Tytuł projektu:
Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013.

W dniu 22 lutego 2008 r. Zarząd Województwa Kujawsko Pomorskiego przyjął uchwałę nr 14/144/2008 w sprawie Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko - Pomorskiego na lata 2007-2013.

W Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego  został umieszczony projekt pn.: "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013":
Priorytet 1. „Rozwój infrastruktury technicznej”
Działanie 1.2 „Infrastruktura transportu publicznego”

W dniu 22 września 2008 r. dla projektu pn: „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 – 2013” została zawarta pre-umowa pomiędzy Województwem Kujawsko-Pomorskim a Gminą Miasta Toruń.

W dniu 30 grudnia 2009 r. Gmina Miasta Toruń złożyła w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko - Pomorskiego wniosek o dofinansowanie dla projektu.

W dniu 3 listopada 2010 r. podpisano umowę o dofinansowanie.

Dane finansowe:
Koszt całkowity projektu: 86 399 958,11 zł
Przyznana kwota dofinansowania: 42 129 553,44 zł
Wkład Gminy Miasta Toruń: 42 354 561,31 zł

Termin realizacji:
lata 2007-2015

Główne działania:
Podprojekt 1: System Zarządzania Ruchem Drogowym w Toruniu:

  • budowa systemu zarządzania ruchem drogowym;
  • przebudowa i budowa systemu sygnalizacji świetlnej uwzględniającego priorytet dla komunikacji tramwajowej;
  • budowa i przebudowa przystanków tramwajowych dla potrzeb obsługi taboru niskopodłogowego.

Podprojekt 2: System informacji pasażerskiej:

  • zaprojektowanie i wdrożenie systemu informacji przystankowej.

Podprojekt 3: Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (Osiedle Bielany)

  • budowa linii tramwajowej na osiedle Bielany (do UMK);
  • powiązanie linii tramwajowej na os. Bielany (do UMK) z osiedlem Rubinkowo;
  • modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb obsługi linii na os. Bielany (do UMK).

Podprojekt 4: Modernizacja taboru do obsługi linii tramwajowej.

Celem projektu jest wzrost konkurencyjności publicznych usług przewozowych i zwiększenie udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, szczególnie w zakresie ekologicznego transportu szynowego oraz wzrost udziału przewozów komunikacją miejską w przejazdach niepieszych w stosunku do obecnego. Projekt ma przeciwdziałać zmniejszającej się liczbie osób korzystających z transportu zbiorowego, niwelować bariery w dostępie do transportu publicznego, integrować środki transportu w węzłach przesiadkowych.

Projekt jest komplementarny w stosunku do projektu pn.: „Szybka Kolej Metropolitalna w bydgosko – toruńskim obszarze metropolitalnym BiT – City oraz integracja systemów transportu miejskiego”(BiT - City) wpisanego na listę indykatywną Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Najważniejsze zadania, które zostały zrealizowane do tej pory w ramach Projektu:

  1. Prace przygotowawcze , w tym opracowanie dokumentacji aplikacyjnej wraz z niezbędnymi załącznikami dla Projektu.
  2. Modernizacja przystanku Konopnicka.
  3. Modernizacja sygnalizacji świetlnej skrzyżowania Konstytucji 3 Maja i Wyszyńskiego.
  4. Modernizacja sygnalizacji świetlnej skrzyżowania Uniwersytecka i Wałów Gen Sikorskiego.
  5. Modernizacja 10 sztuk taboru tramwajowego.
  6. Przebudowa jezdni Lubickiej i przystanku Gołębia wraz z modernizacją sygnalizacji świetlnej.
  7. Opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy jezdni Lubickiej i przystanku Targowa z korektą lokalizacji (na wysokości wyjazdu z gazowni) oraz modernizacji sygnalizacji Targowa/Lubicka.
  8. Opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej modernizacji i budowy peronów tramwajowych oraz organizacji ruchu i sterowania sygnalizacją świetlną, przygotowane w ramach podprojektu I „System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu”.
  9. Wybór Inżyniera Kontraktu dla Podprojektu III „Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika  (Osiedle Bielany)”- umowa zawarta w dniu 21 września 2010r. pomiędzy Gminą Miasta Toruń a liderem konsorcjum ECM Group Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
  10. Wybór wykonawcy robót budowlanych polegających na zaprojektowaniu i wykonaniu linii tramwajowej  w ramach Podprojektu III „Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika  (Osiedle Bielany)”-  umowa zawarta w dniu 29 grudnia 2010 r. pomiędzy Gminą Miasta Toruń a Budimex S.A. z siedzibą w Warszawie. 
  11. Przygotowanie prezentacji multimedialnej dla projektu dostępnej poniżej:

 

 12. Przygotowanie materiałów promocyjnych dla projektu.
13. Opracowanie na cele konsultacji społecznych „Analizy ruchowej z prognozą ruchu wraz z analizą oddziaływania inwestycji na otoczenie dla etapu porealizacyjnego dla projektowanych przystanków tramwajowych w ramach podprojektu II”.


Obecnie finalizowane są prace nad uzgadnianiem opracowanych projektów budowlanych dla następujących zadań realizowanych w ramach podprojektu III „Trasa tramwajowa do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (Osiedle Bielany)”:

  1. budowa linii tramwajowej do UMK (na osiedle Bielany);
  2. powiązanie linii tramwajowej do UMK (na osiedle Bielany) z osiedlem Rubinkowo (skrosowanie linii tramwajowej w Alei Solidarności);
  3. modernizacja pętli Olimpijska dla potrzeb obsługi linii do UMK (na osiedle Bielany).


Szczegółowe informacje dotyczące działań podejmowanych na rzecz projektu
„Rozwój komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013”, znajdują się na następującej stronie internetowej: www.projekt-tramwajowy.torun.pl

Realizator:

Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia
ul. Legionów 220
tel. 56 623 70 70