Nowoczesne, z hybrydowym napędem, przyjazne dla środowiska, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, biletomaty, monitoring, klimatyzację i WiFi – cztery kolejne, nieskoemisyjne autobusy przybędą w taborze toruńskiej komunikacji miejskiej. 27 czerwca 2024 r. Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris.
- Bardzo ważna chwila, bo jesteśmy konsekwentni. Tak samo Miejski Zakład Komunikacji oraz nasi partnerzy, którzy dostarczają nam ekologiczny tabor. Od kilkunastu lat ten tabor, zarówno tramwajowy, jak i autobusowy, modernizujemy, wymieniamy na coraz bardziej komfortowy, lepszy oraz przyjazny środowisku naturalnemu - mówi prezydent Torunia Paweł Gulewski. - W ciągu ostatnich lat udało nam się pozyskać 15 autobusów o napędzie hybrydowym i 10 elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Dzisiaj podpisujemy umowę na kolejne autobusy hybrydowe, co jest konsekwentną polityką, która ma za zadanie nie tylko modernizować stary tabor, ale wychodzić naprzeciw zero- i niskoemisyjności, a co za tym idzie – ekologii. Życzę mieszkańcom Torunia, aby jak najszybciej się u nas pojawiły i zaczęły wozić pasażerów.
Przetarg na zakup czterech autobusów hybrydowych i dwóch pojazdów technicznych (na wymianę za wyeksploatowane pojazdy gospodarcze) ogłoszono 22 marca br. Stanęła do niego jedna firma – Solaris Bus&Coach sp. z o.o. na kwotę 7.961.175,00 zł brutto (za autobusy i pojazdy techniczne łącznie). Jednostkowa cena brutto autobusu wyniesie prawie 1,9 mln zł brutto.
- Autobusy będą 12-metrowe, z napędem hybrydowym, przystosowane dla osób niepełnosprawnych, niskopodłogowe, wyposażone zgodnie z toruńskim standardem, tj. między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej, urządzenia do sprzedaży biletów, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika – wylicza prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Będą to pojazdy typu „mild hybrid”, gdzie silnik diesla współpracuje z modułem elektrycznym, odzyskując energię z hamowania bezpowrotnie traconą w autobusach z tradycyjnym napędem. Odzyskana energia gromadzona jest w ultrakondenstaorach. Pojazd wykorzystuje tę energię do zasilania urządzeń na pokładzie oraz pracy układu start/stop, co pozwala na oszczędność paliwa na poziomie nawet do kilkunastu procent w stosunku do tradycyjnych napędów. Dodatkowo układ start/stop znacznie zmniejsza emisję spalin do atmosfery. Jest to szczególnie zauważalne na przystankach - tzw. „cichy przystanek” - kiedy pasażerowie mogą wsiadać do pojazdu lub z niego wysiadać w ciszy, gdyż silnik wówczas nie pracuje.
Nowe „hybrydy” mają trafić do Torunia w terminie do 12 miesięcy od daty podpisania umowy, czyli pod koniec czerwca 2025 r. Zakup będzie finansowany ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.
- Jest mi niezmiernie miło, że dostarczymy kolejne autobusy dla Torunia. Nasza współpraca trwa już od kilkunastu lat i jest to dobra współpraca. MZK to bardzo wymagający klient, a my potrafimy sprostać tym wymaganiom. Co ważne, w Toruniu widać szerokie wsparcie miasta dla nowoczesnej komunikacji, a ta jest oczywiście dla mieszkańców. Dziękujemy za zaufanie i na pewno go nie zawiedziemy – mówi Dyrektor Sprzedaży Krajowej Solaris Bus&Coach sp. z o.o. Andrzej Sienkiewicz.
Nowe autobusy dołączą do floty 15 toruńskich autobusów hybrydowych. Pierwszy taki pojazd, marki Solaris, pojawił się w Toruniu w lipcu 2015 r. Następnie, pod koniec roku 2018, pasażerów zaczęły wozić hybrydowe MAN-y, których 14 sztuk kupiono w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu - BiT - City II” współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Toruń dysponuje także 10 autobusami elektrycznymi. Sześć takich pojazdów, wraz z infrastrukturą do ich ładowania (trzy tzw. ładowarki wolne stanęły na terenie zajezdni autobusowej, a trzy ładowarki szybkie, pantografowe, po jednej na pętli na pl. św. Katarzyny, Uniwersytet, i Rubinkowo II) pojawiło się w Toruniu pod koniec maja 2022 r. w ramach wspomnianego już projektu "Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II". Cztery kolejne "elektryki" i ładowarki dotarły do Torunia w maju 2023 r. Pojazdy oraz infrastrukturę do ich ładowania (dwie podwójne ładowarki tzw. „wolne” na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów) zakupiono dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wszystkie zakupy taboru czynione są z dużą dbałością o ekologię i środowisko naturalne. Każdy zakupiony w ostatnich latach autobus o napędzie spalinowym musi spełniać aktualnie najsurowsze normy dotyczące emisji spalin, w tym zwłaszcza dotyczące redukcji emisji cząstek stałych czy tlenków azotu. Obecnie miejski przewoźnik dysponuje 148 autobusami: 44 autobusami MAN (w tym 14 hybrydowych), 99 autobusami Solaris (w tym 10 elektrycznymi, jedną hybrydą, trzema CNG) i pięcioma autobusami Ursus. Ponadto w skład taboru wchodzą dwa zabytkowe jelcze oraz autobus nauki jazdy.
W miarę możliwości pozyskiwania środków zewnętrznych tabor jest sukcesywnie wymieniany. Miasto inwestuje przede wszystkim w rozwiązania ekologiczne, przyjazne środowisku, dbając jednocześnie o komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Każdy nowo kupowany autobus jest wyposażony m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB, system detekcji pożarów. Są to zawsze pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Aktualnie 100% autobusów wyposażonych jest w elektroniczne tablice informacyjne, 100% w monitoring, ponad 83% w automat biletowy, 100% to autobusy niskopodłogowe. Tych udogodnień nie mają tylko dwa zabytkowe jelcze i pojazd nauki jazdy.
Toruń ma w planach dalsze zakupy ekologicznych autobusów miejskich i złożył kolejny wniosek w programie dofinansowującym zakup taboru zeroemisyjnego, w tym na 25 autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Zielony Transport Publiczny 3.0) oraz 10 autobusów elektrycznych z infrastrukturą z programu unijnego Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza. Postępowanie przetargowe na zakup 10 „elektryków” z opcją zakupu maksymalnie 30 kolejnych o takich samych parametrach jest w toku, w przetargu wpłynęła jedna oferta – firmy Solaris – na kwotę 125.952.000,00 zł brutto (za maksymalny zakres). Czekamy na przyznanie zewnętrznego dofinansowania.
Zdjęcia: © UMT 2024, autor: Małgorzata Litwin, licencja: CC BY-NC 4.0, (autobusy: MZK),