Od dziś torunianie, którzy mieszkają w domach jednorodzinnych lub lokalach bez zarządu wspólnoty, znajdować będą w swoich skrzynkach pocztowych ulotki informujące o konieczności wypowiedzenia umowy za odbiór śmieci.

Pierwsze ulotki otrzymali dziś mieszkańcy osiedli Wrzosy, Podgórz i Rudak. Akcja rozwożenia ulotek przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania będzie trwała do przyszłego wtorku. Ulotki będą również dostępne w biurze obsługi klienta w Miejskim Przedsiębiorstwie Oczyszczania i Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia.

Ulotki są wstępem do kampanii informacyjnej związanej z nowymi zasadami gospodarki odpadami. Kampania zainaugurowana będzie podczas rozpoczynających się 25 lutego 2013 roku corocznych spotkań prezydenta Torunia Michała Zaleskiego z mieszkańcami.

Ulotki otrzymają właściciele domów jednorodzinnych oraz współwłaścicieli budynków i lokali mieszkalnych bez zarządu wspólnoty, ponieważ to oni muszą formalnie, pisemnie, wypowiedzieć dotychczasową umowę za odbiór odpadów (w imieniu mieszkańców spółdzielni zrobią to ich zarządy, a w imieniu wspólnot mieszkaniowych - ich zarządcy.) Obowiązek wypowiedzenia dotychczasowej umowy na wywóz śmieci wynika ze zmiany ustawy z  13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. 2012, poz. 391 z późn. zm.), którą parlament polski przyjął 27 lipca 2011 roku.

- Już teraz rozpoczynamy informowanie torunian o konieczności wypowiedzenia umowy na wywóz odpadów, ponieważ chcemy zapobiec sytuacji, w której nasi mieszkańcy mieliby płacić podwójnie za odbiór śmiecitłumaczy odpowiedzialny za gospodarkę odpadami zastępca prezydenta Torunia, Zbigniew Fiderewicz. – Od 1 lipca 2013 roku, zgodnie z nowymi zapisami ustawy, gmina przejmuje obowiązek odbioru i zagospodarowania odpadów, dlatego konieczne jest wypowiedzenie umowy z dotychczasową firmą wywozową. W przeciwnym razie za wywóz śmieci zapłacimy podwójnie: na rzecz firmy wywozowej oraz gminy.

Umowę z firmą wywozową należy wypowiedzieć w taki sposób, aby jej ważność kończyła się w dniu 30 czerwca 2013r. - Ponieważ okres wypowiedzenia, niezależnie od rodzaju umowy, trwa zazwyczaj trzy miesiące, nie okładajmy tego na ostatnią chwilęradzi prezydent Fiderewicz.

W dostarczanej mieszkańcom ulotce znajdzie się również istotna informacja o obowiązku złożenia deklaracji dotyczącej wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami przez właścicieli nieruchomości. Wzór deklaracji oraz wysokość stawek poznamy podczas jednej z najbliższych sesji Rady Miasta Torunia. Odpowiednie druki będzie można pobrać w punktach informacyjnych Urzędu Miasta Torunia, w Wydziale Gospodarki Komunalnej UMT oraz ze strony www.torun.pl. Podpisaną przez uprawnioną osobę deklarację trzeba będzie dostarczyć do Urzędu, gdzie wyznaczeni urzędnicy sprawdzą jej poprawność.

- Zapraszamy mieszkańców do nas, do Wydziału Gospodarki Komunalnej, na ul. Legionów 220. Wyjaśnimy wątpliwości, odpowiemy na wszelkie pytania. Mamy ekipę fachowców, którzy chętnie pomogą również wypełniać deklaracjezapewnia Marcin Kowallek, dyrektor Wydziału. – Można do nas pisać na adres: wgk@um.torun.pl lub telefonować. Informacji udzielają: Monika Szymczak tel. 56 623 70 85, Iwona Czyżniewska tel. 56 623 71 01, Radosław Tyczyński tel. 56 623 71 02 i Maciej Cichy tel. 56 623 71 03. Zapraszam również na stronę www.torun.pl, gdzie w zakładce „Gospodarka odpadami” znajdują się kompletne, zawsze aktualne informacje na ten temat.

Gmina Miasta Toruń, jak wiele innych gmin w Polsce, nie określiła dotąd metody naliczania stawek za wywóz odpadów. Toruń czekał bowiem na przyjęcie zgłoszonych przez Senat zmian do ustawy, mających polegać na możliwości łączenia różnych sposobów ustalania stawki. O wyborze metody określania opłat Rada Miasta Torunia dyskutować będzie na jednej z najbliższych sesji.