Około 30 tys. uczniów i przedszkolaków 1 września 2025 r. edukację w toruńskich szkołach i przedszkolach.

W roku szkolnym 2025/2026 w 70 toruńskich jednostkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Miasta Toruń naukę rozpoczyna bądź kontynuuje łącznie 30 025 dzieci i młodzieży:

  • 4 426 przedszkolaków w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych, 
  • 13 692 w szkołach podstawowych, 
  • 7054 w liceach,
  • 3717 w technikach, 
  • 364 w szkołach branżowych.

W klasach pierwszych szkół podstawowych naukę rozpocznie 1673 dzieci. Dodać należy, że do toruńskich szkół i przedszkoli uczęszcza1452 uczniów z Ukrainy.

O stanie przygotowania toruńskiej oświaty na nowy rok szkolny rozmawiano 28 sierpnia 2025 r. w murach Szkoły Filialnej SP nr 4, zlokalizowanej przy ul. Grasera na osiedlu Jar. W tej placówce 1 września dzieci rozlegnie się prawdziwie pierwszy dzwonek. – W umowie zawartej między Gminą Miasta Toruń a spółką Balzola, która jest wykonawcą tej inwestycji, był określony termin oddania budynku na 1 października 2025 r. Chciałbym podziękować wykonawcy za to, że wszystko udało się zakończyć miesiąc szybciej, tak żeby dzieci od września zasiadły w szkolnych ławkach – podkreślił prezydent Paweł Gulewski. Oddany budynek to dopiero pierwszy etap całej inwestycji, który zgodnie z założeniem ma służyć uczniom klas I-III i oddziałom przedszkolnym. W planach jest drugi etap tworzący przestrzeń do nauki dzieci i młodzieży w klasach IV-VIII.

I tak w Szkole Filialnej SP nr 4 naukę rozpocznie 200 uczniów w 9 oddziałach - w 5 oddziałach klas I - 114 dzieci, w klasach II - 86 uczniów w  4 oddziałach, do  klasy III nie było chętnych. W budynku przy ul. Grasera 1 mieścić się będzie także 5 oddziałów Przedszkola Miejskiego nr 18, do których uczęszcza będzie uczęszczać 125 dzieci.

1 września 2025 roku to także początek dla pracowników w jednostkach oświatowych GMT w 2025/2026: 68 dyrektorów, 3252 nauczycieli oraz 1153 pracowników administracji i obsługi.

Jak co roku wakacje były także gorącym okresem w jednostkach oświatowych, gdzie intensywnie prowadzono prace remontowe i naprawcze. Wykorzystano czas, gdy uczniowie i nauczyciele przebywali na zasłużonym odpoczynku, aby zminimalizować zakłócenia w procesie dydaktycznym. Na przeprowadzenie remontów w placówkach oświatowych zarezerwowano kwotę 5 milionów złotych.

Najczęściej wykonywane prace remontowe w placówkach oświatowych to:

  •  remonty sanitariatów i szatni (PM 15, SP 4, SP 9, SP 15, SP 31, LO VII),
  • naprawy połaci dachowych i montaż klimatyzacji (PM 8, PM 12, PM 17, SP 4,  SP 18, SP 35, ZST, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna), 
  • malowanie i odnawianie powierzchni, naprawy i wymiany podłóg (m.in. Dom Harcerza, Młodzieżowy Dom Kultury), 
  • wymiana instalacji elektrycznej, instalacji przeciwpożarowej, modernizacja monitoringu (SP 16, ZSG-H, ZSPS i VII LO),
  • prace naprawcze związane z utrzymaniem infrastruktury sportowej (remont trybun, naprawy na basenach), 
  • utrzymanie terenu: naprawa chodników i nawierzchni, wymianę nawierzchni, dbałość o tereny zielone (ZSMEiE).

Zakończono realizację zadania związanego z dostosowaniem obiektu internatu ZSMEiE do przepisów przeciwpożarowych i zaleceń instytucji kontrolujących. Wciąż jeszcze trwają prace związane z modernizacją basenu w II LO oraz zespołów żywieniowych w SP 24, relokacją stołówki w ZS Muzycznych czy budową windy w SP nr 6. Wszystkie mają zakończyć się we wrześniu-październiku 2025 r. Gmina Miasta Toruń planuje także ogłoszenie postępowania na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji basenu przy SP 24. Wychodząc naprzeciw potrzebom osób z niepełnosprawnościami Gmina Miasta Toruń złożyła wniosek na dofinansowanie projektu „Dostępne pływalnie i zajęcia dla osób ze szczególnymi potrzebami w Toruniu”, który jest w trakcie oceny przez Instytucję Zarządzającą - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej. Pozwoli on na dostosowanie pływalni prowadzonych przez MOSiR: Aqua Toruń, Mini Aquapark oraz basenu przy Zespole Szkół Nr 26, Zespole Szkół Nr 19, Szkole Podstawowej nr 16 oraz Szkole Podstawowej nr 18 do potrzeb osób z różnymi typami niepełnosprawności. 

Rok szkolny 2025/2026 to także nowości wprowadzone w toruńskiej oświacie. Dużym ułatwieniem dla rodziców przedszkolaków, bardzo przez nich oczekiwanym, jest uruchomienie dziennika elektronicznego w przedszkolach miejskich. - Ułatwi on kontakt rodzica z nauczycielem, zapewni dostęp do informacji o zastępstwach w grupach, frekwencji dziecka w danym miesiącu, możliwość usprawiedliwienia nieobecności w aplikacji – podkreśla prezydent Paweł Gulewski. Dodatkowo od 1 września 2025 roku w dzienniku elektronicznym zostanie wdrożony nowy moduł „Opłaty”, który umożliwi automatyzację naliczania opłat za wyżywienie i pobyt dzieci w szkołach oraz przedszkolach. To nie koniec nowości w przedszkolach - w ramach wyprawki na przedszkolaka na każde dziecko w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych gmina przeznacza 100 zł na dziecko na semestr. Łącznie na rok 2025 zaplanowano ponad 900 tys. zł na zakup niezbędnych elementów wyposażenia wyprawki papierniczej (farby, kredki, ołówki, plasteliny, kartki).

Po 4 latach przywrócone zostały zawieszone zajęcia pozalekcyjne. W budżecie Wydziału Edukacji zaplanowanych zostało ponad 800 godzin zajęć pozalekcyjnych do realizacji w przedszkolach, szkołach podstawowych i ponadpodstawowych do końca 2025 r. Zajęcia te będą dostosowane do potrzeb dzieci i młodzieży, rozwijające pasje, hobbystyczne, profilaktyczne ale również przygotowujące dzieci i młodzież do udziału w konkursach i olimpiadach na różnych szczeblach. 

Gmina Miasta Toruń będzie kontynuować realizację programu DobreStany. – Ten program przeprowadzany był w klasach 6-8 oraz w szkołach ponadpodstawowych. Teraz wychodzimy naprzeciw sugestiom rodziców i badaniem obejmiemy dzieci w wieku przedszkolnym oraz w klasach 1-5, a także ich  rodziców i nauczycieli. To badanie zamierzamy rozpocząć od października 2025 r. Podobnie jak w pierwszym etapie zapytamy uczniów, rodziców i nauczycieli o to jakiej pomocy w zakresie zdrowia psychicznego potrzebują najbardziej, jakie trudności w tym obszarze napotykają i co mogłoby wpłynąć na szeroko rozumiany  dobrostan uczniów, rodziców i nauczycieli związanych z tą grupą wiekową – mówiła Dagmara Zielińska, zastępczyni prezydenta miasta. W tej edycji badania szczególna uwaga zostanie zwrócona na temat neuroróżnorodność i neuroatypowość w szkole. Jak podkreśliła Dagmara Zielińska, do tej pory z usług Centrum Rozwoju i Terapii w ramach Programu DobreSTany ze wsparcia skorzystało 427 osób. 

W toruńskich placówkach oświatowych prowadzonych jest wiele programów profilaktycznych:

  • „Mądre Głowy” – Fundacja UNAWEZA – program profilaktyczny dotyczący promocji zdrowia psychicznego, poczucia wartości i sprawczości realizowany przez Szkołę Podstawową nr 3,
  • „Rehabilitacja 25PLUS” – program realizowany przez Zespół Szkół nr 19 i Zespół Szkół nr 26 – warsztaty terapii zajęciowej dla absolwentów szkół, którzy w okresie 12 miesięcy nie uzyskali wsparcia w innej instytucji (6 godzin codzienne, rehabilitacja ogólnorozwojowa, zajęcia specjalistyczne, pracownie, basen itd.),
  • „Program za życiem” – ZS 19 – realizuje od urodzenia do rozpoczęcia klasy 1 – WWR, 
  • „Ośrodek Wsparcia i Testów” – ZS26 – jedyna w województwie kuj.- pom. wypożyczalnia sprzętu dla osób z niepełnosprawnościami (koncentratory tlenu, okulary VR, wózki, podnośniki, instruktaż, pokaz, szkolenia itd.),
  • „Szkoła Myślenia Pozytywnego” – SP17, SP28, SP34 -  program ogólnopolski – promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży,
  •  „Cyberprzemoc i cyberbezpieczeństwo” – zajęcia profilaktycznych realizowane w szkołach ponadpodstawowych.

Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0