Budowa linii tramwajowej na północ Torunia znalazła się wśród zwycięzców prestiżowego Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku". Inwestycja zdobyła główną nagrodę w kategorii „Obiekty infrastruktury drogowej”. 

Celem organizowanego po raz dwudziesty ósmy Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku" było wyłonienie i nagrodzenie przedsięwzięć budowlanych – modernizacji oraz nowych obiektów - wyróżniających się szczególnymi walorami. Organizatorzy chcą w ten sposób propagować i wspierać działania dla ratowania obiektów i budowli dziedzictwa narodowego oraz promować modernizacje, przebudowy, rewitalizacje terenów, rozbudowy obiektów i urządzeń dla uzyskania efektów użytkowych i estetycznych.

Organizatorem konkursu jest Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego i Targi Pomorskie Sp. z o. o. przy współudziale Związku Powiatów Polskich i Polskiej Izby Budownictwa.

Konkurs promuje funkcjonalność modernizowanych i przebudowywanych budynków i budowli, nowoczesność technologii i rozwiązań projektowych, stosowanie nowych technik, nowoczesnych efektywnych i bezpiecznych urządzeń, wysoką jakość wykonawstwa robót budowlanych i konserwatorskich, stosowanie nowych wysokiej jakości materiałów, wysokie efekty ekologiczne, a w przypadku obiektów zabytkowych dbałość o architekturę i ochronę dziedzictwa kulturowego, zachowanie pierwotnych walorów budowli i ochronę dóbr kultury współczesnej.

Do konkursu można było zgłaszać obiekty i budynki, których modernizacje i budowy zakończą się do końca I kwartału 2024 r. Organizatorzy przewidzieli dwie podstawowe kategorie obiektów: Nowy Obiekt i Modernizowany Obiekt. W każdej z tych kategorii można było zgłaszać obiekty drogowe, elewacje i termorenowacje, hotelarsko-turystyczne, kultury, sportu, zdrowia i rekreacji, mieszkalne, mostowe, ochrony środowiska, obszary i zespoły urbanistyczne, przemysłowe i inżynieryjne, sakralne, szkolnictwa, tereny zieleni, użyteczności publicznej, wnętrza, zabytkowe, nowe obiekty w przestrzeni urbanistycznej.

Zakwalifikowane obiekty pokazywane były na interaktywnej mapie Polski na stronie www.modernizacjaroku.org.pl

>>> Prezentacja budowy linii tramwajowej 

W finałowym etapie jury wizytowało wszystkie zakwalifikowane do niego obiekty, zaszeregowało je do danych kategorii i po ich wizytacji wskazało nagrody i wyróżnienia. 

Tegoroczna edycja konkursu zakończyła się 27 września 2024 r. Galą Finałową na Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie wręczono statuetki i dyplomy. Na finał przygotowywano również wystawę ukazującą wszystkie nagrodzone inwestycje. Budowa nowej linii tramwajowej zdobyła główną nagrodę w kategorii „Obiekty infrastruktury drogowej”. Statuetkę dla zwycięzcy odebrał Zastępca Prezesa Zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Piotr Rama. 



O budowie linii tramwajowej:
Budowę linii realizowano w latach 2021-23 w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”. To jedna z największych inwestycji w mieście  w ciągu ostatnich lat. Dzięki niej powstało wygodne połączenie północnej części Torunia (Wrzosy, Koniuchy, tzw. Jar) ze wschodnimi i zachodnimi rejonami miasta. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, a realizacją zadań zajmował się Miejski Zakład Komunikacji.

Prace trwały 697 dni i obejmowały także przebudowę układu drogowego oraz powstanie fragmentu tzw. Trasy Staromostowej, która ma przejąć ruch w kierunku północnym. 

Dzięki inwestycji przybyło w Toruniu ok. 12,9 tys. m toru pojedynczego torowiska, w tym 5,2 tys. mtp torowisk porośniętych roślinnością. Na trasie powstało 27 platform przystankowych, w tym 14 zielonych.  Wzdłuż linii nie brak również nowych drzew, krzewów, traw i innych bylin.  Na ul. Watzenrodego pozostawiono korytarz dla nietoperzy, a w zamian utworzono w tym rejonie łąki kwietne.

Po wybudowaniu nowej trasy długość torów tramwajowych w Toruniu wzrosła o ok. 25 procent, a torunianie zyskali dwie nowe linie tramwajowe: nr 3 na trasie Motoarena – Heweliusza i nr 6 – na trasie Olimpijska – Heweliusza. Daje to pasażerom możliwość wygodnych połączeń. Linia nr 3 to dystans 10,5 km pokonywany w 33 minuty, a linia nr 6 – najdłuższa linia w mieście - liczy 13,75 km, a czas przejazdu zajmuje 38 minut.

Uruchomienie nowego odcinka wzbogaciło ofertę przewozową na pozostałych trasach, m.in. na trasie z wschód - zachód, umożliwiając dogodny dojazd mieszkańcom do centrum miasta, jak i na północ. Daje to pasażerom możliwość wygodnych połączeń. 

Inwestycja okazała się strzałem w dziesiątkę i od początku cieszy się wśród pasażerów popularnością. Z szacunkowych danych wynika, że przez rok funkcjonowania z nowo utworzonych linii nr 3 i 6 skorzystały łącznie ponad trzy miliony pasażerów!

Nowa linia tramwajowa jest jednocześnie objazdową galerią sztuki. 10 wiat na trasie to Przystanki Dobrej Energii, zaaranżowane przez toruńskich artystów, by wprawiać pasażerów w dobry nastrój. Na trasie znajduje się też przejazd kolejowo-drogowo-tramwajowy, a zastosowane rozwiązanie jest jedynym takim w Polsce.

Łączny koszt inwestycji to ponad 211 mln zł. Ponad 72% wydatków kwalifikowalnych pozyskano z Unii Europejskiej. Beneficjentem była Gmina Miasta Toruń, a inwestycję zrealizował Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu. Głównym wykonawcą było konsorcjum firm Balzola Polska oraz Intop Warszawa. 

Fot.: autor: Miejski Zakład Komunikacji, licencja: CC BY-NC 4.0