Starań o kolejne, nowe, ekologiczne autobusy dla Torunia ciąg dalszy. 17 grudnia 2025 r. otwarto oferty w przetargu na zakup ośmiu autobusów hybrydowych z opcją zakupu siedmiu kolejnych. Stanęła do niego - jako jedyna - firma Solaris Bus&Coach sp. z o.o. 

Miasto Toruń, za pośrednictwem Miejskiego zakładu Komunikacji, dba o rozwój ekologicznego taboru. W listopadzie do Torunia dotarło 10 nowych autobusów elektrycznych, które już wożą pasażerów. To pierwsza partia z zamówionych 40 sztuk. „Elektryki” zakupiono z unijnym dofinansowaniem. Pozostałych 30 pojawi się w Toruniu w I kwartale przyszłego roku.

To nie koniec autobusowych zakupów. 3 listopada br. uruchomiono postępowanie przetargowe na dostawę ośmiu autobusów hybrydowych z opcją zakupu siedmiu kolejnych. Do przetargu stanęła jedna firma, Solaris Bus&Coach sp. z o.o., z ofertą ponad 30,1 mln zł brutto za całość zamówienia, czyli za 15 pojazdów.

Oferta zostanie sprawdzona pod względem formalnym i merytorycznym.

Zakup planuje się sfinansować ze środków własnych Gminy Miasta Toruń.

Zgodnie ze specyfikacją przetargową, nowe „hybrydy” mają być 12-metrowe, przystosowane dla osób z niepełnosprawnością, niskopodłogowe, wyposażone między innymi w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, system informacji pasażerskiej, urządzenia do sprzedaży biletów, w tym biletów elektronicznych i obsługi Karty Miejskiej JO, klimatyzację, WIFI, ładowarki USB oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory silnika. Będą też wyposażone w osiem systemów związanych z bezpieczeństwem – m.in. martwe pole z prawej strony, system pomiaru ciśnienia w kołach, rozpoznawanie znaków drogowych, przeszkód przed autobusem, zmęczenia kierowcy, migania tylnych świateł i bezpieczeństwa cyfrowego.

Będą to pojazdy typu „mild hybrid”, tak jak te z ostatniej dostawy czterech „hybryd”, która miała miejsce w czerwcu tego roku. Oznacza to, że silnik diesla współpracuje w nich z modułem elektrycznym w trybie „mild hybrid”, odzyskując energię, która w  autobusach z tradycyjnym napędem jest tracona bezpowrotnie.  Odzyskana energia gromadzona jest w ultrakondenstaorach. Pojazd wykorzystuje tę energię do zasilania urządzeń na pokładzie oraz pracy układu start/stop, co pozwala na oszczędność paliwa na poziomie nawet do kilkunastu procent w stosunku do tradycyjnych napędów. Dodatkowo układ start/stop znacznie zmniejsza emisję spalin do atmosfery. Jest to szczególnie zauważalne na przystankach (tzw. „cichy przystanek”), kiedy pasażerowie mogą wsiadać do pojazdu lub z niego wysiadać w ciszy, gdyż silnik wówczas nie pracuje.

Na tym Toruń nie poprzestaje. Jak już wspomniano, czeka na dostawy 30 „elektryków” zakontraktowanych w lutym br., a w toku jest postępowanie przetargowe na zakup kolejnych takich wozów – jednego z opcją zakupu jeszcze 15. Oferty można składać do 30 grudnia br.

Zastosowanie prawa opcji jest opłacalne, bowiem z chwilą, gdy pozyskiwane są kolejne środki na zakupy, nie trzeba już organizować przetargów i czas dostaw jest krótszy. Tak było np. w przypadku przetargu na „elektryki” zakontraktowane w lutym br., gdzie była mowa o zakupie 10 autobusów z opcją zakupu 30 kolejnych.

Przypomnijmy, że pierwszy autobus hybrydowy pojawił się w Toruniu w 2015 r., a w następnych latach przybyło ich jeszcze 18 (ostatnie cztery w czerwcu br.).

Fot. © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0