Do Torunia dotarło 10 nowych autobusów elektrycznych, które miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji zakontraktowało w lutym tego roku. Łącznie nowych "elektryków" będzie 40. To największy jednorazowy zakup taboru komunikacji miejskiej w historii Torunia. A zapowiadają się kolejne.
- Nowe autobusy już za chwilę będą jeździły i woziły mieszkańców naszego miasta. Potrzebujemy wymiany taboru, a dzięki takim zeroemisyjnym autobusom wychodzimy naprzeciwko wymogom ustawy o elektromobilności - mówi Paweł Gulewski, prezydent Torunia. - Wyposażenie pojazdów to nie tylko ułatwienie dla pasażerów, którzy będą z nich korzystali, ale również dla kierowców. Są to pojazdy bezpieczne, z WiFi na pokładzie, systemem odczytu karty miejskiej JO. Kolejnych 30 autobusów ma trafić do Torunia do końca pierwszego kwartału przyszłego roku, ale mamy zapewnienie, że dostawy zakończą się w styczniu - dodaje.
- Te autobusy, które stoją przed nami, tak naprawdę to jest taki trochę przyspieszony mikołajkowy prezent dla mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. Bo przecież te autobusy w sposób całkowicie zeroemisyjny, i co dla mnie również ważne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, będą służyły mieszkankom, mieszkańcom naszego miasta. Powiem więcej, również będą służyły mieszkańcom Metropolii Toruńskiej, co szczególnie nas cieszy. Jako Przewodniczący Rady Miasta Torunia, składam serdeczne gratulacje Panu Prezydentowi, pracownikom spółki, z Panem Prezesem na czele i dziękuję za ten wysiłek - powiedział Łukasz Walkusz, Przewodniczący Rady Miasta Torunia.
Miasto Toruń wraz z Miejskim Zakładem Komunikacji czyni starania, by jakość podróżowania komunikacją miejską była coraz wyższa. Toruń inwestuje infrastrukturę dla ekologicznej komunikacji publicznej: rozbudowuje sieć tramwajową, modernizuje przystanki i torowiska, buduje węzły przesiadkowe, kupuje nowoczesne autobusy i tramwaje.
- To ważny dzień dla naszego przedsiębiorstwa i dla naszego miasta. Kolejnych 10 zeroemisyjnych autobusów, autobusów elektrycznych zasili naszą flotę. Od poniedziałku ruszą zapewne na trasy i wówczas będziemy mogli powiedzieć, że już 20 autobusów elektrycznych obsługuje naszych pasażerów. I to jest tendencja, którą będziemy kontynuować. Przypomnę, że w kontrakcie, który podpisaliśmy kilka miesięcy temu, mowa jest o 40 autobusach elektrycznych, a więc spodziewać się należy, że w pierwszym kwartale przyszłego roku kolejnych 30 elektryków przyjedzie do Torunia i ruszy na ulice naszego miasta - zapowiedział Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: 225 milionów złotych dla Torunia
Każdy projekt to cegiełka w budowaniu sprawnej i bezpiecznej komunikacji miejskiej. Duże znaczenie jednego z projektów, związanego z modernizacją torowiska tramwajowego w ul. Konstytucji 3-go Maja, podkreśla przedstawicielka Komisji Europejskiej, Angela Martinez Sarasola, kierownik działu polskiego DG REGIO: "Dzięki wsparciu Funduszy Europejskich mieszkańcy Torunia zyskają bardziej komfortowy, bezpieczny i przyjazny system komunikacji miejskiej. Modernizacja torowiska i przystanków poprawi nie tylko jakość podróżowania, ale również estetykę i porządek przestrzeni miejskiej. Inwestycja ta pokazuje, że środki unijne przekładają się na realne udogodnienia w codziennym życiu - krótszy czas dojazdu, mniejszy hałas i większą niezawodność transportu. To przykład zrównoważonego rozwoju, który łączy nowoczesność z troską o jakość życia mieszkańców".
Ekologiczny tabor z unijnym wsparciem
W czerwcu br. na ulice Torunia wyruszyły 4 nowe autobusy hybrydowe (jest ich łącznie 15), a na początku listopada br. dotarł do Torunia pierwszy z czterech nowych tramwajów PESA Swing. Obecnie przechodzi testy i konfiguracje, a po odbiorze technicznym będzie woził pasażerów. Kolejne 3 nowe tramwaje pojawią się w naszym mieście już niebawem.
Po Toruniu od kilku lat jeździ 10 autobusów elektrycznych, a teraz przybyło 10 kolejnych. To zaledwie pierwsza partia ekologicznych, nowoczesnych wozów, gdyż łącznie, w lutym tego roku, miasto kupiło ich aż 40. Dostawcą jest wyłoniona w przetargu firma Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. Cena za jeden autobus to 2 560 000 zł netto (3 148 800 zł brutto).
Tak duży jednorazowy zakup elektrycznych autobusów wraz z infrastrukturą do ich ładowania był możliwy dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.
Łączna wartość kontraktów (na autobusy i ładowarki) to przedsięwzięcie o łącznej wartości ponad 148 mln zł brutto, z czego ponad 100 mln pochodzi z dofinansowań unijnych:
- ze środków z KPO i Zwiększania Odporności zakupiono 25 autobusów elektrycznych i 16 ładowarek: 13 podwójnych punktów wolnego ładowania (moc 50–120 kW) oraz trzy ładowarki szybkie (400 kW, jedna w zajezdni autobusowej, a dwie na petli przy ul. Pawiej). Koszt projektu to ok. 88,5 mln zł brutto, a ok. 68,5 mln zł to dofinansowanie z UE. Planowana dostawa i montaż ładowarek do 2 czerwca 2026 roku,
- również z KPO kupiono 5 autobusów elektrycznych do obsługi linii podmiejskich na obszarze gm. Lubicz, Obrowo i m. Toruń. Koszt projektu wyniósł blisko 15,8 mln zł brutto, a unijne dofinansowanie - prawie 11 mln zł,
- ze środków Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza zakontraktowano 10 autobusów elektrycznych oraz 7 ładowarek - pięć podwójnych, mobilnych ładowarek wolnych (moc 60 kW) stanie w zajezdni, a dwie szybkie ładowarki (400 kW) na pętli przy ul. Kolankowskiego oraz na pętli "Olimpijska". Koszt projektu opiewa na ok. 36,5 mln zł, zaś dofinansowanie z UE to prawie 21 mln zł. Planowana dostaw i montaż ładowarek do 2 marca 2026 roku.
Zgodnie z umową autobusy miały dotrzeć do Torunia do 24 lutego 2026 r., ale dostawę pierwszej partii udało się zorganizować przed terminem, a kolejne pojawią się na początku przyszłego roku. - Cieszymy się, że kolejne autobusy dotarły do pięknego Torunia. Spełniają one wszystkie europejskie standardy. Gratuluję i życzę mieszkańcom wspaniałych podróży - powiedział Krzysztof Musiał, dyrektor sprzedaży Solaris Bus&Coach.
Nowe autobusy elektryczne są 12-metrowe, przystosowane dla osób z niepełnosprawnością, niskopodłogowe, wyposażone między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej, urządzenia do sprzedaży biletów, w tym biletów elektronicznych i obsługi Karty Miejskiej JO, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika. Będą też wyposażone w osiem systemów związanych z bezpieczeństwem - m.in. martwe pole z prawej strony, system pomiaru ciśnienia w kołach, rozpoznawanie znaków drogowych, przeszkód przed autobusem, zmęczenia kierowcy, migania tylnych świateł i bezpieczeństwa cyfrowego.
Tabor autobusowy MZK
Obecnie miejski przewoźnik dysponuje 158 autobusami, w tym: 10 elektrycznymi, 19 hybrydowymi, 3 CNG, 126 ON. Ponadto w skład taboru wchodzą 2 zabytkowe jelcze oraz 1 autobus nauki jazdy:
- 100% autobusów wyposażonych jest w elektroniczne tablice informacyjne, 100% w monitoring, 100% w terminale do zakupu biletów elektronicznych i systemu Karty Miejskiej JO, ponad 83% w automat biletowy, 100% to autobusy niskopodłogowe. Tych udogodnień nie maja tylko dwa zabytkowe jelcze i pojazd nauki jazdy.
Pierwsze autobusy elektryczne (6 szt. marki Solaris) pojawiły się w Toruniu w 2022 r., a rok później dołączyły do nich cztery kolejne, a teraz dołączy jeszcze 40. W ślad za zakupem autobusów elektrycznych idzie także budowa infrastruktury do ładowania. Obecnie MZK posiada 10 punktów wolnego ładowania (pięć podwójnych ładowarek) na terenie zajezdni autobusowej oraz trzy szybkie ładowarki (po jednej na pl. św. Katarzyny, pętli Uniwersytet oraz pętli autobusowej Dziewulskiego).
Pojazdy techniczne
Dzięki unijnemu dofinansowaniu MZK pozyskał także 2 pojazdy techniczne, które już dotarły do Torunia. Pierwszy to pojazd specjalny pomocy drogowej, czyli holownik do zwożenia/odholowania unieruchomionych pojazdów. Wcześniej MZK nie posiadał takiego wozu. Jest on zmontowany na podwoziu marki DAF. Jego cena to 1.984.500,00 zł netto (2.440.935 zł brutto).
Drugim jest pojazd pogotowia technicznego z wyposażeniem służący do szybkiej interwencji w przypadku awarii pojazdu na trasie, umożliwiający naprawę pojazdu w miejscu awarii. Zbudowany został na nadwoziu FORD VAN TRANSIT. Jego cena to 330 000 zł netto (405 900 zł brutto).
Oba pojazdy są wyposażone w silniki spalinowe spełniające normę emisji spalin Euro 6.
Zakup pojazdów technicznych został zrealizowany w ramach projektu "Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska wraz z zakupem pojazdów technicznych", współfinansowanego ze środków UE w ramach programu Fundusze Europejskiej dla Kujaw i Pomorza 2021–2027 (dofinansowanie na poziomie 72% wydatków kwalifikowalnych).
Kolejne zakupy już w planach
Na tym nie koniec ekologicznych zakupów. 3 listopada 2025 r. uruchomiono dwa przetargi na zakup kolejnych autobusów: jednego autobusu elektrycznego z opcją zakupu jeszcze 15 takich samych pojazdów oraz ośmiu autobusów hybrydowych z opcją zakupu siedmiu kolejnych.
Zastosowanie prawa opcji jest opłacalne, bowiem z chwilą, gdy pozyskiwane są kolejne środki na zakupy, nie trzeba już organizować przetargów i czas dostaw jest krótszy. Tak było np. w przypadku przetargu na "elektryki" zakontraktowane w lutym br., gdzie była mowa o zakupie 10 autobusów z opcją zakupu 30 kolejnych.
Autobusy elektryczne planuje się kupić z dofinansowaniem unijnym, a hybrydowe ze środków własnych Gminy Miasta Toruń. Oferty w przetargach można składać do 4 grudnia br.
Nie tylko autobusy
Toruń inwestuje także w ekologiczną komunikację tramwajową. W ramach projektu "Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu" (współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027) planuje się:
- budowę nowej linii tramwajowej i nowej zajezdni w sąsiedztwie Motoareny w Strefie Toruń Zachód (trwa projektowanie),
- modernizacje kolejnych odcinków torowisk - w ciągu ul. Kościuszki od wysokości wejścia na posesję przy ul. Kościuszki 28-30 do wysokości ul. Olbrachta (prace w toku) i w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie od ul. Wschodniej do Pętli Elana, z wyłączeniem odcinka zmodernizowanego w 2014 r. (trwa projektowanie),
- utworzenie kolejnych zielonych przystanków,
- dostawę 4 nowoczesnych tramwajów PESA Swing. Pierwszy z nich dotarł już do Torunia na początku listopada. Obecnie przechodzi testy i konfiguracje, a po odbiorze technicznym będzie woził pasażerów.
Koszt całkowity projektu to 338 947 354,43 zł brutto (wydatki kwalifikowalne - niemal 272 mln zł), a wysokość dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - 225 mln zł. Termin realizacji całego projektu to 31 grudnia 2029 roku. Wnioskodawcą jest Gmina Miasta Toruń, a podmiotem, który zajmie się realizacją zadań - Miejski Zakład Komunikacji.
Ponadto, w ramach kolejnego projektu, zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe i niezbędna infrastruktura od ul. Ślaskiego do pętli Olimpijska. Zakupione też zostaną 3 kolejne pojazdy techniczne.
Łączna wartość projektów usprawniających toruńską komunikację miejską, które miasto planuje realizować w najbliższych latach przy wsparciu unijnych środków, to 560 369 238,43 zł, a wysokość dofinansowania wyniesie 372 523 824,18 zł.
Fot. Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu









