W ramach realizacji Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Torunia (MOFT), przygotujemy audyt i plan rozwoju sieci publicznego transportu zbiorowego. 

Zadanie, które zostało zaplanowane na lata 2025-2026, ma na celu przekształcenie obecnej infrastruktury transportowej oraz dopasowanie jej do rosnących potrzeb mieszkańców miasta i regionu.

Paweł Gulewski, prezydent Torunia, polecił przeprowadzenie postępowania na opracowanie modelu komunikacji miejskiej. - Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla MOFT, przyjęty w listopadzie 2023 roku, wskazuje na konieczność dalszego rozwoju systemów transportowych w regionie, a także na poprawę dostępności i jakości usług transportowych. Priorytetem dla nas jest stworzenie systemu, który będzie atrakcyjny i dostępny dla każdego mieszkańca, a także stanie się podstawą transportu w naszym mieście oraz usprawni komunikację w ramach Metropolii Toruńskiej – wyjaśnia Paweł Gulewski. 

Audyt i analiza istniejącej infrastruktury

Audyt, który stanowi podstawowy element zadania, obejmuje analizę m.in.: 

  • częstotliwości połączeń, 
  • czasu przejazdu autobusem/tramwajem w porównaniu do transportu samochodowego, 
  • lokalizację przystanków oraz ich dostępności.

Ważnym aspektem będzie również ocena bezpieczeństwa dojścia do przystanków (w tym zlokalizowanych poza granicami administracyjnymi miasta), funkcjonalności infrastruktury przystankowej oraz dopasowania istniejącego rozkładu jazdy do potrzeb mieszkańców miasta. 

Harmonogram prac

Realizacja audytu i opracowanie docelowego układu sieci publicznego transportu zbiorowego w Toruniu oraz MOFT zaplanowane zostały na okres 2025-2026. Kluczowe etapy obejmują:

  • badania popytu: w okresie od 2 października do 30 listopada 2025 r. przeprowadzone zostaną badania napełnień na liniach autobusowych i tramwajowych, w celu dostosowania oferty transportowej do rzeczywistych potrzeb mieszkańców.
  • opracowanie dokumentu: na podstawie przeprowadzonych analiz, do 31 marca 2026 r. zostanie opracowana propozycja docelowego układu tras.
  • konsultacje i opracowanie dokumentu końcowego: po konsultacjach społecznych, finalna wersja dokumentu, zawierająca szczegółowy plan transportowy, zostanie przekazana do 30 czerwca 2026 r.
  • wdrożenie rozwiązań jest planowane z początkiem 2027 roku.

Cel: zrównoważony transport i lepsza jakość życia

Realizacja projektu „Docelowy układ sieci publicznego transportu zbiorowego MOFT" jest krokiem w stronę zrównoważonego rozwoju transportu w regionie, który ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców. Dzięki wprowadzeniu innowacyjnych rozwiązań Toruń i jego okolice staną się bardziej dostępne i przyjazne dla użytkowników transportu publicznego.

Ostateczny układ sieci transportu publicznego będzie odpowiedzią na potrzeby społeczne, ekologiczne i ekonomiczne, zapewniając wygodę i efektywność podróży dla każdego mieszkańca regionu.

Przypomnijmy, że w ramach opracowanego SUMP dla MOFT, skupiono się na kilku kluczowych aspektach, takich jak:

  • rozwój transportu autobusowego: w tym m.in. rozszerzenie sieci transportu autobusowego w miastach i na obszarach wiejskich, dostosowanie sieci przystanków do potrzeb użytkowników, przyspieszenie transportu zbiorowego przez buspasy i priorytety w sygnalizacji świetlnej, a także poprawa jakości taboru.
  • dostosowanie układu tras: audyt tras linii autobusowych, tramwajowych i kolejowych w odniesieniu do trzech kategorii korytarzy transportowych w MOFT.
  • integracja transportu: opracowanie planu integracji różnych środków transportu, by stworzyć spójną i efektywną sieć komunikacyjną.
  • partycypacja społeczna: konsultacje społeczne, które pozwolą mieszkańcom wnieść swoje sugestie do ostatecznego kształtu dokumentu.

Fot. © UMT 2025, autor: Marcin Centkowski, licencja: CC BY-NC 4.0