W roku 2026 na remonty kapitalne toruńskich ulic wydamy o ponad 18 % więcej w stosunku do roku 2025, a na realizację Programu Budowy Dróg Lokalnych aż o ponad 47%. To będzie bardzo ciekawy rok na drogach. Wyremontowanych zostanie prawie 4 km ulic. Ruszy przebudowa ul. Olsztyńskiej. Zadbamy również o poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. 

Więcej niż w 2025 roku pieniędzy wydamy na bieżące naprawy ulic. Kontynuować będziemy prace projektowe m.in.  dla III i IV etapu Trasy Średnicowej Północnej, dla przebudowy placu Skalskiego, połączenia ulicy Zbożowej  z ul. Strobanda, mostu zachodniego, połączenia S-10 i dla obszaru tzw. Nowe Koniuchy.

- Ulic zakwalifikowanych do remontu mamy kilkadziesiąt, na łączną sumę ponad 40 mln zł. Nie mówię tu o inwestycjach, ale o ulicach które musimy poprawić, których nawierzchnia się zdekapitalizowała, więc te wybory nigdy nie są łatwe, ale wiemy w jaki sposób powinniśmy działać, bo dosyć solidnie przepracowaliśmy to z MZD w 2025 roku. Przypomnę to ulica Bydgoska, św. Józefa, bardzo długa ulica Kujawska, Kochanowskiego. W przyszłym roku chcemy zwiększyć angaż środków i jeszcze więcej tego typu lokalizacji modernizować. Kolokwialnie mówimy na to frezuj i lej, ale rzeczywiście  w ciągu 2-3 miesięcy mamy naprawdę nowiutkie nawierzchnie tych ulic. Mieszkańcy nie cierpią z powodu zbyt długo trwającego remontu i nie trzeba przy okazji przygotowywać dokumentacji inwestorskiej więc w ten sposób będziemy chcieli rok do roku realizować większą liczbę zadań – mówi prezydent Torunia Paweł Gulewski. – Szczególnie lewobrzeżanie będą ucieszeni. Okólna, cały odcinek od ulicy Podgórskiej do Łódzkiej, ponad 1,1 km, będziemy modernizować. Chcemy tam również zainwestować i zmodernizować istniejące skrzyżowanie Okólnej ze Strzałową w formie skrzyżowania o ruchu okrężnym więc powstaje nowy układ. Docelowo już myślimy w perspektywie przełomu roku 2026 i tak naprawdę w roku 2027 chcemy zmodernizować powierzchnię ulicy Podgórskiej. Cały ten układ zostanie więc zmodernizowany w ciągu dwóch lat. Będzie bezpieczniej, lepiej i spokojniej.

- Oczywiście ulica Olsztyńska to nasze największe zadanie w 2026 roku. 1900 metrów, dwa wiadukty konstrukcyjnie oddzielone, by umożliwić ciągły ruch. Zastanawiamy się czy utrzymać pełen ruch samochodowy, czy tylko osobowy. Wykonawca ma nam przedłożyć tymczasową organizację ruchu i będziemy to analizować wspólnie z mieszkańcami, Radami Okręgu i policją nad najlepszym rozwiązaniem. To jest duże wyzwanie i zadanie na 30 miesięcy, logistyczne bardzo trudne. Uważamy, że wykonawca mu podoła powiedział Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, Ireneusz Makowski.

Toruń nie zwalnia tempa. Rok 2025 obfitował w wiele inwestycji drogowych. Udało nam się zrealizować m.in. przebudowę Szosy Okrężnej i Drogi Krajowej nr  91 w rejonie ul. Strobanda.  Trwa budowa  Trasy Staromostowej, niebawem prace rozpoczną się na ul. Olsztyńskiej. Przygotowywana jest również dokumentacja dla  IV etapu Trasy Średnicowej, zachodniej przeprawy mostowej, połączenia południowej części miasta z S-10 oraz obszaru tzw. Nowe Koniuchy. 

Rok 2026 zapowiada się równie pracowicie. Na inwestycje drogowe w budżecie miasta na rok 2026 przeznaczono 80 mln zł, w tym: 

  • na remonty kapitalne dróg - 7,4 mln (6,27 mln zł w 2025 r.) , co oznacza wzrost o 18%
  • na Program Budowy Dróg Lokalnych - 14 mln zł (9,5 mln zł w 2025 r.), co oznacza wzrost o 47%
  • na bieżące naprawy - 8,8 mln zł (8,6 mln zł w 2025 r.), co oznacza wzrost o 3,1%
  • na elementy poprawy bezpieczeństwa - 800 tys. zł (800 tys. zł w 2025 r.) 
  • na oczyszczanie ulic 10,3 mln zł (10,3 mln zł w 2025 r.)

W budżecie zostały zarezerwowane środki na przygotowanie nowych zadań inwestycyjnych, w tym na

  • przygotowanie koncepcji przebudowy ul. Łódzkiej na odcinku od ul. Andersa do ul. Podgórskiej 
  • przygotowanie koncepcji budowy III etapu Trasy Średnicowej
  • włączenie Trasy Wschodniej od Pl. Daszyńskiego do Trasy Prezydenta Raczkiewicza 
  • projekt przebudowy Pl. Skalskiego 
  • przebudowę skrzyżowania ulic Polna/Forteczna 
  • przebudowę ronda Ugory-Watzenrodego 
  • budowę brakującego odcinka ul. Sieradzkiej wraz z obiektem na Strudze Lubickiej
  • połączenie ul. Zbożowej z ul. Strobanda 
  • drogę rowerową wzdłuż ul. św. Józefa (odcinek ul. Balonowa - ul. Grunwaldzka)
  • aktualizację dokumentacji dla budowy skrzyżowania w ciągu ul. Równinnej z linią kolejową nr 353 
  •  przebudowę DK91 od ul. Strobanda do granicy miasta wraz z bezkolizyjnym dojściem do peronu kolejowego Toruń-Katarzynka 
  • połączenie ul. Łódzkiej z terenem poligonu wojskowego wraz z łącznikiem/dojazdem do ul. Stawki Południowe
  • koncepcję rozbudowy ulic Kujawskiej i Dybowskiej - budowa ronda 
  • ul. Kociewską od ul. Polnej do Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów 
  • remont przejścia podziemnego na Placu Skarbka 
  • budowę ul. Osadniczej od ul. Glinieckiej na wschód 
  • budowę ul. Ciechocińskiej od ul. Rypińskiej do ul. Lipnowskiej 
  • budowę ul. Ugory od ul. Sadowej na północ 
  • przebudowę skrzyżowania ulic Polnej i Chełmińskiej

W ramach Programu Budowy Dróg Lokalnych zrealizujemy:

  • ul. Ładną od ul. Ślicznej do ul. Na Przełaj 
  • ul. Lipową na południe od ul. Platanowej 
  • sięgacze ul. Strzałowej do pos. 18-24b oraz 12-14b 
  • ul. Tokarzewskiego, Karaszewicza na całej długości (kontynuacja z 2025 r.) 
  • brakujący fragment ul. Nad Strugą 8-14 
  • ul. Batorego od ronda Bądkowskiego do ul. Polnej oraz na zachód pod zabudowę mieszkaniową (kontynuacja z 2025 r.)
  • ul. Pod Dębową Górą od ul. Grudziądzkiej w kierunku wschodnim (zadanie dwuletnie) 
  • ul. Sieradzka (kontynuacja z 2025 r.) na odcinku ul. Kłodzka – Struga Lubicka

Zostanie także opracowana dokumentacja dla ulic: 

  • Zimowej
  • Strzałowej (od ul. Stara Droga do ul. Dwernickiego) 
  • Dożynkowej od ul. Szczęśliwej na północ
  • Paluszyńskiego
  • Krajoznawczej
  • Kubusia Puchatka 
  • Złotej Rybki
  • Calineczki 
  • Przelotu
  •  Szczecińskiej
  • Skierniewickiej
  •  Gawędy 
  • Wiązowej

W 2026 roku zaplanowaliśmy remont ulic:

  • św. Faustyny od ul. Legionów do ul. Kozackiej 
  • Okólnej od ul. Podgórskiej do ul. Łódzkiej 
  • Krasińskiego od ul. Reja do ul. Kochanowskiego 
  • Gałczyńskiego od budowanej Trasy Staromostowej do ul. Morcinka 
  • Otłoczyńskiej od ul. Rudackiej w kierunku działek ROD Relax, Zacisze, Prząśniczka 
  • Żwirki i Wigury od ul. św Józefa do ul. Szosa Chełmińska 
  • Kościuszki od ul. Batorego w stronę ul. Świętopełka (jezdnia południowa) 
  • Podgórnej od Ronda Obrony Robotników do ul. Legionów 
  • Hallera od ul. Poznańskiej do ul. Kniaziewicza

W budżecie znalazły się również zadania dotyczące programu poprawy bezpieczeństwa:

  • budowa ronda na skrzyżowaniu ul. Okólnej z ul. Strzałową 
  • budowa wyniesionego skrzyżowania ul. Fasolowej z ul. Chabrową 
  • budowa wyniesionego przejścia dla pieszych na ul. Waryńskiego z Parku Glazja do sklepu Biedronka 
  • doświetlenie przejść dla pieszych - montaż 35 kompletów słupów
  • montaż radarowych wyświetlaczy prędkości przy ul. Turystycznej przed skrzyżowaniem z ul. Wieżową oraz przy ul. Kościuszki (2 sztuki)
  • budowa przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną – ul. Skłodowskiej-Curie

W przyszłym roku kontynuujemy rozbudowę i projektowanie dróg rowerowych

Zrealizujemy:

  • ciąg pieszo-rowerowy na ul. Konstytucji 3 Maja od Kosynierów Kościuszkowskich w stronę ul. Ligi Polskiej po stronie północnej 
  • drogę rowerową (łącznik) pomiędzy ul. Kujawską i ul. Dybowską (Opracujemy dokumentację dla nowych zadań:
  • drogi rowerowej przy ul. Andersa 1-5 
  • wielowariantowej koncepcji rowerowej, połączenie lewo i prawobrzeża Torunia w obrębie Placu Armii Krajowej i ul. Kujawskiej

W budżecie na 2026 rok zarezerwowano środki na budowę parkingów, zatok autobusowych i chodników. Zajmiemy się następującymi zadaniami:

  • uzupełnieniem drogi i chodnika w ul. Hubala do ul. Okólnej 
  • chodnikiem przy ul. Świętopełka na północ od szkoły Modern Academy
  • chodnikiem przy ul. Pająkowskiego - brakujący odcinek do skrzyżowania z ul. Targową
  • miejscami parkingowymi po północnej stronie ul. Przy Skarpie na wysokości nr 24-32
  • budową schodów wraz pochylnią na ul. Winnica 12
  • wybudowaniem brakującego odcinka chodnika wzdłuż ul. Na Przełaj (od skrzyżowania z ul. Sezamową do ul. Goplany)
  • chodnikiem wzdłuż ul. Wybickiego
  • parkingiem z płyt ażurowych przy ul. Batorego (przy szpitalu).

Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0