wprowadzenie
Strategie rozwoju sporządzane przez samorządy terytorialne różnych szczebli są podstawowymi dokumentami programowania rozwoju w krajach Unii Europejskiej. W naszym państwie do jej opracowania jest zobowiązany mocą ustawy jedynie samorząd województwa. Należy sądzić, że już w najbliższej przyszłości wymóg programowania rozwoju obejmie pozostałe szczeble samorządu terytorialnego. Zabieganie o fundusze z zewnętrznych źródeł, w tym zwłaszcza o fundusze pomocowe, musi wynikać z dokumentów o charakterze planów strategicznych. Strategie wytyczają priorytety rozwoju dla danych społeczności i są podstawą do opracowania programów bardziej szczegółowych, operacyjnych. Należy równocześnie pamiętać, że proces programowania jest procesem ciągłym, co wynika ze zmian wewnętrznych i zewnętrznych uwarunkowań rozwoju.
Przesłanki opracowania strategii rozwoju Torunia
- potrzeba jednego, wspólnego drogowskazu dla wszystkich zainteresowanych pomyślnym rozwojem naszego miasta,
- działalność samorządu miasta w warunkach ograniczonych środków finansowych na rozwój i jego odpowiedzialność za optymalne wydatkowanie środków publicznych,
- potrzeba posiadania społecznie uprawomocnionej legitymacji upoważniającej do występowania o środki finansowe pozabudżetowe, z budżetu państwa za pośrednictwem kontraktu regionalnego a także o środki funduszów wsparcia Unii Europejskiej i innych instytucji wspierających rozwój lokalny,
- istnienie dokumentów wyższego poziomu tj. strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego, planów strategicznych organów centralnych państwa.
Cel sporządzania strategii rozwoju
Strategia jest propozycją odpowiedzi na trzy podstawowe pytania:
- Do czego winniśmy dążyć w kształtowaniu rozwoju miasta, jaką wizję jego przyszłości rysujemy w czasie jej tworzenia?
- Co powinniśmy starać się osiągnąć w czasie 10–15 lat, tzn. jakie są nasze cele strategiczne?
- W jaki sposób chcemy nasze cele osiągać, jakie działania i zadania zamierzamy realizować?
Strategia rozwoju miasta jest adresowana do wszystkich, którzy mają wolę
uczestniczyć w jego rozwoju:
- mieszkańców miasta we wszystkich formach organizacyjnych,
- władz samorządu miasta, samorządu wojewódzkiego, władzy państwowej tak regionalnej jak i centralnej,
- podmiotów gospodarczych tak lokalnych jak i zewnętrznych, instytucji wspierających gospodarkę i rozwój lokalny,
- banków i instytucji finansowych, w tym dysponujących funduszami wspierania rozwoju tak krajowymi jak i zagranicznymi,
- instytucji użyteczności publicznej,
- naszych przyjaciół i partnerów zagranicznych.
Strategia rozwoju miasta Torunia ma do spełnienia trzy podstawowe funkcje:
- winna być bezpośrednią podstawą działalności samorządu miasta i jego organów,
- pośrednio winna oddziaływać na inne autonomiczne podmioty (informacją, inspiracją, organizacją, edukacją, wsparciem) aby one - realizując cele własne - służyły jednocześnie rozwojowi miasta,
- winna dokumentować, potwierdzać kompetencje samorządu w działaniach na rzecz rozwoju, być użytecznym narzędziem w staraniach o środki finansowe ze źródeł zewnętrznych.
Wyzwania
Przystępując do sporządzenia strategii rozwoju Torunia wnikliwie przeanalizowano zarówno wnioski z diagnozy dotychczasowego jego rozwoju jak i potrzeby, dążenia, oczekiwania a nawet marzenia artykułowane przez mieszkańców miasta, ich zbiorowości, postulowane przez zlokalizowane w nim instytucje, podmioty gospodarcze itp.