Centrum Nowoczesności Młyn Wiedzy trwa konferencja poświęcona zdrowiu psychicznemu dzieci i młodzieży. W programie są spotkania, warsztaty, a także debaty.
Konferencja jest skierowana do uczniów szkół podstawowych klas VII-VIII oraz ponadpodstawowych, a także nauczycieli, pedagogów, wychowawców, psychologów, studentów, rodziców i opiekunów prawnych młodzieży. Jej celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat problemów natury psychicznej, które spotykają młodzież, a także edukacja nauczycieli i pedagogów w przestrzeni rozpoznawania, pomocy i przeciwdziałania negatywnym skutkom tych zjawisk.
Wczoraj (10.02.2025 r.) uczniowie szkół podstawowych klas VII-VIII oraz ponadpodstawowych wzięli udział w wykładach oraz warsztatach prowadzonych przez psychologów, lekarzy, pedagogów oraz edukatorów. Dzisiaj (11.02.2025 r.) nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy, psychologowie, studenci, rodzice oraz opiekunowie prawni młodzieży uczestniczą w wykładach poświęconych zdrowiu psychicznemu - jak je utrzymać oraz w jaki sposób troszczyć się o nie wśród dzieci i młodzieży. Dodatkowo, w programie są warsztaty dotyczące zachowań suicydalnych, autoagresji i samouszkodzeń u młodzieży oraz jak wspierać uczniów w ich niepokojach, trudnych rozmowach w szkole, Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach (PSR) w terapii, wychowaniu i edukacji. Prowadzący omówią też zagadnienia o tym, jak stworzyć w szkole przestrzeń sojuszniczą dla różnorodności.
W drugim dniu konferencji uczestniczyli przedstawiciele toruńskiego samorządu – zastępca Prezydenta Miasta Torunia Adam Szponka oraz radny Zbigniew Fiderewicz.
Warto podkreślić, że w budżecie Gminy Miasta Toruń na rok 2025 zapisaliśmy 850 tys. zł na działania z zakresu pomocy psychologicznej dzieci i młodzieży. Są to m.in. środki na kontynuację programu wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży szkolnej, realizowanego we współpracy z Instytutem Psychologii UMK przez Centrum Rozwoju i Terapii przy ul. Klonowica 19. To nowa jednostka, działająca od 2023 r. pod auspicjami Toruńskiego Centrum Usług Społecznych, jako miejsce różnego typu zajęć i warsztatów, ale też indywidualnych konsultacji psychologicznych.
Należy wspomnieć, że podejmowane tam działania są m.in. następstwem projektu badawczego zrealizowanego w latach 2022-2024 na zlecenie Gminy Miasta Toruń przez Instytut Psychologii UMK. Projekt ten pn. „Diagnoza dobrostanu społecznego i psychicznego toruńskiej młodzieży po okresie edukacji zdalnej”, miał na celu poznanie psychologicznych skutków pandemii oraz określenie potrzeb w tym zakresie dla dzieci i młodzieży. W badaniu wzięło 657 uczniów oraz 519 rodziców z 10 toruńskich szkół. W efekcie, w ramach tzw. Akademii Nauki, sfinansowaliśmy cykl warsztatów psychologiczno-pedagogicznych rozwijających kompetencje społeczne i emocjonalne toruńskiej młodzieży, a także spotkania edukacyjne dla ich rodziców, nauczycieli i opiekunów. Tego rodzaju działania będą kontynuowane i w tym roku. Planujemy, że skorzysta z nich łącznie około 120 osób.
Toruńskie Centrum Usług Społecznych realizuje również, w systemie rekrutacji ciągłej, projekt „Rodzina w Centrum, etap I” (przy ul. Gagarina 152). Obejmuje on m.in. konsultacje psychiatryczne, mediacje i terapię rodzinną, zajęcia profilaktyczne i różnego typu warsztaty socjoterapeutyczne. Pomoc psychologiczną dla dzieci oferujemy także w ramach Placówki Wsparcia Dziennego przy ul. Olsztyńskiej.
Dodatkowo 315 tys. zł z budżetu gminy przekazane będzie w tym roku do 5 niepublicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w których ok. 40 dzieci będzie objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju.
W zakresie zdrowia psychicznego współpracujemy też z toruńskimi organizacjami pozarządowymi. Na zlecenie miasta 3 organizacje NGO realizowały w 2024 r. projekty mające na celu podniesienie odporności psychicznej toruńskich nastolatków, m.in. przeciwdziałanie zaburzeniom psychicznym, próbom samobójczym, samookaleczeniom i innym zrachowaniom autodestrukcyjnym. Wsparcie objęło też rodziców, opiekunów i nauczycieli. Łącznie skorzystało 436 osób, a dotacja miasta wyniosła 50 tys. zł.
fot. © UMT 2025, autor: Agnieszka Bielecka, licencja: CC BY-NC 4.0