Z kilkoma odnowionymi ulicami kończy rok 2011 toruńskie Bydgoskie Przedmieście.  Oprócz największej inwestycji w tym rejonie - przebudowy placu Hoffmanna - na Bydgoskiem prowadzono w tym roku roboty na ulicach: Matejki, Bydgoskiej, Chopina, Prusa, Okrężnej, Fałata i Broniewskiego.

Ulica Bydgoska po remoncie

Na ulicy Bydgoskiej prace objęły 295-metrowy odcinek ulicy od Chopina do Popiełuszki. Po zdjęciu starej nawierzchni drogowcy ułożyli nową podbudowę i wylali asfalt. Wykonali też nowe chodniki z płyt betonowych we wzór karo, oraz wjazdy do posesji z kostki bazaltowej.  Historyczny charakter ulicy Bydgoskiej udało się uzyskać dzięki zbudowanym po obu stronach jezdni ciekom z kostki kamiennej, które poprawiają odwodnienie ulicy. Łączny koszt robót wyniósł niespełna 595,9 tys. zł, a wykonawcą była firma Poldróg z Człuchowa.

Historyczny szlif nadają ulicy kompozycje z kostki i płytek   

Kapitalny remont na całej długości  przeszła w tym roku ulica Matejki.  Na odcinku od ulicy Mickiewicza do Kraszewskiego roboty objęły jezdnię i chodnik.  Drogowcy sfrezowali starą nawierzchnię, ułożyli nową podbudowę, wylali asfalt. Z kolei na odcinku Matejki od ulicy Kraszewskiego do Gałczyńskiego, oprócz nowej nawierzchni  i chodników, zbudowano też parking wzdłuż ulicy. Prace na obu fragmentach Matejki wykonała toruńska firma PBDI, kosztowały one łącznie 1 020 468 złotych.

Nowe zatoczki parkingowe na ulicy Matejki

Ulica Matejki jest wyremontowana na całej długości

Wyremontowana została również niewielka uliczka osiedlowa - Prusa. Na odcinku 110 metrów, od ulicy Słowackiego do Kraszewskiego, wykonano jezdnię z polbruku. Koszt ułożenia 710 m kw kostki wyniósł 91 167 zł. Wykonawcą tych prac była firma Drogbud.

W tym roku zakończył się też trzeci etap przebudowy ulicy Mickiewicza - nowy wygląd zyskało kolejne 1,5 km ulicy. Inwestycja została realizowana z dofinansowaniem unijnym z Regionalnego Programu Operacyjnego  Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007 – 2013 (Wspieranie przemian w miastach i w obszarach wymagających odnowy - rewitalizacja zdegradowanych dzielnic miast). Gmina Miasta Toruń otrzymała na ten cel 4 478 792,50 zł, co stanowi 65 proc. kosztów kwalifikowanych projektu. Przebudowa zmieniła charakter ulicy Mickiewicza, która przestała pełnić rolę drogi przelotowej w kierunku Bydgoszczy, stała się bardziej przyjazna i bezpieczna dla mieszkańców i turystów. Dziś ulica zapewnia przede wszystkim obsługę komunikacyjną Bydgoskiego Przedmieścia. Wydzielone ciągi komunikacyjne, ronda i progi zapewniają bezpieczny ruch samochodów, rowerów i pieszych, a montaż elementów małej architektury -stylizowanych ławek, stojaków na rowery i koszy na śmieci,  podkreślił styl architektoniczny ulicy.

Prace na ulicach Broniewskiego, Fałata i Okrężnej były związane z otwarciem Centrum Handlowego Plaza. Drogi te zapewniają dojazd do galerii handlowej. Na Broniewskiego remont objął północny odcinek jezdni od ul. Reja do Szosy Okrężnej wraz z podbudową oraz budową kanalizacji deszczowej. Powstała też ścieżka rowerowa. Na Fałata wyremontowano fragment od Broniewskiego do skrzyżowania z ulicą Reja. Tu również została wymieniona jezdnia z podbudową, a także istniejące nawierzchnie chodników i parkingów. Z kolei przebudowa Okrężnej, sfinansowana przez inwestora CH Plaza, obejmowała odcinek od skrzyżowania z ul. Łukasiewicza - 117,5 m.  Ulica ma nową nawierzchnię, chodniki i zjazdy do osiedla i centrum handlowego.

Roboty na placu Hoffmanna jeszcze trwają, ale nowe skrzyżowanie jest już częściowo przejezdne. Jedno z najbardziej kolizyjnych do tej pory miejsc, o skomplikowanym układzie znaków, obecnie zamieniło się w nowoczesne rondo. Do użytku została już oddana jezdnia wyremontowana, a drogowcy przenieśli się na drugą - po której do tej pory odbywał się ruch.

Na przebudowę placu Hoffmanna miasto uzyskało dotację unijną w ramach Programu Operacyjnego  Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 - prawie  6,4 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, co stanowi ponad 72 proc. kosztów kwalifikowanych. Eksperci oceniający projekty konkursowe docenili fakt, że inwestycja jest dobrze przygotowana, spełnia wszystkie najważniejsze kryteria i posiada niezbędne decyzje administracyjne. Dodatkowo, w wyniku rozdysponowania  Krajowej  Rezerwy Wykonania,  dofinansowanie to zostanie zwiększone do 85 proc., czyli wzrośnie do kwoty około 7,5 mln zł.  Inwestycję realizuje firma Skanska.

Nadal częściowo zamknięta dla ruchu jest ulica Bema, na odcinku przy budowanej hali widowisko-sportowej. Zakończenie prac na placu Hoffmanna przewidziano na maj 2012 roku, ulica Bema będzie gotowa rok później. Docelowo będzie to ulica dwujezdniowa, o dwóch pasach ruchu, z pasami włączania i wyłączania się z ruchu. Powstaną też chodniki i ścieżka rowerowa.


[28.12.2011]