Polna, Szosa Chełmińska, drogi na osiedlu JAR - w kilku miejscach Torunia trwają duże inwestycje drogowe. 3 lipca 2017 r. tereny budowy oglądał prezydent Torunia Michał Zaleski. Towarzyszyli mu zainteresowani dziennikarze lokalnych mediów.

Na trasie objazdu znalazły się m.in. drogi, które powstają  na osiedlu JAR.  Tu zakres inwestycji jest duży, od budowy jezdni, po ścieżki rowerowe, chodniki, zatoki autobusowe i oświetlenie. Na odcinku od ul. Ugory do skrzyżowania z ul. Hubego na istniejącej jezdni powstają brakujące chodniki i ścieżka rowerowa, natomiast od skrzyżowania z ul. Hubego do skrzyżowania z ul. Watzenrodego /Strobanda wykonano chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie oraz jezdnię północną, jeszcze bez warstwy ścieralnej. Taki zakres prac jeśli chodzi o jezdnię jest konieczny z uwagi na dostawę materiałów do powstającego osiedla. Prace są również widoczne  na  skrzyżowania Watzenrodego/Strobanda, gdzie została wykonana nawierzchnia tymczasowa z masy bitumicznej. Z kolei na odcinku od Watzenrodego/Strobanda do zakresu prac zrealizowanego dwa lata temu została wykonana nawierzchnia bez warstwy ścieralnej wraz z pełną infrastrukturą

Na osiedlu Jar budowana jest również  ul. Hubego. Zostanie połączona z istniejącą infrastrukturą drogową za pomocą nawierzchni tymczasowej. Koszt robót budowlanych realizowanych na Jarze wynosi 3,5 mln. Termin ich zakończenia planowany jest na  30 września 2017 r. - Po stronie zachodniej została wykonana kanalizacja deszczowa, po stronie wschodniej budowana jest jezdnia. Tu zostanie wykonana pełna konstrukcja (wszystkie warstwy). Powstaną parkingi, chodniki jednostronne i oświetlenie - wyjaśnia Maciej Gozdowski, kierownik budowy PBDI S.A.

Z kolei Szosa Chełmińska jest rozbudowywana na odcinku  od Trasy Średnicowej Północnej do ul. Polnej (droga wojewódzka nr 553). W tej chwili trwają roboty kanalizacyjne i ziemne. Gotowy jest murek oporowy, który ma niwelować różnice wysokościowe m.in. w okolicach Mentoru.  

- Docelowo na Szosie Chełmińskiej będą dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, sygnalizacja świetlna na każdym przejściu dla pieszych i na skrzyżowaniu ulic Długiej/Żwirki  i Wigury. W ramach inwestycji powstanie  ścieżka rowerowa, chodniki, zatoki autobusowe - wylicza Tomasz Królak z ramienia firmy Skanska S.A.

Warto dodać, że wzdłuż zmodernizowanej drogi wykonawca nasadzi prawie 40 sztuk drzew i ponad 32 tys. krzewów. Roboty potrwają do końca maja 2018 roku, kosztują ponad 15,7 mln  zł.  

Największe zmiany widoczne są na ul. Polnej, której rozbudowa jest realizowana na odcinku od Fortu VII do ul. Szosa Chełmińska. Przebudowywany  odcinek ma długości 1,3 km . Zakres rzeczowy przewiduje wytyczenie nowego przebiegu jezdni i wykonanie nowej konstrukcji, wykonanie odcinka łączącego ul. Morycińskiego z ul. Orzechową, remont jezdni ul. Moryńciskiego na odcinku od skrzyżowania z ul. Polną do przedłużenia z ul. Jesienną, wykonanie pieszo-jezdni na odcinku od ul. Truskawkowej do ronda Morycińskiego-Polna, wykonanie ciągów pieszo-rowerowych, ścieżki rowerowej, zjazdów, zatok parkingowych, zatoki autobusowej, kanalizacji, przebudowę i uzupełnienie oświetlenia drogowego oraz elementów infrastruktury teletechnicznej.

- W tej chwili najwięcej prac wykonujemy na odcinku od Szosy Chełmińskiej do ul. Morycińskiego. Trwają tu roboty wodociągowe i przebudowa przejazdu kolejowego - mówi Marek Fijałkowski, kierownik budowy z firmy Starbag.

Roboty na Polnej kosztują ponad 6,3 mln zł i potrwają do  30 września 2017  r.