W Międzynarodowym Dniu Praw Człowieka, 10 grudnia 2025 r. w Toruniu realizujemy kampanię społeczną „Przejrzyj się w ich oczach”. Jej celem jest zwiększenie świadomości na temat różnych form przemocy oraz budowanie postaw empatii i gotowości do reagowania.

Kampania zwraca uwagę na to, że przemoc może dotknąć każdą osobę, niezależnie od wieku, płci, pochodzenia czy sytuacji życiowej.

W przestrzeni miejskiej często mijamy komunikaty dotyczące przemocy, traktując je jako przekaz skierowany do „innych osób”. Kampania „Przejrzyj się w ich oczach” przypomina, że przemoc nie jest marginalnym ani abstrakcyjnym zjawiskiem - dzieje się tu i teraz, także obok nas.

- Chcemy, aby mieszkańcy Torunia zobaczyli, że przemoc ma różne formy i różne twarze. Może dotyczyć osób starszych, kobiet, migrantów, osób z niepełnosprawnościami, czy osób w kryzysie bezdomności. I wszystkich osób, które mijamy na ulicy każdego dnia - mówi Pełnomocnik Prezydenta Miasta Torunia ds. Równości, koordynator kampanii społecznej, dr Michał Bomastyk. - Ta kampania pokazuje, żeby nie tylko reagować na przemoc i jej przeciwdziałać, ale również pokazuje w jaki sposób w Toruniu można otrzymać pomoc i wsparcie. 

- Wszystkie osoby, które doświadczają przemocy, mogą zgłosić się do Ośrodka Interwencji Kryzysowej. Przyjmujemy telefony, przyjmujemy meile, można zgłosić to anonimowo, ale trzeba podać jakiś przybliżony adres, czy jakieś miejsce, gdzie ta przemoc jest mówiła kierowniczka Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Toruniu, szefowa zespołu interdyscyplinarnego Kazimiera Podgórska. - Jesteśmy przeszkoleni, mamy kwalifikacje, pomagamy osobom i zapraszamy wszystkich którzy widzą krzywdę, przemoc. Możecie się do nas zgłaszać. Zapraszamy.

Centralnym elementem kampanii jest lustro. To ono staje się metaforycznym punktem styku między odbiorcą a osobą doświadczającą przemocy. Motyw lustra symbolizuje refleksję, ale też przypomnienie, że: „Każda osoba może stać się ofiarą – i każda może być wsparciem.”

- Lustro w kampanii ma skłonić do zatrzymania się i zadania sobie pytania: co ja mogę zrobić? Czy reaguję, gdy widzę coś niepokojącego? Czy potrafię wesprzeć osobę w kryzysie?powiedziała Magdalena Hamera z toruńskiej agencji reklamowej Kompot Studio, która przygotowała projekt i koncept wizualny.

Kampania obejmuje tematykę przemocy wobec kobiet niezależnie od cech tożsamościowych takich jak: 

  • tożsamość płciowa, 
  • doświadczenie uchodźstwa/migracji, 
  • niepełnosprawność, 
  • wiek senioralny, 
  • doświadczenie bezdomności. 

Celem działań jest zarówno edukacja, jak i budowanie lokalnej solidarności wobec osób szczególnie narażonych na wykluczenie.

Gdzie szukać pomocy?
W ramach kampanii przypominane są instytucje udzielające wsparcia:

  • Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie – Telefon Zaufania: 56 622 00 00
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej: 56 477 00 91 / 56 477 00 92
  • Kujawsko-Pomorska Niebieska Linia: 800 154 030

Mieszkańcy otrzymują konkretne informacje, gdzie mogą zgłosić się po pomoc w przypadku przemocy lub gdy są jej świadkami.

W ramach kampanii w Toruniu pojawiły się plakaty i citylighty z motywem lustra oraz hasłem „Przejrzyj się w ich oczach”. Towarzyszą im materiały edukacyjne, działania informacyjne oraz komunikacja w mediach społecznościowych miasta i instytucji partnerskich.

Kampania jest realizowana w ramach zadania publicznego: „Działania osłonowe przeciwdziałające przemocy w Gminie Miasta Toruń”, dofinansowanego z Programu Osłonowego: „Wspieranie jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu systemu przeciwdziałania przemocy domowej jako przemocy ze względu na płeć”. Projekt i koncept wizualny przygotowała toruńska agencja reklamowa Kompot Studio.

Grafika "Przejrzyj się w ich oczach"

Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0