Węzeł przesiadkowy przy Dworku Toruń Miasto i nowe torowisko do al. Solidarności, platformy przystankowe i zmodernizowana sygnalizacja świetlna – w Toruniu ciąg dalszy prac przy rozbudowie sieci tramwajowej. 28 listopada 2013 r. miasto podpisało umowy na ich wykonanie z firmą Budimex.
Całe zadanie składa się z dwóch części. Jedna to dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Projektu BiT City budowa węzła przesiadkowego na pl. 18-go Stycznia przy Dworcu Toruń Miasto i kompleksowa przebudowa torowiska do al. Solidarności Druga część dotyczy tworzenia systemu zarządzania ruchem w ramach projektu „Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007 - 2013”.
- Są to kolejne dwa zadania, dzięki którym w Toruniu wzrośnie jakość podróżowania tramwajami. Mają także na celu zintegrowanie komunikacji tramwajowej z innymi środkami transportu – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Ze strony miasta umowy podpisali prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji Janusz Szymański i wiceprezes tej spółki Piotr Rama, a ze strony wykonawcy - Prezes Budimexu Budownictwo Sp. z o.o. Dariusz Blocher.
- Inwestycje muszą być sprawnie realizowane, gdyż ich zakończenie zbiega się z końcem obecnego okresu programowania – mówił po podpisaniu umowy Janusz Szymański.
- Termin wykonania jest rzeczywiście krótki, ale jesteśmy bogatsi o doświadczenie z prac w Toruniu i zrobimy wszystko, by zdążyć w terminie – dodaje Dariusz Blocher.
Celem budowy węzła przesiadkowego przy Dworcu Toruń Miasto jest stworzenie pasażerom możliwości bezkolizyjnej przesiadki z środków komunikacji publicznej, w tym przede wszystkim tramwajów, na komunikację kolejową i odwrotnie.
Przy placu 18-go Stycznia chodniki zyskają nową nawierzchnię, zamontowane zostaną stylizowane latarnie, powstanie oczko wodne i ścieżki rowerowe oraz wiata do parkowania rowerów. Ścieżki będą się łączyć z już istniejącymi, a także planowanymi w przyszłości trasami dla jednośladów. Całość ma nawiązywać wyglądem do stanu z XIX wieku. Jak na węzeł przesiadkowy przystało, zostaną zachowane miejsca postojowe dla autobusów i taksówek, co zapewni integrację różnych form transportu z komunikacją kolejową. Plac zostanie połączony z ul. Traugutta za pomocą kładki i nowego chodnika. Na Traugutta zostanie tez przebudowane torowisko. Węzeł przesiadkowy będzie monitorowany i wyposażony w system dynamicznej informacji pasażerskiej o ruchu tramwajów i pociągów.
Od węzła przesiadkowego przed dworcem do al. Solidarności zostanie zmodernizowane torowisko. Poprawi to dostępność komunikacyjną Zespołu Staromiejskiego wpisanego na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.
Torowisko będzie zbudowane tak, by hałas był znacznie mniejszy niż obecnie. Przy okazji zostanie także zmodernizowany peron przy skrzyżowaniu ul. Wałów gen. Sikorskiego z al. Solidarnością oraz sieć trakcyjna. Słupy trakcyjno-oświetleniowe zostaną wymienione na stylizowane na historyczne. Przy okazji prac modernizację przejdą też podziemne sieci i nawierzchnia przyległych do torowiska ulic i chodników.
Ta część prac będzie kosztowała 52,6 mln zł. Zakończy się jesienią 2015 r.
Druga umowa, dotycząca budowy systemu zarządzania ruchem, opiewa na ponad 2 mln zł. Dotyczy przebudowy pl. św. Katarzyny z wyniesieniem poziomu jezdni w celu zapewnienia platform przystankowych i modernizacji sygnalizacji świetlnej, modernizacji sygnalizacji na pl. 18-go Stycznia i zainstalowania kabla spinającego sygnalizacje świetlne w ul. Warszawskiej, Szumana i Wałach gen Sikorskiego. Tu prace zakończą się 30 maja 2015 r.
Pierwsza umowa jest finansowana przez MZK z emisji obligacji, a druga – z budżetu miasta.