W lipcu 2025 roku powołano Stowarzyszenie Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolii Toruńskiej, które na jej terenie będzie koordynować działania turystyczne.
Zebranie założycielskie Stowarzyszenia miało miejsce w Ratuszu Staromiejskim 30 lipca 2025 roku. - Stowarzyszenie Lokalna Organizacja Turystyczna Metropolii Toruńskiej to byt, który ma stanowić napęd dla wszystkich gmin i powiatów tworzących tę Metropolię, budować nowy organizm i zwiększać potencjał. Turystyka jest istotnym kołem zamachowym naszej metropolii, to trzeci pracodawca w Toruniu. Warto dodać, że w roku 2024 nasze miasto odwiedziło 2,5 mln osób. Ważne jest dla nas to, aby turysta został u nas jak najdłużej - zarówno w Toruniu, jak i w stowarzyszonych gminach i powiatach - wyjaśniał zastępca prezydenta Adam Szponka.
Członkami założycielami Stowarzyszenia LOT Metropolii Toruńskiej są: Gmina Miasta Toruń, Powiat Toruński, Gmina Zławieś Wielka, Towarzystwo Miłośników Torunia, Stowarzyszenie Metropolia Toruńska, Centrum Sportu i Rekreacji OLENDER oraz Snake S.C.
Celem działania Stowarzyszenia ma być szeroko pojęta koordynacja działań turystycznych na terenie Metropolii Toruńskiej, m. in. poprzez:
- budowanie pozytywnego wizerunku Torunia oraz Obszaru Metropolitalnego Torunia jako miejsca atrakcyjnego turystycznie,
- wspieranie rozwoju rynku turystycznego,
- promocję atrakcji, wydarzeń, obiektów i produktów turystycznych,
- prowadzenie i rozwój działalności informacji turystycznej,
- prowadzenie działalności w zakresie rozrywki, sportu, rekreacji, ekologii, kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji w sferze turystyki.
- LOT ma pokazywać nasz region na zewnątrz, aby przyciągnąć turystów spoza pierwszego kręgu, czyli regionów otaczających obszar Metropolii, również z zagranicy - mówił Adam Szponka. W ramach tych działań zwiększana będzie dostępność oferty turystycznej i kulturalnej dla osób z niepełnosprawnościami oraz wykluczonych społecznie.
Prezesem stowarzyszenia wybrano Krystiana Kubjaczyka - wieloletniego dyrektora i zarządcę Toruńskiej Agendy Kulturalnej, pod kierownictwem którego, od 2011 roku, ze źródeł zewnętrznych - m.in. europejskich, ministerialnych, sponsorskich – instytucja pozyskała na realizację wydarzeń kulturalnych prawie 25 milionów złotych.
W strukturze nowego stowarzyszenia znajdą się:
- Dział Promocji, Rozwoju i Wsparcia Turystyki odpowiedzialny m.in. za tworzenie i realizację kampanii promocyjnych, realizację działań wspierających brand awerness metropolii, współpracę z mediami i influencerami,
- Dział Turystyki Biznesowej, Innowacji i Współpracy Międzynarodowej odpowiedzialny m.in. za udział stowarzyszenia w krajowych i międzynarodowych targach turystycznych, organizację ogólnopolskich konferencji branżowych i wsparcie turystyki biznesowej,
- Dział Organizacji i Projektów odpowiedzialny m.in. za organizację szkoleń, warsztatów, seminariów i stref edukacyjnych, organizację okolicznościowych wydarzeń typu citybreaki, wspieranie procesu profesjonalizacji branży turystycznej w regionie,
- Ośrodek Informacji Turystycznej (OIT) - włączony w strukturę stowarzyszenia działający dotychczas samodzielnie podmiot odpowiedzialny m.in. za bezpośrednią obsługę turystów, dystrybucję materiałów promocyjnych, zbieranie i udostępnianie opinii turystów.