Już w przyszłym roku na wolne miejsca parkingowe w Toruniu będą kierowały nas 22 inteligentne tablice informacyjne. Umowę w tej sprawie podpisał 8 października 2021 r. prezydent Torunia Michał Zaleski oraz Wiceprezes Zarządu Sprint SA Waldemar Matukiewicz.
Przez najbliższe pół roku wykonawca – Sprint SA – zajmie się zaprojektowaniem całego systemu tak, żeby jak najlepiej służył mieszkańcom Torunia i turystom. Następnie, w przeciągu 3 miesięcy, dostarczy i zamontuje całą potrzebną infrastrukturę, czyli m.in. czujniki sprawdzające zajętość miejsc i tablice. Całość zająć ma 9 miesięcy - termin realizacji wyznaczono na lipiec 2022 r.
System obejmie 725 miejsc parkingowych znajdujących się w otulinie Zespołu Staromiejskiego:
- 679 dla samochodów osobowych,
- 38 dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami,
- 8 autokarowych.
Projekt przygotowany przez Sprint będzie też z góry zakładał możliwość rozszerzenia monitoringu o kolejnych 330 sensorów umieszczonych w nawierzchni.
>>Przejdź do wykazu lokalizacji parkingów
Kliknij w obraz, aby powiększyć.
Informacje zbierane przez system z czujników będą przekazywane kierowcom w czasie rzeczywistym za pomocą 22 tablic świetlnych (LED z pełną matrycą kolorową) – 12 mniejszych i 10 większych. Pracownicy urzędu otrzymywać będą także szczegółowe raporty, pokazujące statystyki zajętości miejsc. Cały system będzie miał też własny serwer.
>>Przejdź do szczegółowego wykazu lokalizacji tablic informacyjnych
Kliknij w obraz, aby powiększyć
System naprowadzania ma ułatwić gościom naszego miasta, jak i mieszkańcom, szybsze znalezienie miejsca postojowego, a tym samym zmiejszejszyć zanieczyszczenie powietrza i hałasu. Celem wprowadzenia systemu jest także wyprowadzenie ruchu samochodowego ze ścisłego centrum oraz poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów.
Wprowadzenie systemu naprowadzania jest także działaniem, które ma spełnić założenia „Polityki Parkingowej Gminy Miasta Toruń na lata 2020-2025 z perspektywą do roku 2030”. Na podstawie przeprowadzonych w 2019 r. badań jako główne jej cele wyznaczono, m.in. zwiększenie rotacji parkujących aut, uporządkowanie parkowania w obszarze otuliny Zespołu Staromiejskiego, przeciwdziałanie skutkom rosnącego zatłoczenia komunikacyjnego.
- Dla przypomnienia, działania, które do tej pory podjęliśmy w zakresie Polityki Parkingowej, to zmiana opłat w Stefach Płatnego Parkowania oraz obniżenie cen biletów weekendowych MZK, jako zachęta do korzystania z komunikacji miejskiej – powiedział prezydent Torunia Michał Zaleski.
Warto wspomnieć, że firma Sprint ma bogate doświadczenie w projektowaniu systemów ITS. Wdrożyła dla ponad 13 miast rozwiązania, które udrożniają komunikację i transport. Podobny do toruńskiego system wprowadziła już w Wałbrzychu i Tarnowie.
– Inteligentne parkingi zyskują na popularności i coraz więcej miast decyduje się na ich uruchomienie. Są one ważnym elementem zarządzania transportem w aglomeracji, docenianym przez samorządowców. Zwłaszcza że technologia Inteligentnych Systemów Transportowych, których ważnym elementem jest monitoring zajętości miejsc, jest nieustannie ulepszana i oferuje coraz więcej możliwości. W Toruniu będziemy bazować na zyskującym na popularności protokole LoRaWan, który już z sukcesem działa w Tarnowie, a oparte na nim systemy parkingowe powstają właśnie w Opolu i Bielsku-Białej. Liczę na to, że toruńscy kierowcy i turyści docenią zapewniane im przez miasto udogodnienie – mówił Waldemar Matukiewicz, Wiceprezes Zarządu Sprint SA.
Łączna wartość umowy to: 2 297 631,20 zł.
DO POBRANIA:
>> Prezentacja "System Naprowadzający na Miejsca Postojowe"
Fot. Małgorzata Litwin