Uprzywilejowanie mieszkańców Torunia w opłatach za bilety, preferencyjne ceny biletów okresowych i długookresowych, rozwój infrastruktury i taboru, a także uruchomienie nowych linii i zwiększenie częstotliwości już istniejących – to część priorytetów polityki transportowej Torunia.
Założenia polityki transportowej miasta zostaną zaprezentowane na najbliższej sesji Rady Miasta Torunia, która odbędzie się 17 października. Wśród siedmiu priorytetów znalazły się:
- uprzywilejowanie mieszkańców Torunia,
- uprzywilejowanie uczniów i studentów toruńskich szkół i uczelni,
- preferencyjne ceny biletów okresowych i długookresowych,
- uruchomienie nowych linii autobusowych i tramwajowych i zwiększenie częstotliwości już istniejących,
- inwestycja w nową infrastrukturę i tabor,
- cyfryzacja opłat w komunikacji miejskiej,
- preferencyjne ceny biletów okresowych i długookresowych.
W trakcie sesji zostanie zaproponowana korekta cennika biletów komunikacji miejskiej w Toruniu. Ostatnia zmiana cen miała miejsce w styczniu 2023 roku. Ze względu na inflację oraz wzrost płacy minimalnej jest konieczna korekta cennika biletów.
Najwyższy wskaźnik wzrostu będzie dotyczył biletów czasowych i krótkookresowych, a najniższy biletów okresowych i długookresowych.
- Jest to spowodowane uprzywilejowaniem stałych klientów, na przykład uczniów, studentów czy pracowników, którzy korzystają z przejazdów codziennie lub na tyle często, że kupują bilety miesięczne, trzymiesięczne lub semestralne – wyjaśnia Marcin Centkowski, rzecznik prasowy Prezydenta Miasta Torunia. – Najwyższa korekta cen biletów dotyczy przede wszystkim ich papierowej formy. Pasażerowie korzystający z Karty Miejskiej, kupując bilet elektroniczny, będą mieli duże rabaty. Natomiast użytkownicy posiadający Kartę Miejską ze statusem Mieszkańca, mieszkający w Toruniu i odprowadzający podatki w naszym mieście, w ogóle nie odczują wzrostu, korzystając z popularnych sieciówek – dodaje.
W przedłożonym Radzie Miasta Torunia projekcie uchwały wskazywane są ceny maksymalne za usługi przewozowe w publicznym transporcie zbiorowym. Natomiast ceny dla użytkowników Karty Miejskiej czy Karty Miejskiej ze statusem Mieszkańca/ucznia/studenta będą określone w zarządzeniu Prezydenta Miasta Torunia. Proponowane zmiany mają wejść w życie 1 marca 2025 roku.
Jesteś Mieszkańcem, uczniem, studentem? Zapłacisz mniej
Od 1 marca 2025 roku zostaną wprowadzone trzy rodzaje Karty Miejskiej. Karta zwykła, Karta ze statusem Mieszkańca oraz Karta ze statusem ucznia i studenta (publicznych i niepublicznych toruńskich szkół oraz uczelni). Urząd Miasta Torunia zachęca do zameldowania na pobyt stały lub czasowy, co umożliwi skorzystanie z preferencyjnych cen biletów posiadaczom karty miejskiej ze statusem Mieszkańca. Obowiązek meldunkowy można zrealizować z wykorzystaniem profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu za pośrednictwem centralnej usługi na platformie ePUAP oraz bezpośrednio w Wydziale Spraw Administracyjnych przy ul. S. Batorego 38/40 lub w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta w CH Plaza lub Copernicus (po wcześniejszym umówieniu wizyty).
Planuje się, że od 1 marca przyszłego roku cena maksymalna papierowego biletu 60-minutowego normalnego będzie wynosiła 5 zł (dotychczas 3,80 zł). Posiadacz Karty Miejskiej lub biletu elektronicznego zapłaci 4,60 zł, a posiadacz Karty Miejskiej ze statusem Mieszkańca/ucznia/studenta 4,20 zł. W przypadku biletu ulgowego wzrost nastąpi o 40 groszy dla posiadacza Karty Miejskiej/biletu elektronicznego (ze 1,90 zł na 2,30 zł), a dla mieszkańca/ucznia/studenta bilet będzie kosztował 2,10 zł. Bilet normalny 90-minutowy kosztuje obecnie 6,80 zł. Kupując bilet papierowy będzie trzeba zapłacić 8 zł. Posiadając bilet elektroniczny lub Kartę Miejską 7,60 zł, a z Kartą ze statusem Mieszkańca/ucznia/studenta 7,20 zł. Cena biletu 60-minutowego (po wprowadzonej korekcie) dla posiadacza Karty ze statusem Mieszkańca/ucznia/studenta będzie niższa (od obecnie obowiązujących stawek) niż dla mieszkańców Rzeszowa, Poznania, Krakowa czy Gdańska.
W przypadku biletu dobowego normalnego od 1 marca 2025 roku planowana jest cena 16 zł (bilet papierowy), 15 zł (Karta Miejska/bilet elektroniczny) i 14 zł (Karta Miejska ze statusem Mieszkańca/ucznia/studenta). Obecnie bilet kosztuje 13 zł. W przypadku biletu tygodniowego normalnego (obecnie 45 zł) cena będzie wynosiła odpowiednio: 50 zł, 47 zł i 46 zł.
W przypadku popularnego biletu sieciowego zmian nie odczują posiadacze Karty Miejskiej ze statusem mieszkańca/ucznia/studenta. Dla nich ceny pozostaną bez zmian. Z początkiem marca przyszłego roku planuje się następujące zmiany:
- bilet na wszystkie linie dzienne i nocne miesięczny normalny w I strefie: 98 zł (obecnie), 108 zł (Karta Miejska i bilet elektroniczny) i 98 zł (Karta Miejska ze statusem Mieszkańca/ucznia/studenta),
- bilet na wszystkie linie dzienne i nocne miesięczny ulgowy w I strefie: 49 zł, 54 zł, 49 zł,
- bilet na wszystkie linie dziennie i nocne kwartalny normalny w I strefie: 245 zł, 270 zł, 245 zł,
- bilet na wszystkie linie dziennie i nocne kwartalny ulgowy w I strefie: 122,50 zł, 135 zł, 122,50 zł.
Warto odnotować, że posiadacz biletu sieciowego z toruńską Kartą Miejską ze statusem mieszkańca/ucznia/studenta po wprowadzonej korekcie, zapłaci mniej niż mieszkańcy Rzeszowa, Poznania, Płocka, Łodzi, Kielc, Gdańska czy Bydgoszczy.
Zmiany w transporcie publicznym
Od maja 2024 roku prowadzone są analizy i podejmowane działania mające na celu poprawę atrakcyjności komunikacji publicznej w Toruniu. Paweł Gulewski zobowiązał Wydział Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia do opracowania planu mającego na celu zwiększenie częstotliwości połączeń oraz uruchomiania nowych linii. W bieżącym roku zostały wprowadzone następujące zmiany:
- uruchomiono dwie linie autobusowe (nr 123 i 124) łączące węzeł przesiadkowy Rubinkowo P&R z miejscowościami Jedwabno i Młyniec w gminie Lubicz oraz Łążyn w gminie Obrowo,
- uruchomiono linię nocną nr N92 na trasie: Al. Solidarnosci – Rubinkowo P&R,
- uruchomiono linię autobusową nr 21 na trasie: ul. Poznańska – ul. Odrodzenia,
- zwiększono częstotliwość kursowania linii nr 11, 21, 26, 29, 30, 32, 34, 40, 44,
- zwiększono liczbę kursów autobusów linii nr 31 do Barbarki,
- zwiększono częstotliwość kursowania wszystkich linii tramwajowych w godzinach popołudniowych,
- w okresie wakacyjnym wznowiono sezonową linię nr 141 do Kamionek,
- reaktywowano na okres próby linię autobusową nr 22 na zmienionej trasie przez przystanki Rubinkowo P&R.
Od 4 listopada br. jest planowane uruchomienie nowej linii autobusowej nr 80 na trasie: Dworzec Toruń Główny – Al. Solidarności – Sienkiewicza – Uniwersytet. Oznaczenie linii wynika z 80. rocznicy utworzenia Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
W 2025 roku rozważane jest dalsze zwiększanie częstotliwości kursowania linii autobusowych, w tym m.in. wydłużenie trasy linii nr 12 do nowej pętli przy ul. Łącznej (os. Stawki), uruchomienie nowych połączeń z ościennymi gminami m.in. Wielką Nieszawką, Złąwsią Wielką oraz Ciechocinkiem i Aleksandrowem Kujawskim.
Do końca I kwartału przyszłego roku zostaną przeprowadzone badania potoków pasażerskich na całej sieci komunikacyjnej. Po ich analizie zostaną zaproponowane konkretne rozwiązania.
Inwestycje w transporcie publicznym
Łączna wartość wszystkich inwestycji zaplanowanych z udziałem środków zewnętrznych w latach 2025-2029 wynosi ok. 667 mln brutto (ok. 551 mln netto), ze środków zewnętrznych ok. 451 mln zł.
Wśród działań zaplanowanych przez Gminę Miasta Toruń znalazły się m.in.
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z zakupem pojazdów technicznych,
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ul. Kościuszki,
- budowa zajezdni tramwajowej,
- budowa nowej linii tramwajowej na odcinku od pętli Motoarena na zachód Torunia,
- modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ul. Skłodowskiej-Curie,
- „Zielone przystanki” w 10 lokalizacjach,
- 35 nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych,
- 8 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów.
Do pobrania: