Dofinansowanie w wysokości 550,6 mln zł zostało przyznane na wspólne inwestycje Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Gminy Miasta Toruń. W ramach zadania zrealizowany zostanie m.in. remont mostu kolejowego im. E. Malinowskiego, budowa ścieżki pieszo-rowerowej na Wiśle, przebudowa kładki Garbaty Mostek czy też remont ul. Sowińskiego.
- Duże pieniądze kolejowe na potrzebne inwestycje dla Torunia, ale nie tylko. Patrzymy na tę inwestycję szerzej, w ramach ciągu komunikacyjnego linii 353 od Poznania przez Toruń do Olsztyna. Chcemy ten ciąg poprawić. W tym roku zwiększyliśmy liczbę połączeń kolejowych, a w najbliższych latach chcemy utrzymać tę tendencję – podkreśla Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. – Ten projekt to likwidacja wąskiego gardła kolejowego, most kolejowy i równolegle do niego kładka dla pieszych i oczywiście modernizacja dworców: Toruń Miasto i Toruń Wschodni połączona z modernizacją budynków stacyjnych.
- Ten odcinek Toruń Główny – Toruń Wschodni i dalej rozjazd na Olsztyn oraz Grudziądz jest niezwykle ważny dla naszego transportu naszego regionalnego. To wąskie gardło wreszcie zostanie udrożnione, a my jako Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego będziemy mogli zwiększyć potoki pociągów regionalnych. Wspólnie z Prezydentem Torunia będziemy pracować na tym, żeby wpleść tę kolej w system transportu publicznego śródmiejskiego i metropolitalnego. Te inwestycje pozwolą nam stworzyć wielką pętlę transportu kolejowego – dodaje Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko-pomorskiego.
- Zakres kolejowy jest fenomenalny, bo mówimy o przebudowie torowiska linii nr 353, a dla mieszkańców Torunia to: nowoczesna infrastruktura, której do tej pory nie było, czyli ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż mostu, którą zaprojektowaliśmy, a Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się wziąć na siebie, jeśli chodzi o ciężar finansowy. To także dwie mniejsze inwestycje: przebudowa ulicy Swoińskiego i Garbatego Mostka – mówi Paweł Gulewski, Prezydent Miasta Torunia.
- Punktem wyjścia do działań, które doprowadziły nas do tego momentu i który umożliwia udostępnienie mostu kolejowego mieszkańcom, było myślenie i takie głębokie przekonanie, że dostępna i istniejąca infrastruktura powinna służyć jak najlepiej mieszkańcom. Ta sprawa pokazuje, że warto być konsekwentnym, wytrwałym, a momentami także upartym. Bardzo dziękuję wszystkim osobom zaangażowanym w działania na rzecz udostępnienia mostu kolejowego - wyjaśnia Bartłomiej Jóźwiak, radny Rady Miasta Torunia.
Przypomnijmy: tydzień temu Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło wyniki pierwszego naboru konkursu „Kolej miejska” w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027. Jednym z największych beneficjentów zostało wspólne przedsięwzięcie Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz Gminy Miasta Toruń – projekt „Modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Główny – Toruń Wschodni wraz z infrastrukturą dworcową oraz budową nowych przystanków kolejowych w Toruniu – BiT City II” otrzymał 550,6 mln zł dofinansowania – w pełnej, wnioskowanej kwocie.
Całkowita wartość zadań przewidzianych do realizacji to 685 739 912,24 zł. Wkład GMT to (zaledwie) 10 185 122,12 zł. Beneficjentem projektu jest Polskich Linii Kolejowych S.A.
Co zostanie zrealizowane?
Po stronie Polskich Linii Kolejowych S.A.:
- modernizacja linii kolejowej nr 353 na odcinku Toruń Miasto – plac Pokoju Toruńskiego – Toruń Wschodni,
- modernizacja stacji Toruń Wschodni i Toruń Miasto wraz z przebudową peronów, przejść podziemnych i zabudową wind oraz wyświetlaczy dynamicznej informacji pasażerskiej,
- remont mostu kolejowego im. Ernesta Malinowskiego z budową kładki pieszo-rowerowej.
Po stronie Gminy Miasta Toruń:
Miasto Toruń, jako partner projektu, realizuje zadania o łącznej wartości ponad 23 mln zł, z czego 13,2 mln zł stanowi dofinansowanie z UE i budżetu państwa. Zakres prac obejmuje m.in.:
Budowę ul. Sowińskiego
- nowy odcinek drogi gminnej (ok. 333 m),
- parkingi, plac manewrowy,
- przebudowę sieci: kanalizacyjnej, wodociągowej, gazowej, energetycznej i telekomunikacyjnej.
Rozbiórkę i budowę nowej kładki Garbaty Mostek
- połączenie ul. Chrobrego z ul. Sobieskiego,
- budowa dwóch wind, dostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- nowe oświetlenie i odwodnienie.
Dla obu zadań pozyskano już niezbędne pozwolenia budowlane. Złożenie wniosku o ZRID dla ul. Sowińskiego planowane jest na wrzesień 2025 r., a rozpoczęcie prac przewidziano na początek 2026 r. Zakończenie wszystkich prac projektowych i budowlanych zaplanowano na sierpień 2028 r.
Zadania dodatkowe: bezpieczeństwo i bezkolizyjność
W styczniu 2025 r. Gmina Miasta Toruń oraz Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dodatkowe porozumienie dotyczące poprawy bezpieczeństwa na styku dróg i kolei. W ramach tej współpracy miasto zobowiązało się do realizacji:
- budowy bezkolizyjnego skrzyżowania ul. Olsztyńskiej z linią kolejową nr 27,
- budowy bezkolizyjnego dojścia do peronu „Toruń Katarzynka” od strony osiedla Jar,
- aktualizacji dokumentacji skrzyżowania ul. Równinnej z linią kolejową nr 353.
Ul. Olsztyńska:
Ogłoszono przetarg, otwarto oferty – najniższa opiewa na 103 mln zł. Projekt otrzymał 53 mln zł dofinansowania z budżetu państwa. Pozostała część finansowania zostanie pokryta m.in. preferencyjną pożyczką z Krajowego Planu Odbudowy.
Toruń Katarzynka:
Na I kwartał 2026 r. planowane jest tymczasowe przejście z sygnalizacją świetlną. Docelowo powstanie podziemne przejście – do 2030 r.
Ul. Równinna:
Miasto posiada dokumentację i decyzję ZRID dla zadania z 2015 r. Dokumentacja zostanie zaktualizowana do 2027 r.
fot. © UMT 2025, autor: Sławomir Kowalski, licencja: CC BY-NC 4.0