Do 31 sierpnia 2025 r. absolwenci toruńskich uczelni wyższych mogą składać wnioski do kolejnej edycji programu "Mieszkanie dla Absolwenta". Spełniasz wymogi? Nie czekaj i złóż odpowiednie dokumenty!
W ramach programu "Mieszkanie dla absolwenta" Gmina Miasta Torunia przeznacza od 2015 r. każdego roku maksymalnie pięć mieszkań dla najlepszych absolwentów toruńskich uczelni. Edycja na rok 2025 rok jest 11. odsłoną programu. Program jest zachętą do tego, aby najlepsi absolwenci pozostali w naszym mieście i stanowili wsparcie dla toruńskich firm. Dotychczas w latach 2015 – 2025 r. Gmina dostarczyła łącznie 48 lokali mieszkalnych dla uczestników programu.
Jakie są zasady programu ?
Zgodnie z zasadami programu zawartymi w Uchwale nr 520/20 Rady Miasta Torunia z dnia 19.11.2020 r. w sprawie „Zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Toruń” (Dz. Urz. województwa kujawsko-pomorskiego z 2020 r. poz. 5681 z późn.zm.), wniosek może złożyć każdy absolwent poniżej 35. roku życia, który ukończył studia stacjonarne lub niestacjonarne drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na wydziałach lub w jednostkach organizacyjnych uczelni, zlokalizowanych na terenie Miasta Torunia. (Link do uchwały znajduje się na końcu ogłoszenia).
Kto może złożyć wniosek?
Wniosek o "Mieszkanie dla absolwenta" złożyć może toruński absolwent, który:
1) nie ukończył 35. roku życia i posiada status absolwenta uczelni wyższej mającej siedzibę w Toruniu (ukończył studia stacjonarne lub niestacjonarne drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na wydziałach lub w jednostkach organizacyjnych uczelni, zlokalizowanych na terenie Miasta Torunia);
2) jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę jeśli miejscem świadczenia pracy jest miasto Toruń – wnioskujący potwierdza ten fakt załączając zaświadczenie od pracodawcy lub prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na terenie Miasta Torunia – wnioskujący potwierdza ten fakt załączając oświadczenie;
3) ukończył studia ze średnią ocen co najmniej 4,7 - wnioskujący potwierdza średnią załączając do wniosku zaświadczenie z uczelni o ukończeniu studiów;
4) prowadził działalność naukową, wynalazczą lub artystyczną mogącą wnieść znaczący wkład w rozwój nauki, techniki lub sztuki w szczególności:
- wydał publikacje naukowe – w załączeniu do wniosku należy złożyć kserokopię pierwszej strony publikacji, strony tytułowej czasopisma,
- brał udział w projektach badawczych/artystycznych – w załączeniu do wniosku należy złożyć zaświadczenie kierownika projektu badawczego/artystycznego o uczestnictwie absolwenta w projekcie, zawierające krótki opis wykonywanych badań/prac,
- dokonał zgłoszenia patentowego / zatwierdzonego wzoru użytkowego lub przemysłowego – w załączeniu do wniosku należy złożyć kopię zaświadczenia Urzędu Patentowego lub Rzecznika Patentowego;
5) nie posiada prawa własności do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego lub spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub umowy najmu lokalu wchodzącego w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Torunia – wnioskujący składa odpowiednie oświadczenie pisemne.
Kiedy i gdzie składać wniosek?
Wnioski w kolejnej edycji programu należy składać najpóźniej w terminie do dnia 31 sierpnia 2025 r. do Urzędu Miasta Torunia – Biuro Mieszkalnictwa, ul. Młodzieżowa 31 lub wyłącznie osobiście w wybranym Punkcie Informacyjnym Urzędu przy: ul. Wały gen. Sikorskiego 8, ul. Poznańskiej 52. Weryfikacji formalnej wniosków dokonuje Biuro Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Torunia w terminie do dnia 30 września 2025 roku. Druk wniosku wraz z oświadczeniami absolwenta do pobrania w załączniku na dole informacji.
Kto ocenia wnioski?
Wnioski, które przeszły pozytywnie weryfikację formalną podlegają ocenie merytorycznej przez Komisję do spraw Realizacji Programu Absolwent, powołaną zarządzeniem Prezydenta Miasta Torunia. Komisja składa się z 7 członków, w tym z trzech przedstawicieli Prezydenta Miasta Torunia; jednego przedstawiciela Rady Miasta Torunia, wskazanego przez Radę odrębną uchwałą; z trzech przedstawicieli pracowników naukowych uczelni wyższych położonych na terenie Torunia desygnowanych – na pisemny wniosek Prezydenta Miasta Torunia - przez Rektorów tych uczelni.
Zatwierdzona przez Prezydenta lista kandydatów stanowi podstawę do propozycji ofert najmu lokali i zawarcia umów przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Toruniu z wytypowanymi absolwentami.
Link do aktualnego zarządzenia nr 184/2024 Prezydenta Miasta Torunia z dnia 26 lipca 2024 roku w sprawie powołania Komisji do spraw Realizacji Programu Absolwent i określenia Regulaminu jej Pracy wraz z jego zmianą zarządzeniem nr 211/2025 Prezydenta Miasta Torunia z dnia 23 lipca 2025roku poniżej:
https://bip.torun.pl/zarzadzenie/57695/zarzadzenie-nr-184-2024
Zarządzenie nr 211/2025 - Zarządzenia - Biuletyn Informacji Publicznej Toruń Urząd Miasta Torunia
Na jak długo zawierana jest umowa?
Umowa najmu w ramach programu "Mieszkanie dla absolwenta" zawierana jest na 10 lat, jednak nie dłużej niż na czas trwania zatrudnienia na warunkach umowy o pracę lub prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej. Ponadto Absolwent po upływie każdego roku od dnia zawarcia umowy najmu składa zaświadczenie o zatrudnieniu. Po zakończeniu umowy najmu zawartej na czas określony, która trwała co najmniej 10 lat, na wniosek absolwenta i po uzyskaniu pozytywnej opinii Komisji Mieszkaniowej i właściwej komisji Rady Miasta Torunia, można zawrzeć z absolwentem umowę najmu na czas nieoznaczony.
Link do uchwały nr 520/20 Rady Miasta Torunia z dnia 19.11.2020 roku w sprawie „Zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasta Toruń” zmienionej uchwałą nr 250/25 Rady Miasta Torunia z dnia 18 czerwca 2025 roku:
https://bip.torun.pl/uchwala/38134/uchwala-rmt-520-2020
https://prawomiejscowe.pl/UrzadMiastaTorunia/document/1190788/Uchwala-250_25
Fot. © UMT 2025, autor: Wojtek Szabelski, licencja: CC BY-NC 4.0
Załączniki do pobrania: