Dzięki sprzyjającej pogodzie nie słabnie tempo prac na budowie drugiego mostu w Toruniu.  Na placu,  gdzie wykonywane są prace związane ze scalaniem łuków przyszłej przeprawy, trwało spawanie styku środkowego łuku północnego.

Przygotowywano także pontony do najbardziej spektakularnej akcji  inwestycji - montażu łuków na podporach. Już dziś można mówić o rekordzie, jaki padnie na budowie mostu drogowego. Będą to bowiem najdłuższe przęsła mostu łukowego w Polsce. Każde z nich będzie miało po 270 m długości i 50 m wysokości (mierzonej od najwyższego punktu łuku do poziomu góry fundamentu podpory). Na potrzeby realizacji toruńskiej inwestycji zespół specjalistów opracował innowacyjny sposób montażu przęseł. Gotowe łuki mostu o łącznej masie ok. 5,5 tys. ton zostaną zwodowane przy użyciu holowników, następnie przetransportowane i wbudowane w miejsce docelowe na podpory stałe. W Polsce elementy o podobnych gabarytach i tonażu nie były nigdy wcześniej montowane! Termin montażu uzależniony jest jednak od odpowiedniego poziomu wody w Wiśle oraz stabilnej bezwietrznej pogody.

 

Na lewo- i prawobrzeżnej części placu budowy trwało szalowanie, betonowanie i zbrojenie płyty pomostu umieszczonego na wybudowanych wcześniej podporach estakady. Z kolei na estakadzie umieszczonej w ciągu ul. Żółkiewskiego  montowano wanty na stojącym tam pylonie. Ponadto montowano stalową konstrukcję pomostu oraz rdzenie kolejnej podpory pylonowej. Nie ustawały także prace w tunelu, gdzie zdejmowano szalunki stropowe oraz układano beton ochronny na tzw. płytach przejściowych.

 

Warto wiedzieć:

Do posadowienia podpór samego mostu zostało wbitych w grunt łącznie 1,5 tys. pali prefabrykowanych o wymiarach 40x40 cm. Kolejne 2,5 tys. pali potrzebnych było do ustabilizowania pozostałych obiektów inżynierskich, w tym podpór estakad nad terenami zalewowymi. Estakady lewobrzeżne opierają się na 18, a prawobrzeżne na 12 podporach. Do wykonania mostu i pozostałych obiektów inżynierskich na trasie wykorzystano dotychczas 14 tys. ton konstrukcji stalowej, 6,7 tys. ton stali zbrojeniowej i 51,8 tys. m3 betonu konstrukcyjnego.