Dopisać się do rejestru wyborców w Toruniu może każdy pełnoletni obywatel posiadający prawa wyborcze, który zamieszkuje w naszym mieście.

Każdy, kto spełnia wszystkie poniższe warunki, może na własny wniosek zostać wpisanym do rejestru wyborców Gminy Miasta Toruń:

  1. Zamieszkuje na stałe w Toruniu, pomimo zameldowania w innej gminie (albo nigdzie nie jest zameldowany), ale stale przebywa na terenie Torunia.
  2. Może głosować, czyli:
  • ma co najmniej 18 lat,
  • ma prawa wyborcze.

Co należy przygotować:

  • wniosek o wpisanie wyborcy do rejestru wyborców,
  • pisemną deklarację zawierająca informacje niezbędne do wpisania do rejestru wyborców,
  • dokument tożsamości oraz jego kopię  — na przykład dowód osobisty  lub paszport.
  • dokumenty, które potwierdzą stałe zamieszkiwanie w Toruniu (np: tytuł prawny do lokalu (akt notarialny o nabyciu nieruchomości, wyciąg z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, umowa najmu), umowy na dostawę mediów (rachunek za energię elektryczną, ogrzewanie, dostawę wody, odbiór nieczystości), umowa o pracę, w tym umowy cywilno – prawne, korespondencja doręczana na deklarowany adres zamieszkania (zawiadomienia, wezwania, rachunki, faktury), okoliczności potwierdzające stały pobyt w Toruniu (okres zamieszkiwania, centrum życia rodzinnego, udział w życiu społecznym, nauka dzieci i inne).

Gdzie złożyć wniosek:

- osobiście: Wydział Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Torunia, ul. Stefana Batorego 38/40,

II piętro, p. 29 w godz. 7.30 – 17.00, tel. (56)  61 18 355,  61 18 311,

- w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym z załączonym scanem dokumentu tożsamości i dokumentów potwierdzających stałe zamieszkiwanie w Toruniu.

Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urząd podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku.

Urząd może odmówić wpisania do rejestru wyborców — jeśli uzna, że wnioskodawca nie mieszka z zamiarem stałego pobytu tam, gdzie deklaruje lub nie zostaną załączone wszystkie wymagane dokumenty.

Formularz wniosku o wpisanie do rejestru wyborców: http://www.um.torun.pl/pl/karta-sprawy/wpis-do-stalego-rejestru-wyborcow-miasta-torunia

Warunki  dopisania do spisu wyborców

Wyborca:

- czasowo przebywający poza miejscem zameldowania na pobyt stały (w tym wyborca zameldowany na pobyt czasowy)

- wpisany do rejestru wyborców na własny wniosek czasowo przebywający poza miejscem wpisania do rejestru,

- nigdzie niezamieszkały

może wziąć udział w głosowaniu w miejscu czasowego pobytu jeżeli złoży w urzędzie gminy, na obszarze której czasowo przebywa, pisemny wniosek o dopisanie do spisu wyborców, w terminie do dnia 5 maja 2020 r. 

Dopisanie do spisu wyborców ma charakter jednorazowy.

Wyborca dopisany do spisu wyborców na własny wniosek zostanie z urzędu skreślony ze spisu w miejscu stałego zamieszkania.

W przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania wyborca, który nie dokonał zgłoszenia przed pierwszą turą głosowania, może dokonać takiego zgłoszenia w terminie do dnia 19 maja 2020 r.

Uwaga:

Osoby dopisane na swój wniosek do spisu wyborców w miejscu pobytu czasowego będą ujęte w tym spisie wyborców również w przypadku przeprowadzenia ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów). Wzięcie udziału w głosowaniu w innym obwodzie, w tym również w miejscu pobytu stałego zamieszkania, będzie możliwe po otrzymaniu z urzędu gminy, który sporządził spis wyborców w miejscu pobytu czasowego, zaświadczenia o prawie do głosowania.   

Co należy przygotować:

  1. Wniosek o dopisanie do spisu wyborców.
  2. Dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość (do wglądu).

Gdzie złożyć wniosek:

- osobiście: Wydział Spraw Administracyjnych Urzędu Miasta Torunia, ul. Stefana Batorego 38/40,

II piętro, p. 27 w godz. 7.30 – 17.00; tel. (56)  61 18 326,  61 18 327,

- w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem kwalifikowanym lub profilem zaufanym.

Niedopuszczalne jest doręczenie wniosku o dopisanie do spisu w formie kserokopii, skanu lub poczty elektronicznej (e-mail).