Miasto przymierza się do zakupu kolejnych, nowoczesnych tramwajów. 18 marca 2024 r. ogłoszono przetarg na zawarcie umowy ramowej na dostawę do 20 sztuk takich pojazdów dla toruńskiej komunikacji miejskiej.
Toruń stawia na ekologiczny transport miejski. W mieście powstają nowe linie tramwajowe, zielone przystanki, węzły przesiadkowe, modernizowane są torowiska. Istotną kwestią jest także zakup nowoczesnego taboru tramwajowego.
Obecnie Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu dysponuje 22 nowoczesnymi, niskopodłogowymi tramwajami PESA Swing (w tym 11 pięcioczłonowymi, sześcioma trójczłonowymi i pięcioma dwukierunkowymi). Z powodu wzrostu pracy przewozowej i powstaniu nowych linii tramwajowych po toruńskich torach ciągle jeżdżą stare Konstale, ale dzięki kolejnym zakupom nowoczesnych wozów obsługują one coraz mniej kursów i – w miarę pozyskiwania nowego taboru – będzie ich jeszcze mniej aż do całkowitego wyłączenia z eksploatacji. Warto w tym miejscu wspomnieć, że 18 spośród starych Konstali zostało kompleksowo zmodernizowanych.
Pierwsze nowoczesne tramwaje pojawiły się w Toruniu w 2014 i 15 roku. Było to 17 Swingów zakupionych w ramach projektu "Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego w Toruniu - BiT-City". Pięć kolejnych dotarło do naszego miasta na przełomie 2021 i 2022 r. Zakupiono je w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. Są to tramwaje 30-metrowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, pięcioczłonowe, niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring wizyjny, komputer pokładowy, WiFi, urządzenia do sprzedaży biletów, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków, monitory reklamowe. Zastosowane w nich rozwiązania techniczne pozwalają na oszczędzanie energii, z możliwością oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej. Istotną kwestią wartą zaznaczenia jest wysoki poziom bezpieczeństwa nowego taboru.
Wraz z nową perspektywą finansowa Unii Europejskiej pojawiła się szansa na zakup kolejnych tramwajów i Toruń chce ją wykorzystać. Dlatego 18 marca br. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji uruchomiło przetarg na zawarcie umowy ramowej na dostawę do 20 sztuk takich pojazdów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego.
Oferty można składać do 22 kwietnia br.
Zakup tramwajów planuje się sfinansować ze środków zewnętrznych, przy wsparciu unijnym: czterech pojazdów z programu „Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko”, a 15 z Krajowego Planu Odbudowy. Wniosek w ramach pierwszego z tych programów zostanie złożony w czerwcu br., a na drugi po ogłoszeniu konkursu, co planowane jest na przełom I i II kwartału br.
Gdy środki zostaną przyznane, zawarta wcześniej umowa ramowa umożliwi szybkie podpisanie umów wykonawczych na dostawę pojazdów. Ostatni, dwudziesty tramwaj może zostać kupiony, gdy pojawią się kolejne możliwości pozyskania dofinansowania.
Umowa ramowa będzie obowiązywała przez cztery lata od daty jej podpisania. Gdy środki zostaną przyznane i podpisane zostaną umowy wykonawcze, wykonawca będzie miał 24 miesiące na ich realizację od daty ich podpisania.
Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, urządzenia do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami. Nowością w stosunku do tramwajów, które ostatnio zakupiono, będzie wyposażenie tych nowych w zasobniki energii elektrycznej odzyskiwanej podczas hamowania.
Elektronika pojazdu służąca do zasilania układów napędowych ma bazować na nowoczesnych rozwiązaniach, np. wykorzystując układy elektroniczne zbudowane na węgliku krzemu o ogólnym wzorze SiC. Układy wykorzystujące materiały półprzewodnikowe bazujące na SiC są wykorzystywane tam, gdzie pożądana jest wysoka efektywność – niskie straty, wysoka częstotliwość przełączania, duża niezawodność oraz niewielkie wymiary w stosunku do układów bazujących na krzemie. Dzięki temu, że materiał ten dobrze odprowadza ciepło, urządzenia do zasilania tramwajów bazujące a SiC mają mniejsza wagę i rozmiary.
W przypadku wprowadzenia karty miejskiej w Toruniu nowe tramwaje będą wyposażone w terminale (kasowniki elektroniczne) do obsługi tego systemu.
fot. MZK w Toruniu