Trwa budowa nowego odcinka Trasy Staromostowej. W związku z inwestycją, która prowadzona jest w pobliżu historycznego centrum, Prezydent Miasta Torunia Paweł Gulewski polecił objęcie jej dodatkowym nadzorem archeologicznym.

O szczegółach mówi Krzysztof Rybka, archeolog prowadzący nadzór na budowie odcinka Trasy Staromostowej:

- Będziemy przede wszystkim skupiali się na tym, żeby nadzorować pracę pod kątem znalezisk, które mogą się zdarzyć na terenie całej inwestycji. Jesteśmy przede wszystkim zainteresowani sprawdzaniem, czy w trakcie prac ziemnych, gdzie może być potencjalne występowanie znalezisk, nie natrafi się na jakieś relikty historyczne związane zarówno z historią miasta Torunia, czyli z obecnym okresem średniowiecza, jak i z okresami wcześniejszymi. które mogły być tutaj zachowane w formie jakichś nawarstwień archeologicznych.

Jeżeli zdarzy się taka sytuacja, będziemy działali zgodnie tutaj z przewidzianymi procedurami - dodaje Rybka:

- Zostanie natychmiast powiadomiony o tym Wojewódzki Konserwator Zabytków i po konsultacjach z Konserwatorem Zabytków będą podejmowane kolejne kroki. Wszystkie też prace będą prowadzone cały czas na bieżąco w konsultacji i porozumieniu zarówno z konserwatorem, muzeum, uniwersytetem i oczywiście przede wszystkim tutaj z osobami związanymi z budową, czyli Miejskim Zarządem Dróg oraz oczywiście firmą wykonującą inwestycję.

Przypomnijmy, że Trasa Staromostowa na odcinku od ul. Dekerta do placu Niepodległości do tej pory była drogą gruntową w bardzo złym stanie technicznym. Przebudowa przede wszystkim poprawi płynność ruchu w relacji północ-południe. Zmniejszy się także natężenie ruchu oraz poprawi przejezdność na ul. Szosa Chełmińska na odcinku od ul. Dekerta do placu NOT. Poprawi się również bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu, dzięki budowie ciągów pieszo-rowerowych z wyraźnym rozdzieleniem ruchu pieszych i rowerzystów oraz wyznaczeniu oznakowanych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych.

Warto wiedzieć:

  • Długość odcinka: 480 m
  • Liczba skrzyżowań: 2
  • Budowa ronda w celu obsługi Nowego Centrum Torunia
  • Szerokość jezdni: 7-10,5 m/4-8 m
  • Szerokość chodników: ok. 2 m
  • Szerokość drogi dla rowerów: 2,5 m
  • Długość drogi dla rowerów: 2 x ok. 480 m
  • Koszt zadania: 32 882 005,62 (Trasa Staromostowa + przebudowa drogi krajowej 91- rondo Strobanda), inwestycja dofinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład: 30 mln zł, przy czym ok. 14 mln zł to koszt budowy odcinka Trasy Staromostowej.