Miasto wychodzi naprzeciw handlowcom ze starówki. Od teraz będą oni mogli eksponować swoje towary na stojakach wystawionych przed sklepami.
- Umożliwienie handlowcom wystawiania towaru przed sklepami na terenie Zespołu Staromiejskiego to jedna z propozycji Zespołu ds. opracowania założeń i kierunków zmian, sposobów ich wdrażania oraz koordynacji działań w tym zakresie zmierzających do kompleksowego, sukcesywnego rozwoju Zespołu Staromiejskiego w zakresie rozwiązywania problemów oraz ożywiania społeczno-gospodarczego obszaru Starego Miasta – mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.
Po naradach Miejski Konserwator Zabytków oraz Dyrektorzy Toruńskiego Centrum Miasta i Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu ustalili, że towary można eksponować przed sklepami, ale wystawki mogą pełnić jedynie rolę reklamową towarów oferowanych w macierzystych sklepach i muszą spełniać określone wymogi.
- I tak formą wystawki reklamowej może być np. ażurowy stojak, wieszak, kosz bez zadaszenia, o wysokości maksymalnie do 1,5 m. lub potykacz o wysokości maksymalnie do 1,1 m. Wyklucza się pełne bryły prostopadłościanów, słupów lub walców. Wystawki mogą być zlokalizowane wyłącznie przed własnym sklepem i przed własną witryną, na powierzchni nie większej niż jeden metr kwadratowy, a przed sklepem może znajdować się jedynie asortyment, którym handluje się wewnątrz – dodaje prezydent Zaleski. - Czas ekspozycji towaru przed sklepem nie może być dłuższy niż godziny jego otwarcia. Ponadto wystawki reklamowe nie mogą stać na gładkich płytach chodnika ani utrudniać ruchu pieszego, zasłaniać widoczności lub powodować innych utrudnień, a w przypadku organizacji uroczystości lub innych imprez, muszą być usuwane.
To nie jedyna ostatnio inicjatywa, jaką miasto podjęło, by ułatwić przedsiębiorcom prowadzenie handlu na starówce. 21 lutego 2013 r. radni zgodzili się na uproszczenie procedur dotyczących handlu ulicznego w punktach małej gastronomii, ogródkach gastronomicznych, na jarmarkach, festynach i kiermaszach. Zmiany dotyczą także sprzedaży balonów, pamiątek i innych artykułów promujących Toruń na terenie Zespołu Staromiejskiego.
Wcześniej, żeby móc prowadzić np. ogródek gastronomiczny czy sprzedawać balony na terenie Zespołu Staromiejskiego, przedsiębiorca musi uzyskać trzy zezwolenia:
- Zgodę na prowadzenie handlu wydawaną na podstawie uchwały Rady Miasta Torunia i opłacie targowej oraz o zakazie handlu okrężnego
- Decyzję Miejskiego Zarządu Dróg na zajęcie pasa drogowego wydawaną na podstawie ustawy o drogach publicznych
- Decyzję Miejskiego Konserwatora Zabytków dot. pozwolenia na prowadzenie prac przy zabytku wydawaną na podstawie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Obecnie pierwsze z nich nie jest już potrzebne, co znacznie uprości przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie.
Zmiana ta wpisuje się w rekomendacje końcowe Projektu Restart w części dotyczącej uproszczenia procedur administracyjnych: Rekomendacja 3 – „Biznes na Starym Mieście”, pkt 6: „W sprawach administracyjnych dot. Starego Miasta, ze względu na specyfikę miejsca, konieczne jest uproszczenie miejskich procedur administracyjnych.”