Tytuł projektu:
Budowa i przebudowa głównego szkieletowego układu drogowego miasta Torunia.
Projekt znajduje się na Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013:
Priorytet 1. „Rozwój infrastruktury technicznej”
Działanie 1.1 „Infrastruktura drogowa”
W dniu 24 września 2008 r. dla projektu została zawarta pre-umowa pomiędzy Województwem Kujawsko-Pomorskim a Gminą Miasta Toruń. Wnioski o dofinansowanie zostały złożone w dniu 30 czerwca 2010 r.
Realizacja projektu podzielona jest na następujące etapy:
Zadanie I: Budowa i przebudowa Trasy Staromostowej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku północ-południe na odcinku od ul. Polnej do granicy miasta
Zadanie II: Budowa Trasy Średnicowej Północnej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku wschód-zachód na odcinku od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Szosa Chełmińska (Węzeł Wybickiego)
Etap I: odcinek od ul. Grudziądzkiej do ul. Szosa Chełmińska
Zadanie II: Budowa Trasy Średnicowej Północnej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku wschód-zachód na odcinku od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Szosa Chełmińska (Węzeł Wybickiego)
Etap II: odcinek od trasy mostowej w osi ul. Wschodniej do ul. Grudziądzkiej
Główne działania:
Zadanie I
W dniu 2 października 2009 r. została podpisana umowa o dofinansowanie dla zadania I "Budowa i przebudowa Trasy Staromostowej w głównym szkieletowym układzie drogowym miasta na kierunku północ-południe na odcinku od ul. Polnej do granicy miasta”.
Realizacja projektu została zakończona. Został osiągnięty wskaźnik produktu - długość przebudowanych dróg wojewódzkich 3,525 km oraz wskaźniki rezultatu - oszczędność czasu na drogach zmodernizowanych w przewozach pasażerskich i oszczędność czasu na drogach zmodernizowanych w przewozach towarowych.
W oparciu o wytyczne dla beneficjentów z zakresu promocji projektów realizowanych w ramach RPO WK-P na początku i na końcu drogi zostały umieszczone tablice pamiątkowe informujące o realizacji przedsięwzięcia w oparciu o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
- Wartość całkowita projektu: 17 563 185,57 zł
- Dofinansowanie: 8 687 608,16 zł
- Wkład własny: 8 875 577,41 zł
Termin realizacji: 2010-2011
Zadanie zakończone pod względem rzeczowym i finansowym.
Zadanie II Etap I:
Wartość całkowita projektu: 39 270 603,77 zł
Wydatki kwalifikowane: 36 785 685,76 zł
Wydatki niekwalifikowane: 2 484 918,01 zł
Dofinansowanie (54,64%): 20 098 856,55 zł
Wkład własny Gminy: 19 171 747,22 zł
Zakres rzeczowy inwestycji:
- budowa dwóch jezdni Trasy Średnicowej, każda po 2 pasy ruchu z poszerzeniami na dodatkowe pasy ruchu w obrębie skrzyżowań.
- budowa ciągów pieszych (chodników) szer. 1,50 m oddzielonych od jezdni pasem zieleni oraz szer. 2,00 m – przy jezdni, budowa ścieżek rowerowych dwukierunkowych szer. 2,00 m wzdłuż projektowanej ulicy po stronie południowej na odcinku od ul. Grudziądzkiej do ul. Legionów. Na odcinku od ul. Legionów do ul. Szosa Chełmińska ruch rowerowy został skierowany na przebudowywaną ulicę Wybickiego. Ruch pieszych na odcinku od ul. Legionów do ul. Szosa Chełmińska został zapewniony poprzez zaprojektowanie chodnika po stronie południowej Trasy średnicowej oraz po północnej stronie przy ul. Wybickiego.
- budowa skrzyżowania rozszerzonego z wyspą centralną na przecięciu Trasy Średnicowej z ul. Grudziądzką (szer. min. wyspy 30,00 m). Wzdłuż ul. Grudziądzkiej po stronie zachodniej powstał chodnik szer. 1,50 m oraz ścieżka rowerowa szer. 2,00 m oddzielone od jezdni pasem zieleni. Po stronie wschodniej powstała ścieżka rowerowa szer. 2,5 m przy jezdni (tylko na wlocie południowym) oraz chodnik szer. 1,50 m przy ścieżce rowerowej.
- budowa skrzyżowania skanalizowanego na przecięciu Trasy Średnicowej z ul. Legionów. Wzdłuż ul. Legionów zaprojektowano po obu stronach ulicy chodniki szer. 2,00 m.
- przebudowa ul. Wybickiego, na którą wprowadzony został ruch rowerowy. Przebudowywany odcinek ul. Wybickiego zaprojektowano o szer. 6,00 m, dodatkowo po stronie północnej powstał chodnik przy jezdni o szerokości 2,0 m.
- budowa skrzyżowania rozszerzonego z wyspą centralną na przecięciu Trasy Średnicowej z ul. Szosa Chełmińska (szer. min. wyspy 30,00 m). Wzdłuż ul. Szosa Chełmińska po stronie zachodniej powstała ścieżka rowerowa dwukierunkowa szer. 2,50 m prowadzona przy jezdni oraz szer. 2,00 m oddzielona od jezdni pasem zieleni o zmiennej szerokości oraz chodnik szer. 1,50 m. Po stronie wschodniej utworzono ścieżkę rowerową szer. 2,5 m przy jezdni (tylko na wlocie południowym) oraz chodnik szer. 1,50 m przy ścieżce rowerowej, a także chodnik prowadzony przy jezdni o szer. 2,00 m.
- budowa sygnalizacji świetlnej.
- wykonanie i montaż ekranów akustycznych.
- osiągnięto wskaźnik produktu: długość wybudowanych dróg wojewódzkich - 1,42 km.
W dniu 6 czerwca 2012 r. został podpisany Aneks nr 1 do Umowy o dofinansowanie. Zmiana wprowadzona aneksem dotyczy terminu zakończenia realizacji projektu – 31 marca 2014 r.
W dniu 20 marca 2013 r. został podpisany Aneks nr 2 do Umowy o dofinansowanie. Zmiana wprowadzona aneksem dotyczy wartości całkowitej projektu, wydatków kwalifikowanych oraz kwoty dofinansowania w oparciu o podpisaną umowę z wykonawcą robót budowlanych oraz z wykonawcą pełnienia nadzoru inwestorskiego.
W dniu 10 lipca 2014 r. został podpisany Aneks nr 3 do Umowy dofinansowanie. Zmiana wprowadzona aneksem dotyczy terminu zakończenia realizacji projektu – 30 czerwca 2014 r.
W dniu 18 września 2014 r. został podpisany Aneks nr 4 do Umowy dofinansowanie. Zmiana wprowadzona aneksem dotyczy wartości całkowitej projektu, wydatków kwalifikowanych oraz terminu zakończenia realizacji projektu – 31 lipca 2014 r.
Zadanie zakończone pod względem rzeczowym i finansowym.
Zadanie II Etap II:
Wartość całkowita projektu - 111 360 275,38 zł
Dofinansowanie (29,12%) - 30 371 085,25 zł
Wkład własny Gminy - 80 989 190,13 zł
Zakres przedsięwzięcia obejmował:
- budowę odcinka Trasy Średnicowej:
- klasa techniczna - G 1/2 z możliwością rozbudowy do GP 2/3,
- prędkość projektowa - 50 km/h
- szerokość pasa ruchu - 3,5 m
- szerokość jezdni - 7,0 m, 10,5 m
- kategoria ruchu - KR 6
- max obciążenie - 115 kN/oś - budowę obustronnych chodników o szerokości 2,0 m
- budowę ścieżek rowerowych dwukierunkowych o szerokości 2,5 m
- budowę zatok autobusowych,
- budowę kanalizacji deszczowej,
- budowę oświetlenia drogi,
- budowę sygnalizacji świetlnej,
- wykonanie rozbiórki obiektów kolidujących z trasą drogi,
- wykonanie i montaż ekranów akustycznych o wysokości 5-6 m,
- budowę obiektów inżynierskich - estakad nad ul. M. Skłodowskiej Curie i torami kolejowymi,
- przebudowę uzbrojenia podziemnego kolidującego z nowym układem drogowym: kanalizacji sanitarnej i deszczowej, sieci gazowej, sieci teletechnicznej, linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia, trakcji tramwajowej oraz przebudowa i budowa oświetlenia ulicznego,
- przebudowę w niezbędnym zakresie fragmentów sieci trakcyjnej i torowiska istniejącej kolei i linii tramwajowej.
---------
W dniu 16 listopada 2010 r. podpisano umowy o dofinansowanie dla zadania II etap I i II.
9 maja 2014 r. - podpisanie umowy na świadczenie usługi polegającej na nadzorze i zarządzaniu inwestycją (firma DDG z siedzibą w Białej Podlaskiej).
21 maja 2014 r. - podpisanie Umowy z wykonawcą robót budowlanych (firma Skanska z siedzibą w Warszawie).
26 maja 2014 r. - przekazanie placu budowy.
---------
Zadanie zakończone pod względem rzeczowym i finansowym.
Realizator:
Miejski Zarząd Dróg w Toruniu