Co dzieje się z toruńskimi tramwajami, gdy zestarzeją się na tyle, że nie mogą już wozić pasażerów? Zwykle trafiają na złom. Jeden z nich będzie jednak służył dalej i to pod wodą! Zakupiło go Centrum Nurkowe Piechcin, by 26 lipca 2022 r. o godz. 10.00 zatopić pojazd w sztucznym zbiorniku, służącym do ćwiczeń miłośnikom podwodnych przeżyć.
„Emeryt dał nura” – pod takim hasłem MZK w Toruniu pożegna się ze swoim tramwajem.
- Na co dzień wozimy naszych pasażerów wszędzie tam, gdzie mają potrzebę dotrzeć – do pracy, szkoły, ale także w miejsca, gdzie realizują swoje pasje – mówi prezes MZK w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki. – Zwykle jeździmy po torach w Toruniu, tym razem jednak trafimy tam, gdzie raczej nikt nie spodziewa się nas spotkać – głęboko pod wodę. Mam nadzieję, że eksplorując nasz tramwaj, nurkowie będą mieli sporo frajdy.
By podwodne zwiedzanie tramwaju-emeryta uatrakcyjnić, MZK przygotował naklejki, stanowiące zabawny instruktaż związany z korzystaniem z pojazdu pod wodą. Na przyklejonych do szyb grafikach przeczytamy np. „Nie zabieraj powietrza pasażerom”, „Dla posiadaczy małych płetw - bilet ulgowy”, „Następny przystanek – rafa koralowa”, „W tramwaju maska obowiązkowa”, „Ustąp miejsca starszym nurkom”, „Motorniczy, nie trać ikry!”. Każda z naklejek oraz baner z hasłem przewodnim posiada elementy odblaskowe, by nurkujący, gdy podpłynie i zaświeci latarką, mógł je lepiej dostrzec.
Zanurzenie tramwaju nastąpi w Bazie Nurkowej Piechcin we wtorek, 26 lipca o godz. 10.00. Wcześniej, o godz. 8.30 na miejsce przyjedzie ekipa techniczna i nurkowa. W wydarzeniu weźmie udział prezes MZK Zbigniew Wyszogrodzki, który sam posiada licencję nurka i osobiście sprawdzi pod wodą, jak prezentuje się tramwaj w tym otoczeniu. Pojazd MZK dołączy bowiem do już wcześniej zatopionych sprzętów: 20-metrowego wraku holownika „Czajka”, 13-metrowego betonowego wraku morskiego jachtu „Magda”, drewnianej żaglówki „Statek miłości” i kilku samochodów.
O toruńskich tramwajach
Dający nura tramwaj to pojazd marki Konstal, typ 805 Na o numerze taborowym 253, wyprodukowany w 1984 r. Tego typu pojazdów we flocie MZK jest 43 szt. 18 z nich zostało zmodernizowanych dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej. Na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r. do naszego miasta dostarczono 5 nowoczesnych Swingów z bydgoskiej Pesy. W sumie w taborze znajdują się obecnie 22 Swingi – i to one zastępują wysłużone Konstale. Swingi są przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, mają niską podłogę wyłożoną wykładziną antypoślizgową, wyposażone są w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy i WiFi. Mają też gniazda ładowania USB, biletomaty, zapowiedzi głosowe i wizualne przystanków, system zliczania pasażerów oraz monitory reklamowe. O takich udogodnieniach w starszych tramwajach można było tylko pomarzyć, stąd konieczność stopniowej ich wymiany.
Ostatni zakup 5 nowych tramwajów zrealizowany został w ramach projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT-City II", współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, zadanie „Zakup taboru tramwajowego niskopodłogowego”. Całkowity koszt projektu: 400 403 080, 64 zł. Kwota dofinansowania z Funduszu Spójności: 213 328 032,32 zł (66,17% wydatków kwalifikowanych). Beneficjentem projektu jest Gmina Miasta Toruń.
O Centrum Nurkowym Piechcin
Miejsce, w którym znajdzie się toruński tramwaj to malowniczy akwen o pow. 5 ha i maks. głębokości 25 m powstały po zalaniu wapiennego wyrobiska. W tym urokliwym kamieniołomie białe wapienne skały kontrastują z czystą wodą. Pod taflą wody można zobaczyć ściany, stojące drzewa, jaskinie i wraki. Amatorom nurkowania towarzyszą często ryby: szczupaki, okonie, liny, karpie, płocie, ukleje oraz raki i ślimaki w otoczeniu podwodnej roślinności.
Tekst: Agata Koman (MZK)