Gmina Miasta Toruń otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 225 mln złotych na realizację przez MZK projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”. Dzięki temu powstanie nowa zajezdnia tramwajowa, nowa linia tramwajowa, zmodernizowane zostaną stare torowiska, a także zakupione nowe tramwaje i pojazdy techniczne.
- Kiedy pojawiają się środki zewnętrzne to z punktu widzenia takich miast, jak Toruń, które mają potencjał do tego, żeby poprawiać codzienne funkcjonowanie mieszkańców, kluczowe jest dobre przygotowywanie wniosków. Te wszystkie montaże finansowe projektów nie byłyby możliwe bez zespołów ludzi, którzy przygotowują te wnioski, począwszy od analizy potrzeb mieszkańców poprzez to, na co środki mają być przeznaczone, a także poprzez wyszukiwanie nieoczywistych źródeł finansowych takich, jak budżet państwa. Dlatego w tym miejscu chcę serdecznie pogratulować Panu Prezydentowi i jego zespołowi, a także Radzie Miasta Torunia za gotowość do poszukiwania pieniędzy i skuteczność w tym – podkreśla Zastępca Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Grzegorz Karpiński.
Toruń jest 11 miastem, które podpisało umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027- mówi zastępca Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Sylwii Cieślak – Wilk:
- Na cały nabór przeznaczona była kwota 7,8 mld złotych. Do tego naboru zgłoszono 93 projekty. Oceniliśmy już przeszło 66 z nich i już wiemy, że 60 projektów pozyska dofinansowanie. Podpisaliśmy już 10 umów, Państwa jest 11, jesteście więc w czołówce. Dobra aplikacja zapewniła Państwu dofinansowanie unijne w wysokości 225 mln złotych, przy wartości projektu wynoszącej blisko 339 mln złotych.
- To wsparcie finansowe dla Gminy Miasta Toruń jest bardzo ważne. Cały konstrukt dotyczący możliwości skorzystania z tych środków jest krytyczny dla nas, bo żeby nie to źródło dofinansowania, żeby nie współpraca z CUPTem tych inwestycji by po prostu nie było, albo byłyby realizowane w znacznie okrojonej skali. Chcę powiedzieć, że ta inwestycja jest ważna dla naszego miasta nie tylko w kontekście rozwoju transportu publicznego, ale rozwoju całego miasta – mówi Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia.
- Na naszych oczach dzieje się historia. Te projekty, o których mówimy to tak naprawdę spełnienie marzeń pokoleń. Dzięki owocnej pracy wielu osób do Torunia od jakiegoś czasu naprawdę spływa deszcz pieniędzy. Dziękuję ministrowi Karpińskiemu i Pani Dyrektor CUPT za to, że pozytywnie patrzycie na nasze dobrze przygotowane wnioski. Szczególnie chciałbym pogratulować Panu Prezydentowi, bo odwaga i patrzenie z taką wizją strategiczną na miasta jest ważne. W imieniu swoim i Rady Miasta Torunia dziękuję za owocną współpracę – podkreśla Łukasz Walkusz, Przewodniczący Rady Miasta Torunia.
O tym, co dokładnie zostanie zrealizowane w ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu” mówi Zbigniew Wyszogrodzki, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu:
- Przybliżamy komunikację publiczną do jeszcze bardziej ekologicznego obrazu. Będzie ona funkcjonowała sprawniej, z większą częstotliwością i z mniejszym obciążeniem dla środowiska. W ramach tego zadania będziemy realizowali 7 podstawowych zadań: budowę nowej zajezdni tramwajowej, która w przyszłości zostanie rozbudowana także o część autobusową, budowę nowej linii tramwajowej (od pętli Motoarena na zachód Torunia), modernizację torowisk przy ul. Kościuszki i Skłodowskiej-Curie, zakup 4 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów i 3 pojazdów technicznych, a także zazielenienie przystanków w 10 lokalizacjach. Dzięki tym wszystkim zadaniom w 2029 r. będziemy mieli co najmniej 26 niskopodłogowych tramwajów, nową zajezdnię i ponad 80 5 nowych bądź zmodernizowanych torowisk tramwajowych.
Fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0
O PROJEKCIE FEnIKS
Wniosek o dofinansowanie został złożony 27 czerwca 2024 roku.
Wnioskodawcą jest Gmina Miasta Toruń, a podmiotem, który zajmie się realizacją, jest Miejski Zakład Komunikacji.
30 kwietnia 2025 roku wniosek został zatwierdzony i wybrany do dofinansowania.
Celem głównym przedsięwzięcia jest zwiększenie wykorzystania niskoemisyjnego transportu miejskiego w Toruniu poprzez rozwój i integrację systemów publicznego transportu zbiorowego w mieście, prowadzące do zwiększenia udziału osób korzystających z komunikacji miejskiej, a więc zmniejszenia zatłoczenia motoryzacyjnego w mieście, poprawa płynności ruchu, ograniczenie negatywnego wpływu transportu na środowisko oraz poprawa komfortu obsługi pasażerów.
Odbiorcami projektu są mieszkańcy Torunia i okolicznych gmin oraz licznie odwiedzający miasto turyści/goście.
Termin realizacji całego projektu: do 31 grudnia 2029 roku.
ZADANIA PROJEKTU
1. Budowa zajezdni tramwajowej
Nowa zajezdnia będzie zlokalizowana w zachodniej części Torunia (w tzw. Strefie Toruń-Zachód, która została wskazana w kierunkach rozwoju przestrzennego Torunia na lata 2024-2029+), tuż przy granicy miasta, na przedłużeniu ul. Łukasiewicza (pomiędzy Castoramą a lotniskiem), na terenie o powierzchni ok. 11,5 ha. Obszar ten nie był zurbanizowany, nie było na nim zabudowy mieszkalnej czy usługowej.
Dojazd drogowy do nowej zajezdni zostanie zapewniony od wschodu od ul. Łukasiewicza (w korytarzu planowanej w przyszłości trasy średnicowej).
Nowa baza tramwajowa ma na celu usprawnienie procesu obsługi zwiększającej się liczby nowoczesnego taboru tramwajowego. Będzie energooszczędna, planuje się zastosowanie w niej odnawialnych źródeł energii, jej magazynowanie i dalsze wykorzystanie. W zajezdni będzie funkcjonował system retencji wód opadowych, a w myjni zastosowany zostanie zamknięty obieg wody, dzięki czemu znacznie zmniejszy się jej zużycie.
W ramach zadania wykonane zostaną:
- układ torowy,
- hala naprawcza,
- hala odstawcza,
- wewnętrzny układ drogowy oraz drogi dojazdowe,
- infrastruktura techniczna,
- przebudowy kolidującego uzbrojenia terenu,
- budynek obsługi zajezdni,
- urządzenie pozostałych terenów,
- wyposażenie zajezdni zapewniające sprawną i kompleksową obsługę taboru tramwajowego.
Docelowo planuje się, że zajezdnia tramwajowa obsługiwać będzie 70 pojazdów.
Wstępna szacowana wartość budowy zajezdni tramwajowej to ok. 130,5 mln zł netto/160,5 mln zł brutto, z czego ok. 108,3 mln zł ma stanowić dofinansowanie.
Umowa na projektowanie podpisana 8 maja br.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2029.
2. Budowa nowej linii tramwajowej od pętli Motoarena na zachód Torunia
Inwestycja obejmuje budowę dwutorowej linii łączącej pętlę „Motoarena” z nową zajezdnią tramwajową o długości ok. 3500 mtp. oraz trzech zespołów przystanków tramwajowych.
Nowa linia tramwajowa od pętli Motoarena pobiegnie wzdłuż ulicy Pera Jonssona w bezpośrednie otoczenie Motoareny Toruń im. Mariana Rosego. Następnie skręci na północny-zachód i wzdłuż planowanej drogi wschód-zachód w ciągu ulicy Ignacego Łukasiewicza dotrze do planowanej w ramach Zadania 1 nowej zajezdni tramwajowej.
Umowa na projektowanie podpisana 8 maja br.
Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2029.
Na zaprojektowanie nowej zajezdni tramwajowej i linii tramwajowej wykonawca będzie miał 16 miesięcy od daty podpisania umowy, a zajezdni autobusowej - 20 miesięcy.
Ogłoszenie postępowania na roboty budowalne planowane jest w IV kwartale 2026 r.
Zakończenie realizacji planuje się w II kw. 2029 r.
Wstępna szacowana wartość budowy linii tramwajowej to ok. 48,5mln zł netto/59,6 mln zł brutto, z dofinansowaniem ok. 40 mln zł.
3. Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ciągu ul. Kościuszki
Zadanie obejmuje modernizację torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ul. Kościuszki na odcinku ok 0,6 km (1215 mtp), od wysokości wejścia na posesję przy ul. Kościuszki 28-30 do wysokości ul. Olbrachta.
W ramach zadania planowane są: budowa zielonego torowiska, budowa nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej takiej jak m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci (w zakresie niezbędnym do poprawnej realizacji zadania). Prowadzone prace inwestycyjne skutkować będą poprawą funkcjonowania i wzrostem bezpieczeństwa komunikacji tramwajowej na odcinku objętym inwestycją.
- wybór wykonawcy (Trakcja S.A.) nastąpił 14 kwietnia 2025 r.
- koszt – 11 102 352,19 zł netto/13 655 893,19 zł brutto.
Realizacja robót budowlanych: 2025-2026
4. Modernizacja torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą w ciągu ul. M. Skłodowskiej-Curie
Zadanie obejmuje modernizację ok. 1 960 mtp. torowiska tramwajowego wraz z niezbędną infrastrukturą. Prowadzone prace inwestycyjne skutkować będą poprawą funkcjonowania i wzrostem bezpieczeństwa komunikacji tramwajowej na odcinkach od ul. Wschodniej do Pętli Elana, z wyłączeniem odcinka zmodernizowanego w 2014 r.
W ramach zadania planowana jest:
- budowa nowego torowiska wykonana w technologii zielonego torowiska,
- budowa nowej sieci trakcyjnej oraz modernizacja infrastruktury towarzyszącej (m.in. wiaty, ścieżki rowerowe, chodniki, jezdnie, sieci - w zakresie niezbędnym do poprawnej realizacji zadania).
Prace budowlane będą realizowane w latach 2027-2028.
5. Zakup czterech nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów
28 sierpnia 2024 r. podpisano umowę z firmą PESA z Bydgoszczy na dostawę czterech niskopodłogowych tramwajów wraz z dostawą specjalistycznego wyposażenia obsługowego i pakietu eksploatacyjno-naprawczego.
Nowe tramwaje będą ok. 30-metrowe, z całkowicie niską podłogą, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, terminale do obsługi karty miejskiej, kasowniki, WiFi, łącza USB, system zapowiedzi głosowych i wizualnych przystanków oraz system zliczania pasażerów, przystosowane dla osób o specjalnych potrzebach, m.in. niepełnosprawnych, starszych, rodziców z wózkami.
Realizacja zamówienia nastąpi do 28 czerwca 2026 r. Wykonawca zadeklarował jednak dostawę taboru przed wyznaczonym terminem umownym.
6. Zakup trzech pojazdów technicznych usprawniających obsługę infrastruktury torowo-sieciowej oraz funkcjonowania taboru tramwajowego, tj.:
- wózka manewrowo-szynowego dwudrogowego z przeznaczeniem do przetaczania pojazdów tramwajowych i wózków tramwajowych,
- pojazdu techniczno-ratunkowego do 3,5 tony wraz z wyposażeniem dla zapewnienia sprawnej obsługi infrastruktury torowo-sieciowej – agregat prądotwórczy, kompresor, dodatkowo agregat spawalniczy na przyczepie;
- pojazdu techniczno-ratunkowego do 3,5 tony z przeznaczeniem do obsługi tramwajów i służącego do wsparcia technicznego działań ratunkowych i do dostaw w przypadku kolizji, awarii lub wypadków.
W sierpniu 2025 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na dostawę pojazdów, dostawy: 2026.
7. Utworzenie zielonych przystanków w 10 lokalizacjach.
Prace przy przystankach obejmą nie tylko ich zagospodarowanie zielenią, ale także wymianę m.in. wiat, wygrodzeń oraz – na wybranych platformach - montaż biletomatów.
W 2025 r. uruchomione zostanie postępowanie przetargowe na realizację zadania, okres realizacji robót budowlanych: 2026.
>>Więcej informacji o projekcie: https://torun.pl/pl/rozwoj-ekologicznej-komunikacji-miejskiej-w-toruniu
